Länkstig
- Hem
- Tjänsterna i Egentliga Finlands välfärdsområde på lättläst språk
-
Tjänster för äldre, över 65 år (lättläst språk)
Tjänster för äldre, över 65 år (lättläst språk)
Om du är kund till exempel inom hemvården eller funktionshinderservicen i Egentliga Finlands välfärdsområde, kontakta den service där du redan är kund.
Obs! När du klickar på en länk flyttas du bort från den här sidan till webbplatsen varha.fi på allmänspråk.
Om du ännu inte får tjänster för äldre kan du kontakta kundhandledningen för äldre i Egentliga Finland. Kundhandledningen för äldre ger rådgivning och handledning till äldre och deras närstående om bland annat följande ämnen:
- olika servicealternativ som stöder boende hemma
- de boendealternativ som välfärdsområdet erbjuder och hur man söker till dem.
Kundhandledningen berättar också om andra lösningar som kan stöda ditt välbefinnande. Sådana är till exempel kommunens, företags, föreningars och organisationers verksamhet och tjänster.
Du kan ringa kundhandledningen vardagar, dvs. från måndag till fredag klockan 9–15.
Telefonnumret till kundhandledningen är:
02 262 6164
I frågor som gäller ditt eget eller en närståendes hälsotillstånd, kontakta din hälsostation eller vårdinstans direkt.
Om du är orolig för en äldre person som inte kan ta hand om sin hälsa eller säkerhet kan du göra en anmälan om behov av socialvård. Vem som helst kan göra en anmälan. En privatperson kan också göra en anmälan utan att ange sitt namn.
Gör en anmälan om behov av socialvård här.
När du har gjort anmälan, kontaktas den äldre personen som får veta vem som gjort anmälan och vad den innehåller. Tillsammans med den äldre personen utreder man hens egen syn på situationen och funderar på behovet av hjälp.
Yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården har tystnadsplikt, så vi kan inte lämna ut uppgifter om en privatperson till anmälaren.
Använd anmälningsblanketten när situationen inte är brådskande. Anmälningarna behandlas på vardagar, dvs. mellan måndag och fredag.
Om situationen är brådskande, fyll inte i anmälan, utan kontakta genast socialjouren på telefonnumret:
02 262 6003
Ring nödnumret 112 i en nödsituation.
Stödtjänster är tjänster som stöder och underlättar boende hemma. Syftet med stödtjänsterna är att hjälpa dig att klara av vardagen så självständigt som möjligt och öka ditt välbefinnande.
Ofta är stödtjänsterna de första tjänsterna som du kan behöva som stöd för att bo hemma. Stödtjänster är till exempel:
- måltidstjänst, som levererar måltider till kundens hem
- städservice
- hjälp med att uträtta ärenden.
Egentliga Finlands välfärdsområde beviljar stödtjänster enligt dina individuella behov. När man bedömer ditt allmänna servicebehov bedömer man samtidigt också om du kan få stödtjänster.
En del av stödtjänsterna är endast för sådana kunder som använder regelbundna tjänster. Även dina egna inkomster eller hushållets sammanlagda inkomster kan påverka vilka stödtjänster du kan använda.
Om du vill ansöka om stödtjänster för äldre som bor hemma, fyll i ansökningsblanketten för stödtjänster.
Gå till ansökningsblanketten för stödtjänster här.
Du kan också kontakta kundhandledningen för äldre i Egentliga Finland.
För stödtjänsterna tas det ut en kundavgift som välfärdsområdet bestämmer.
Stöd för närståendevård betyder att en äldre, en person med funktionsnedsättning eller en sjuk person får vård och hjälp hemma av en anhörig eller någon annan närstående.
Stödet för närståendevård innehåller:
- tjänster som den vårdbehövande behöver
- närståendevårdarens vårdarvode, lediga perioder eller lediga dagar
- servicestödåtgärder som stöder närståendevården.
Ett avtal om hur närståendevården ordnas ingås med närståendevårdaren.
Kunder över 65 år ansöker om stöd för närståendevård genom att först kontakta kundhandledningen för äldre.
Gå till sidan för kontaktuppgifter till kundhandledningen för äldre.
