Länkstig
- Hem
- Tjänsterna i Egentliga Finlands välfärdsområde på lättläst språk
-
Kundavgifter (lättläst språk)
Kundavgifter (lättläst språk)
Fakturor från Egentliga Finlands välfärdsområde ska betalas senast på förfallodagen. Använd referensnumret på fakturan då du betalar den.
Vi rekommenderar att du tar i bruk e-fakturaavtal, eftersom du med ett avtal enkelt får alla fakturor från Egentliga Finlands välfärdsområde till din nätbank.
Kundtjänsten för fakturering i Egentliga Finlands välfärdsområde betjänar:
Måndag–torsdag klockan 9–11
telefonnummer: 02 313 1141.
Ta fram fakturan som du har frågor om innan du ringer kundservice. Om du behöver flytta förfallodagen eller göra upp en betalningsplan ska du kontakta kundtjänsten för fakturering i Egentliga Finlands välfärdsområde.
Fakturans förfallodag kan flyttas eller du kan göra upp en betalningsplan med Egentliga Finlands välfärdsområde endast om:
- din faktura inte har förfallit till betalning
- du har betalat dina tidigare fakturor
Om fakturan inte har betalats senast på förfallodagen överförs den till indrivningsbyrån Revire Perintä Oy för indrivning.
Läs mer om kundavgifter och kundfakturering här.
Servicesedeln är ett alternativ till en tjänst som välfärdsområdet själv producerar eller köper. Välfärdsområdet bestämmer till vilka tjänster servicesedlarna kan användas och godkänner de serviceproducenter som man kan köpa tjänster från med servicesedeln.
Servicesedeln kan beviljas i samband med bedömningen av vårdbehovet eller servicebehovet. Om du får en servicesedel kan du själv välja serviceproducent på listan över godkända serviceproducenter. En lista över godkända serviceproducenter finns i webbtjänsten Parasta palvelua
Servicesedeln har ett nummer som du ger till den serviceproducent du valt. När du använder servicesedeln behöver du inte betala kundavgift till välfärdsområdet. Istället betalar du självriskandelen direkt till serviceproducenten. Olika serviceproducenter kan självriskandelar av olika storlek.
Läs mer om servicesedlar här.