Länkstig
- Hem
- Tjänsterna i Egentliga Finlands välfärdsområde på lättläst språk
-
Om du blir sjuk och hälsovård (lättläst språk)
Om du blir sjuk och hälsovård (lättläst språk)
När du blir sjuk och behöver vård lönar det sig att först kontakta din egen hälsostation. Din vård börjar på din hälsostation.
Obs! När du klickar på en länk flyttas du bort från den här sidan till webbplatsen varha.fi på allmänspråk.
I Omaolo-tjänsten får du en bedömning av din egen situation när som helst, dvs. alla veckodagar dygnet runt.
Gå till Omaolo-tjänsten (omaolo.fi)
Bekanta dig också med servicestigen Jag har blivit sjuk. Där hittar du mer anvisningar.
Din egen hälsostation är den primära vårdplatsen i alla sjukdomsfall. Din vårdväg på hälsostationerna börjar när du kontaktar din hälsostation. En yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården bedömer vilken vård du behöver och hur brådskande vården är. Du har rätt till denna bedömning enligt lagen. Efter bedömningen får du den handledning och rådgivning du behöver eller så skickas du till rätt yrkesutbildad person.
Gå till sidan med hälsostationernas kontaktinformation.
Du får en bedömning av vårdbehovet på samma dag som du har kontaktat hälso- och sjukvårdstjänsterna. Brådskande ärenden sköts inom 1–3 dygn.
Du får icke-brådskande vård inom 14 dygn efter att du tagit kontakt, förutom om ditt ärende gäller hälsoproblem som inte omfattas av vårdgarantin.
Vårdgarantin gäller inte för:
• vård enligt vårdplanen eller rehabiliteringsplanen,
• utlåtanden eller intyg,
• vård av specialist inom primärvården, till exempel på hälsovårdscentral,
• hälsorådgivning,
• hälsoundersökningar och andra förebyggande tjänster.
På hälsostationen vårdas du av flera yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården. Du får vård för icke-brådskande besvär och symtom av bland annat sjukskötare, läkare, diabetesskötare, fysioterapeut och sakkunniga inom mentalvårds- och missbrukartjänsterna.
I Omaolo-tjänsten får du en bedömning av din egen situation när som helst, dvs. alla veckodagar dygnet runt. I Omaolo kan du bedöma ditt hälsotillstånd snabbt och enkelt utan att köa. Det är enkelt att använda tjänsten och du kan sköta dina ärenden via den på ett säkert och pålitligt sätt.
I Omaolo kan du:
• göra en bedömning av dina symtom och få en vårdrekommendation som grundar sig på dina svar
• få kontakt med vårdpersonalen eller information om vem du ska kontakta
• bedöma dina möjligheter att få vissa socialtjänster
• bedöma ditt hälsotillstånd med hjälp av en hälsoundersökning
• delta i coachningar som stöder ditt välbefinnande
Gå till Omaolo-tjänsten
Vid Åucs Akuten och Jouren för barn och unga vårdas plötsligt insjuknade och skadade dygnet runt. Gör en bedömning av dina symtom i Omaolo eller ring alltid journumret innan du åker till jouren.
På journumret får du en bedömning av vårdbehovet och instruktioner för vad du ska göra. Vi har ett återuppringningssystem. Återuppringningssystemet innebär att ditt nummer sparas i vårt system när du ringer journumret och vi ringer upp dig så snart som möjligt.
Om ditt besvär inte är livshotande eller kräver snabb vård skickas du till din hälsostation eller så får du vårdanvisningar.
Akuten, jourrådgivning (riktnummer behövs inte) 116117
Barn och unga, jourrådgivning 02 313 1420
Graviditet och förlossningar, jourrådgivning 02 313 1000
Vi har en textmeddelandetjänst för personer som inte hör eller inte kan tala, 050 592 4740
Våra jourmottagningar finns i Åbo, Loimaa, Salo och Nystad. I nödsituationer ska du alltid ringa nödnumret 112.
