Hoppa till huvudinnehåll

Tjänster för äldre

Målet med tjänster för äldre är att varje ålderstigen person i Egentliga Finland kan bo kvar i det egna hemmet möjligast länge med stöd av hemvården och stödtjänsterna.

Du som är äldre, behöver du hjälp?

Om du inte redan får tjänster för äldre kan du kontakta den centraliserade kundhandledningen för äldre i Egentliga Finland. De äldres kundhandledning erbjuder äldre och deras anhöriga rådgivning om olika servicealternativ som stöder boendet i det egna hemmet.

Vid kundhandledningen kan man också boka en tid för en bedömning av servicebehovet. Bedömningen av servicebehovet görs som ett hembesök.

Kundhandledningstelefonen betjänar vardagar
på svenska tfn 02 262 6174 (kl. 9–12)
på finska tfn 02 262 6164 (kl. 9–15)

Du kan sköta dina ärenden också på kundhandledningens chatt vardagar kl. 9–15.

Sköt dina ärenden digitalt

Kundhandledningen för äldre i Egentliga Finland har öppnat en chattjänst i Varha-applikationen. Chatten med rådgivning för äldre är avsedd för personer över 65 år och deras anhöriga. Den är öppen mån.–fre. kl. 9–15. Du kan ladda ner applikationen på din smarta enhet eller sköta dina ärenden på adressen digi.varha.fi.

Väntetiderna till tjänster för äldre

Välfärdsområdet ska minst en gång i halvåret offentliggöra uppgifter om den tid inom vilken en äldre person kan få den socialservice som hen ansökt om. Väntetiderna presenteras som ett medeltal, där väntetiden beräknas från den dag som ärendet kommer till handläggning. I beräkningen presenteras den genomsnittliga helhetsväntetiden.

Nyheter som gäller tjänster för äldre

Liikkuva resurssikeskus betjänar seniorer – rådgivningsbilen åker på turné tillsammans med Varhas erfarenhetsexpert

Nyhet

Liikkuva resurssikeskus, en rådgivningsbil som erbjuder rådgivning och servicehandledning med låg tröskel för äldre, åker nu ut på en tematurné med stopp…

Varhas äldreråd besöker Nousis 23.4.2025

Nyhet

Äldrerådet i Egentliga Finlands välfärdsområde besöker kommunerna i Egentliga Finland. Kom och träffa oss som är medlemmar i äldrerådet och vårdpersonal…

"Man glömmer inte ansiktet" – positiva erfarenheter av distanstjänster inom äldreomsorgen

Nyhet

Hannu Koivisto har i sin telefon en applikation som han kan använda för att få videokontakt med sin äldre anhörig, även mitt under arbetsdagen. Irma Jeng…

Ett nytt klientinformationssystem har tagits i bruk inom Varhas socialtjänster, funktionshindertjänster och tjänster för äldre

Nyhet

Det gemensamma klientinformationssystemet har tagits i bruk i mars i socialtjänsterna i Åbo-regionen samt i alla funktionshinderstjänster, äldreomsorgens…