Hemvårdstjänsten innehåller
- hemvård enligt socialvårdslagen och
- hemsjukvård enligt hälso- och sjukvårdslagen.
Målet med tjänsten är att stöda boende hemma. Det finns olika tjänster som stöder boende hemma. Dessa tjänster hjälper kunden att upprätthålla sin funktionsförmåga och ger kunden den vård och omsorg som hen behöver.
Regelbunden hemvård stöder boende hemma och ett självständigt liv samt uppmuntrar till att använda sina egna resurser. Hemvårdstjänsterna inleds med en bedömningsperiod. Under denna period kan man vid behov utöka, minska eller avsluta tjänsterna.
Tjänsterna skrivs in i vård- och serviceplanen och utvärderas regelbundet. Tjänsterna kan utökas, minskas eller avslutas enligt kundens behov.
Vid välfärdsområdet görs en bedömning av servicebehovet, och sedan styrs man till tjänsterna. Hemvården kostar.
Vid välfärdsområdet görs en bedömning av servicebehovet, och sedan styrs man till tjänsterna. Efter bedömningen bestämmer välfärdsområdet ifall tjänsten beviljas. Man får tjänsterna om man uppfyller vissa villkor.
Boendetjänster för äldre personer består av:
- familjevård
- gemenskapsboende
- boende dygnet runt: serviceboende eller boende inom institutionsvården
För tjänster och boende tas det ut en kundavgift som välfärdsområdet bestämmer.
Familjevård ordnas för kunder som behöver både vård och omsorg och dessutom en lämplig bostad. Kunderna inom familjevården behöver inte serviceboende dygnet runt. Inom familjevården strävar man efter vård under hemliknande förhållanden.
Gemenskapsboende är en boendetjänst som ordnas av Egentliga Finlands välfärdsområde, där kunden får hemvårdstjänster och andra stödtjänster. Gemenskapsboendet betonar samvaro med andra boende. För de boende ordnas regelbundet verksamhet där de får träffa andra boende.
Gemenskapsboende är en lämplig serviceform när det inte går att bo i det egna hemmet med hjälp av hemvårdstjänster, men du ändå inte behöver hjälp hela tiden. Boendeformen passar särskilt bra för äldre personer som känner sig ensamma och otrygga.
Boende dygnet runt kan ordnas antingen som serviceboende med heldygnsomsorg eller som institutionsvård. Boende dygnet runt är avsett för äldre personer som inte klarar sig hemma ens med hjälp av hemvård, utan som behöver mycket vård och hjälp dygnet runt.
En minnesundersökning betyder att en skötare gör en omfattande kartläggning av minnet antingen på mottagningen eller hemma hos dig. Efter undersökningarna skickas du till minnespolikliniken, minnescentralen eller den egna hälsostationen för vidare utredningar som görs av en läkare.
Efter en diagnos ordnas också uppföljning hos en minneskoordinator och en rehabiliteringsplan görs upp.
Minnesundersökningarna är främst avsedda för invånare över 65 år, som man misstänker att minnet försämrats hos och som bor självständigt hemma utan regelbundna hemvårdstjänster. Även personer under 65 år kan genomgå minnesundersökningar om läkaren skriver en remiss.
Om kunden eller kundens närstående är orolig för att kundens minne försämrats, kan kunden eller kundens närstående ringa till den centraliserade bedömningen av vårdbehovet. Därifrån skickas kunden vidare till minnesundersökningar. En läkare kan också skriva en remiss till minnesundersökningar.
Gå till sidan med kontaktuppgifter för bedömning av vårdbehovet.
Social- och krisjouren hjälper dygnet runt.
Du kan kontakta social- och krisjouren om du har ett brådskande behov av socialservice. Ta kontakt till exempel när
• du känner akut oro för barnets eller familjens situation
• du känner akut oro över hur en vuxen eller äldre person klarar sig hemma
• du har utsatts för familjevåld
• du har ett akut behov av krishjälp (det har skett till exempel en olycka, en närståendes plötsliga död, en våldssituation, allvarlig skada, brand)
Telefonnumret till Egentliga Finlands social- och krisjour är:
02 262 6003
Ring nödnumret i en nödsituation som hotar hälsan och/eller livet:
112