Hoppa till huvudinnehåll

Tjänster för äldre

Målet med tjänster för äldre är att varje ålderstigen person i Egentliga Finland kan bo kvar i det egna hemmet möjligast länge med stöd av hemvården och stödtjänsterna.

Du som är äldre, behöver du hjälp?

Om du inte redan får tjänster för äldre kan du kontakta den centraliserade kundhandledningen för äldre i Egentliga Finland. De äldres kundhandledning erbjuder äldre och deras anhöriga rådgivning om olika servicealternativ som stöder boendet i det egna hemmet.

Vid kundhandledningen kan man också boka en tid för en bedömning av servicebehovet. Bedömningen av servicebehovet görs som ett hembesök.

Kundhandledningstelefonen betjänar vardagar
på svenska tfn 02 262 6174 (kl. 9-12)
på finska tfn 02 262 6164 (kl. 9-15)

Väntetiderna till tjänster för äldre

Välfärdsområdet ska minst en gång i halvåret offentliggöra uppgifter om den tid inom vilken en äldre person kan få den socialservice som hen ansökt om. Väntetiderna presenteras som ett medeltal, där väntetiden beräknas från den dag som ärendet kommer till handläggning. I beräkningen presenteras den genomsnittliga helhetsväntetiden.

Nyheter som gäller tjänster för äldre

Välfärdsområdesstyrelsen godkände permanenta besparingar på 14,5 miljoner euro i organisationsreformen

Nyhet

Egentliga Finlands välfärdsområdesstyrelse fattade beslut om permanenta besparingar till ett belopp av 14,5 miljoner euro fr.o.m. 2026 i anknytning till…

Samarbetsförhandlingarna avslutades: med anledning av organisationsreformen föreslås välfärdsområdesstyrelsen permanenta besparingar på 14,5 miljoner euro

Nyhet

Egentliga Finlands välfärdsområde föreslår välfärdsområdesstyrelsen permanenta besparingar till ett belopp av 14,5 miljoner euro i anknytning till…

Vaccinationen mot säsongsinfluensa i Egentliga Finland inleds i oktober

Nyhet

Aktuell information om vaccinationen mot säsongsinfluensa finns på webbplatsen för Egentliga Finlands välfärdsområde: varha.fi/influensa. Boosterdos av…

Rikligt med respons från Varhas kunder – invånarna i Egentliga Finland mycket nöjda med servicen käytyään hyvin tyytyväisiä

Nyhet

Invånarna i Egentliga Finland ger gärna respons till välfärdsområdet. Varha har fått mer än 118 000 responssvar från sina kunder 2023 och nästan 77 000…