Störningsmeddelanden
På denna sida kan du hitta alla kända störningar i Varhas tjänster.
Pågående avbrott och störningar
Vid social- och hälsocentralerna i S:t Karins, Pargas och Sagu tas Varhas gemensamma patientdatasystem i bruk den 3.3.2025. Förändringen kommer tillfälligt att sakta ner verksamheten under perioden februari till mars 2025, och tillgången till icke-brådskande vård kommer tillfälligt att vara sämre än normalt. På grund av detta kan det också ta längre tid än vanligt att svara på återuppringningsförfrågningar, särskilt i icke-brådskande ärenden kan det hända att vi ringer tillbaka med fördröjning.
Förnyelsen av patientdatasystemet kan också orsaka tillfälliga avbrott i tjänsterna, om vilka information ges separat på enhetens egna webbplatser.
Vid icke-brådskande ärenden, vänligen kontakta oss i första hand per telefon. Vi rekommenderar att icke-brådskande tidsbokningsärenden hanteras först i början av april, om möjligt. Vid icke-brådskande ärenden kan du också kontakta oss via Varha-appen i chatten "Sjukdom och hälsovård" eller använda Omaolo-symtombedömningen.
Vid nödsituationer, ring 112. Vid brådskande situationer, kontakta jouren på 116 117 eller lämna en återuppringningsförfrågan (välj brådskande kontaktförfrågan).
Dessutom rekommenderas det att förnya recept i god tid innan patientdatasystemet byts ut via tjänsten Omakanta.fi. Svar på laboratorieresultat och röntgenbilder finns också tillgängliga i Omakanta.
Vi beklagar eventuella störningar för kunderna och tackar för förståelsen!
Patientdatasystemet Pegasos-Omni360 tas i bruk i Varha område för område från och med hösten 2024. Målet är att ett enhetligt patientdatasystem ska vara i bruk i Varha under år 2025.
Genom att enhetliggöra kund- och patientdatasystemen underlättas informationsflödet och arbetet inom social- och hälsovårdstjänsterna i Varha. Enhetliga kund- och patientdatasystem möjliggör en effektivare kundstyrning. Dessutom får medborgarna som använder social- och hälsovårdstjänsterna en bättre och enklare upplevelse.
Inloggning till eHälsoservicen fungerar för närvarande inte. Vi utreder orsaken till det tekniska felet.
Vi beklagar olägenheten som störningen orsakar.
Det gemensamma klientinformationssystemet tas i bruk den 4 mars 2025 i socialtjänsterna i Åbo-regionen samt i alla funktionshinderstjänster, äldreomsorgens kund- och servicehandledning, elevvårdens kuratorstjänster, barnskyddsanstalter, eftervård inom barnskyddet och familjerättsliga tjänster i Varha-regionen.
Förändringen kan orsaka tillfälliga förseningar i tjänster och kundservice. Förändringen i klientinformationssystemet kan visa sig som förseningar i bland annat beredningen av servicebeslut och ekonomiska stöd samt i äldreomsorgens kundhandledning.
Vi beklagar eventuella störningar för kunderna och tackar för förståelsen.
Klientinformationssystemet Lifecare Socialvård tas i bruk i Varha under våren 2025. Genom att harmonisera klient- och patientinformationssystemen underlättas informationsflödet och arbetet inom social- och hälsovårdstjänsterna i Varha-regionen. Enhetliga klient- och patientinformationssystem möjliggör effektivare kundhantering. Dessutom får medborgare som använder social- och hälsovårdstjänster en bättre och enklare upplevelse.
Vid hälsocentralerna i Salo och Somero tas Varhas gemensamma patientdatasystem i bruk den 28.4.2025. Förändringen kommer tillfälligt att sakta ner verksamheten under perioden mars till maj och tillgången till icke-brådskande vård kommer tillfälligt att vara sämre än normalt. Därför kan det också ta längre tid än vanligt att svara på återuppringningsförfrågningar. Särskilt vid icke-brådskande ärenden kan det förekomma förseningar i återuppringningen.
Förnyelsen av patientdatasystemet kan också orsaka tillfälliga avbrott i tjänsterna, om vilka information ges separat på enhetens egna webbplatser.
Vi rekommenderar att icke-brådskande tidsbokningsärenden hanteras först i början av maj om möjligt. Vid icke-brådskande ärenden kan du också kontakta oss via Varha-appen i chatten "Sjukdom och hälsovård" eller via tjänsten Omaolo.
Vid nödsituationer, ring 112. Vid brådskande situationer, kontakta jouren på nummer 116 117 eller lämna en återuppringningsförfrågan (välj brådskande kontaktförfrågan).
Dessutom rekommenderas det att förnya recepten i god tid före bytet av patientdatasystemet via tjänsten omakanta.fi. Svar på laboratorieresultat och röntgenbilder finns också tillgängliga i Omakanta.
Vi beklagar eventuella störningar för kunderna och tackar för förståelsen!
Patientdatasystemet Pegasos-Omni360 tas i bruk i Varha område för område från och med hösten 2024. Målet är att ett enhetligt patientdatasystem ska vara i bruk i Varha under år 2025.
Genom att enhetliggöra kund- och patientdatasystemen underlättas informationsflödet och arbetet inom social- och hälsovårdstjänsterna i Varha. Enhetliga kund- och patientdatasystem möjliggör en effektivare kundstyrning. Dessutom får medborgarna som använder social- och hälsovårdstjänsterna en bättre och enklare upplevelse.
Avslutade avbrott och störningar
Pargas hälsocentral stängs idag, fredagen den 14 februari, undantagsvis redan kl. 15.45 på grund av plötslig personalbrist.
Pargas hälsostation, Pargas | Varha
Nagus hälsostation är stängd onsdagen den 30.10 och torsdagen den 31.10.
Bedömning av vårdbehovet betjänar: 02 454 5200
Mera information:
Iniös hälsostation är stängd onsdagen den 23.10.2024.
Ta kontakt med vårdbedömningen vid behov, tfn. 02 454 5200.
Iniö hälsostation, Pargas | Varha
Hälsostationer i Nagu och Korpo är stängda 14–20.10.2024 på grund av personalens semestrar.
Pargas hälsostation, Korpo hälsostation och Iniö hälsostation serverar som normalt under den tiden. Vid behov ta kontakt med:
Hälsovårdens närservicepunkt i Dalsbruk är stängt 14–20.10.2024 på grund av personalens semestrar.
Kimitoöns hälsocentral serverar som normalt under den tiden. Vid behov ta kontakt med:
Stor belastning i telefonlinjerna inom hälsovården i Pargas. Vi beklagar situationen.
Vi påminner om att det även går att boka vissa tider elektroniskt via www.varha.fi webbtjänsten, som till exempel tider till influensavaccination. Dessutom har vi OmaOlo.fi-tjänsten i bruk, där du vid behov kan göra en vårdbedömning gällande ditt hälsoproblem.
Tack för er förståelse!
Houtskärs hälsostation är stängd på onsdag 9.10.2024 på grund av personalens utvecklingsdag.
Ta kontakt med Pargas hälsocentralens vårdbedömningen vid behov, tfn. 02-4545200.
Vid nödfall ring 112.
Mera information: Houtskärs hälsostation, Pargas | Varha
Egentliga Finlands välfärdsområde (Varha) har blivit medvetet om en olycklig fel i en programvara som påverkar överföringen av ÅUCS Laboratoriers resultat till MittKanta. Felet upptäcktes på ÅUCS och programvaruleverantören försöker åtgärda felet så snart som möjligt.