Störningsmeddelanden
På denna sida kan du hitta alla kända störningar i Varhas tjänster.
Pågående avbrott och störningar
Iniö hälsostation är stängd (veckan 16) måndagen 14.4 tills söndagen 20.4.
Bedömning av vårdbehovet: tfn 02 454 5200
Mera information: Iniö hälsostation, Pargas | Varha
Varha kommer att införa ett nytt klientinformationssystem inom socialtjänster för arbetsföra, gerontologiskt socialt arbete, barnskydd och socialtjänster för barnfamiljer den 8 april.
Förändringen i klientinformationssystemet kan märkas som en fördröjning i bland annat beredningen av servicebeslut och beslut om ekonomiskt stöd.
Vi beklagar eventuella störningar för kunderna och tackar för förståelsen.
Klientinformationssystemet Lifecare Socialvård tas i bruk i Varha under våren 2025. Genom att harmonisera klient- och patientinformationssystemen underlättas informationsflödet och arbetet inom social- och hälsovårdstjänsterna i Varha-regionen. Enhetliga klient- och patientinformationssystem möjliggör effektivare kundhantering. Dessutom får medborgare som använder social- och hälsovårdstjänster en bättre och enklare upplevelse.
Vid hälsocentralerna i Salo och Somero tas Varhas gemensamma patientdatasystem i bruk den 28.4.2025. Förändringen kommer tillfälligt att sakta ner verksamheten under perioden mars till maj och tillgången till icke-brådskande vård kommer tillfälligt att vara sämre än normalt. Därför kan det också ta längre tid än vanligt att svara på återuppringningsförfrågningar. Särskilt vid icke-brådskande ärenden kan det förekomma förseningar i återuppringningen.
Förnyelsen av patientdatasystemet kan också orsaka tillfälliga avbrott i tjänsterna, om vilka information ges separat på enhetens egna webbplatser.
Vi rekommenderar att icke-brådskande tidsbokningsärenden hanteras först i början av maj om möjligt. Vid icke-brådskande ärenden kan du också kontakta oss via Varha-appen i chatten "Sjukdom och hälsovård" eller via tjänsten Omaolo.
Vid nödsituationer, ring 112. Vid brådskande situationer, kontakta jouren på nummer 116 117 eller lämna en återuppringningsförfrågan (välj brådskande kontaktförfrågan).
Dessutom rekommenderas det att förnya recepten i god tid före bytet av patientdatasystemet via tjänsten omakanta.fi. Svar på laboratorieresultat och röntgenbilder finns också tillgängliga i Omakanta.
Vi beklagar eventuella störningar för kunderna och tackar för förståelsen!
Patientdatasystemet Pegasos-Omni360 tas i bruk i Varha område för område från och med hösten 2024. Målet är att ett enhetligt patientdatasystem ska vara i bruk i Varha under år 2025.
Genom att enhetliggöra kund- och patientdatasystemen underlättas informationsflödet och arbetet inom social- och hälsovårdstjänsterna i Varha. Enhetliga kund- och patientdatasystem möjliggör en effektivare kundstyrning. Dessutom får medborgarna som använder social- och hälsovårdstjänsterna en bättre och enklare upplevelse.
Avslutade avbrott och störningar
Åbo hälsostationers telefon för bedömning av vårdbehovet och rådgivning är överbelastad på grund av en tillfällig personalbrist. Brådskande samtal hanteras samma dag, men alla icke-brådskande återuppringningsförfrågningar kanske inte hinner besvaras under samma dagen.
Om du har varit i kontakt med någon av hälsostationerna i Åbo och lämnat en återuppringningsförfrågan, vänligen vänta på att bli kontaktad. Vid nödsituationer, ring nödnumret 112.
Varhas kundbetjäning inom mun- och tandvården är överbelastad. Situationen är värst i Åbo, Pargas och Kimitoön men det förekommer också överbelastning i andra områden.
Vi strävar efter att åtgärda överbelastningen så snabbt som möjligt. Om ditt ärende inte är brådskande ber vi dig att kontakta oss senare.