Gå till sidan med mer information om jourerna (tyks.fi)
Vaccinationer ges på hälsovårdarnas och sjukskötarnas mottagning. Barn under skolåldern vaccineras på rådgivningen. Barn i skolåldern och studerande får vaccinationer i skolhälsovården och studerandehälsovården eller på hälsostationerna. Vuxna får vaccinationer vid den egna företagshälsovården, på hälsostationerna eller, under graviditeten, på mödrarådgivningen.
De vacciner som ingår i det nationella vaccinationsprogrammet vill man ge till alla i Finland. Vaccinationerna är frivilliga och avgiftsfria.
Om du ska åka på resa behöver du kanske vaccinationer som inte ingår i det nationella vaccinationsprogrammet. Dessa vaccinationer kan kosta. Du får dem på hälsostationen.
Om du har frågor om vaccinationerna eller behöver vaccinera dig ska du kontakta din egen företagshälsovård, rådgivning, skolhälsovård, studerandehälsovård eller hälsostation.
Vi betjänar invånarna i Egentliga Finlands välfärdsområde på den specialiserade sjukvårdens alla delområden.
Du behöver en läkarremiss för:
– icke-brådskande specialiserad sjukvård
– laboratorieundersökning
– bilddiagnostisk undersökning (till exempel röntgen)
– andra undersökningar.
Kontakta din egen hälsovårdscentral, företagshälsovården eller privatläkare när du blir sjuk. Läkaren skriver en remiss till sjukhuset för undersökningar eller vård om behandlingen av sjukdomen kräver undersökningar eller vård på sjukhuset.
Tidsbokning och rådgivning
tfn 02 313 6321, vardagar 7–14.30
Du kan boka tid för dig själv och din närstående när du har fått en remiss av en läkare för undersökning. Du får en bokningsbekräftelse med bokningsnyckel och PIN-kod via sms och/eller e-post. Med bokningsnyckeln och PIN-koden kan du se, ändra eller avboka dina bokningar.
Mer information om laboratoriet och vanliga frågor (tyks.fi)
Den enhet inom hälso- och sjukvården som vårdar dig, såsom hälsovårdscentralen, bokar en tid till dig för undersökning. Du får information om din undersökningstid hem per post. Med brevet skickas också anvisningar.
Egentliga Finlands välfärdsområde ordnar screeningar för områdets invånare. Screening innebär att alla invånare i en viss ålder kallas till undersökningar. Det är frivilligt och gratis att delta i screeningar.
Cancerscreening betyder att man systematiskt söker efter förstadier eller tidiga skeden av cancer. Man lyckas vanligen behandla cancer bättre om den upptäcks i tid.
Följande cancerscreeningar hör till Finlands nationella screeningprogram:
- screening av bröstcancer (mammografi, dvs. röntgenundersökning av brösten)
- screening av tarmcancer
- screening av livmoderhalscancer
Du får information om screening under graviditeten från mödrarådgivningstjänsterna.
Läs mer om screeningar här
Hjälpmedelstjänsten hjälper när funktionsförmågan är nedsatt. Till hjälpmedelstjänsterna hör:
- hjälpmedelsutlåning
- hjälpmedelsservice
- mottagningstjänster.
Om du behöver hjälpmedel ska du kontakta hjälpmedelstjänsterna vid din hälsovårdscentral eller den läkare inom den offentliga hälso- och sjukvården som vårdar dig. Du kan låna de vanligaste hjälpmedlen (till exempel kryckor, promenadkäpp, duschstol, upphöjd wc-stol) utan remiss eller tidsbokning från hjälpmedelsutlåningen vid din egen social- och hälsocentral. Lånetiden är individuell, dvs. man kommer överens om den skilt med varje kund.
Läs mer om hjälpmedelstjänsterna här
Distributionen av vårdtillbehör betjänar långtidssjuka som bor hemma och i servicebostäder. Distributionen av vårdtillbehör stöder förmågan att klara sig hemma, funktionsförmågan och hemvården.
Om du vill att ditt behov av vårdtillbehör utreds ska du kontakta din hälsovårdscentral. En läkare eller en yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården bestämmer vilka vårdtillbehör du får. Vanligtvis kan man få vårdtillbehör om sjukdomen varar länge, dvs. över tre månader.
Läs mer om distribution av vårdtillbehör här
Fysioterapi
Fysioterapi kan hjälpa sig då din rörelseförmåga och funktionsförmåga är begränsad. Fysioterapeuten kartlägger din hälsa, rörlighet, funktionsförmåga och symtom och faktorer som begränsar din vardag.
Fysioterapi är rehabilitering som stöder din hälsa och funktionsförmåga. Du får också handledning som lindrar dina symtom, terapeutisk träning och hjälpmedelstjänster. Du kommer till fysioterapi via en bedömning av vårdbehovet. Även en yrkesutbildad person inom den offentliga hälso- och sjukvården kan skicka dig till fysioterapi.
Läs mer om fysioterapitjänsterna här
När din funktionsförmåga är nedsatt på grund av sjukdom eller skada kan du behöva hjälpmedelstjänster. Till hjälpmedelstjänsterna hör:
– bedömning
– anpassning
– utlåning
– underhåll
– reparation av hjälpmedel.
När du behöver hjälpmedelstjänster ska du kontakta hjälpmedelstjänsterna vid din social- och hälsocentral eller din läkare inom den offentliga hälso- och sjukvården.
Läs mer om hjälpmedelstjänsterna här
Talterapi
Inom talterapitjänsterna rehabiliterar vi störningar i tal, språk, kommunikation, sväljning och röst. Vi ger också allmän rådgivning om kommunikationsstörningar.
I talterapi för barn kan störningarna till exempel vara:
– fördröjd talutveckling
– utvecklingsrelaterad språkstörning
– otydligt tal
– artikulationsfel
– stamning
– utmaningar i tal och kommunikation hos personer inom autismspektrumet.
För vuxna och äldre personer kan talterapi vara till hjälp till exempel vid:
– afasi eller dysartri på grund av en cirkulationsstörning i hjärnan
– svårigheter att svälja
– kommunikationsstörningar som beror på en framskridande neurologisk sjukdom
– röststörningar
– störningar i talets smidighet.
Talterapeuten bedömer om klienten behöver talterapi, hur lång rehabilitering som behövs och när den inleds.
Det behövs alltid en läkarremiss för talterapi.
Personer i arbetsför ålder och äldre personer får en remiss från sin hälsostation eller till exempel från sjukhustjänsterna. Barn och unga får remiss antingen av rådgivningsläkaren eller av en läkare inom skol- och studerandehälsovården.
Läs mer om talterapitjänsterna här
Ergoterapi
Ergoterapi är medicinsk rehabilitering för dig som behöver stöd i din vardag. Målet med ergoterapin är att förbättra dina möjligheter att fungera i vardagen när du begränsas av en utvecklingsrelaterad störning, sjukdom, funktionsnedsättning, åldrande eller något annat.
Ergoterapi för barn är avsedd för barn som har svårt med till exempel:
– motoriska färdigheter
– att klara sig själv i vardagen
– att leka
– att gestalta saker
– att behandla sinnesintryck.
Vi bedömer barnets förmåga att klara av dessa saker hemma, i daghemmet eller i skolan.
Ergoterapi för vuxna är avsedd för personer med nedsatt funktionsförmåga på grund av sjukdom, skada eller förändringar i livssituationen.
Ergoterapi stöder de färdigheter som personen behöver i vardagen. Med hjälp av ergoterapi hittar vi lösningar på utmaningar i vardagen.
Inom ergoterapin bedömer vi också behovet av hjälpmedel och förändringsarbeten i bostaden.
Om ditt barn behöver ergoterapi ska du kontakta rådgivningen eller skolhälsovården i din hemkommun.
Om du själv behöver ergoterapi ska du kontakta hälsovårdscentralen i din hemkommun.