Vi ber om ursäkt för olägenheten och tackar för förståelsen.
Vid social- och hälsocentralerna i S:t Karins, Pargas och Sagu tas Varhas gemensamma patientdatasystem i bruk den 3.3.2025. Förändringen kommer tillfälligt att sakta ner verksamheten under perioden februari till mars 2025, och tillgången till icke-brådskande vård kommer tillfälligt att vara sämre än normalt. På grund av detta kan det också ta längre tid än vanligt att svara på återuppringningsförfrågningar, särskilt i icke-brådskande ärenden kan det hända att vi ringer tillbaka med fördröjning.
Förnyelsen av patientdatasystemet kan också orsaka tillfälliga avbrott i tjänsterna, om vilka information ges separat på enhetens egna webbplatser.
Vid icke-brådskande ärenden, vänligen kontakta oss i första hand per telefon. Vi rekommenderar att icke-brådskande tidsbokningsärenden hanteras först i början av april, om möjligt. Vid icke-brådskande ärenden kan du också kontakta oss via Varha-appen i chatten "Sjukdom och hälsovård" eller använda Omaolo-symtombedömningen.
Vid nödsituationer, ring 112. Vid brådskande situationer, kontakta jouren på 116 117 eller lämna en återuppringningsförfrågan (välj brådskande kontaktförfrågan).
Dessutom rekommenderas det att förnya recept i god tid innan patientdatasystemet byts ut via tjänsten Omakanta.fi. Svar på laboratorieresultat och röntgenbilder finns också tillgängliga i Omakanta.
Vi beklagar eventuella störningar för kunderna och tackar för förståelsen!
Patientdatasystemet Pegasos-Omni360 tas i bruk i Varha område för område från och med hösten 2024. Målet är att ett enhetligt patientdatasystem ska vara i bruk i Varha under år 2025.
Genom att enhetliggöra kund- och patientdatasystemen underlättas informationsflödet och arbetet inom social- och hälsovårdstjänsterna i Varha. Enhetliga kund- och patientdatasystem möjliggör en effektivare kundstyrning. Dessutom får medborgarna som använder social- och hälsovårdstjänsterna en bättre och enklare upplevelse.
Åbo hälsostationers telefon för bedömning av vårdbehovet och rådgivning är överbelastad på grund av en tillfällig personalbrist. Brådskande samtal hanteras samma dag, men alla icke-brådskande återuppringningsförfrågningar kanske inte hinner besvaras under fredagen den 14 mars 2025. Arbetet med att betjäna kunderna i telefonkön fortsätter på måndagen den 17 mars.
Om du har varit i kontakt med någon av hälsostationerna i Åbo och lämnat en återuppringningsförfrågan, vänligen vänta på att bli kontaktad. Vid nödsituationer, ring nödnumret 112.
Inloggning till eHälsoservicen fungerar för närvarande inte. Vi utreder orsaken till det tekniska felet.
Vi beklagar olägenheten som störningen orsakar.
Pargas hälsocentral stängs idag, fredagen den 14 februari, undantagsvis redan kl. 15.45 på grund av plötslig personalbrist.
Pargas hälsostation, Pargas | Varha
Nagus hälsostation är stängd onsdagen den 30.10 och torsdagen den 31.10.
Bedömning av vårdbehovet betjänar: 02 454 5200
Mera information:
Iniös hälsostation är stängd onsdagen den 23.10.2024.
Ta kontakt med vårdbedömningen vid behov, tfn. 02 454 5200.
Iniö hälsostation, Pargas | Varha
Hälsostationer i Nagu och Korpo är stängda 14–20.10.2024 på grund av personalens semestrar.
Pargas hälsostation, Korpo hälsostation och Iniö hälsostation serverar som normalt under den tiden. Vid behov ta kontakt med:
Hälsovårdens närservicepunkt i Dalsbruk är stängt 14–20.10.2024 på grund av personalens semestrar.
Kimitoöns hälsocentral serverar som normalt under den tiden. Vid behov ta kontakt med: