Jag har blivit sjuk
Din hälsostation är din primära vårdplats i alla sjukdomsfall. Gör en symtombedömning i Omaolo-tjänsten eller kontakta Varha-appens chatt, där en sjuksköterska bedömer ditt vårdbehov och dess brådska. När du behöver akut vård, betjänar hälsostationerna också per telefon må–fr kl. 8–16. ÅUCS jourmottagningar tar emot brådskande fall under kvällar, nätter och helger. Du ska alltid ringa innan du åker till jouren. Med brådskande fall avses till exempel en plötslig sjukdom, skada eller försämring av en långvarig sjukdom.
Gör så här:
Egenvård
I många sjukdomsfall kan vila och egenvård hemma vara tillräckliga.
Hälsobyns Jourhusets egenvårdsanvisningar är avsedda som stöd för egenvård vid akuta hälsoproblem. Dessutom hjälper de att bedöma när det är nödvändigt att söka professionell vård.
God medicinsk praxis-rekommendationerna är sammanfattningar av experter om diagnostik och vårdrekommendationer för enskilda sjukdomar.
Vart ska man söka vård
Hälsostationen, företagshälsovården eller studerandehälsovården?
Om du är anställd kan du fråga din arbetsplats om du får hjälp via företagshälsovården. Om du är studerande får du hjälp via SHVS eller studerandehälsovården. I andra fall, se anvisningarna i avsnitt tre.
Ärenden i Omaolo-tjänsten eller Varha-appens chatt
Gör en symtombedömning i Omaolo
Gör en symtombedömning i Omaolo-tjänsten eller ärenden i Varha-appens chatt. Har du tydliga symtom, till exempel hosta eller halsont? Fyll i symtombedömningen i Omaolo-tjänsten. Att göra en symtombedömning tar några minuter. Om du inte hittar en lämplig symtombedömning, fyll i den allmänna symtomenkäten. Omaolo-tjänsten är tillgänglig dygnet runt. Baserat på dina svar får du vårdanvisningar från tjänsten och vid behov kontakt med en sjuksköterska eller möjlighet att boka tid.
Varha-appen
Varha-appens Sjukdom och hälsovård -chatt är ett digitalt sätt att kontakta hälsovårdstjänster. Chatten börjar med en symtombedömningsenkät, varefter en sjuksköterska bedömer kundens vårdbehov, ger vidare vårdanvisningar och vid behov hänvisar till rätt tjänst. Chatten betjänar alla invånare i Egentliga Finland på finska och svenska må-to kl. 8–16 och fr kl. 8–14. För att identifiera sig i chatten används antingen nätbankskoder eller mobilcertifikat. Chatten är bäst lämpad för behandling av enskilda symtom eller sjukdomar. Den är inte lämplig för behandling av akuta jourärenden som kräver omedelbar vård. Vi önskar att kunderna väljer antingen telefon eller chatt som kontaktkanal, inte båda samtidigt.
OmaKanta-tjänsten
OmaKanta är en nationell webbtjänst där du kan se dina egna hälsouppgifter dygnet runt. I OmaKanta kan du begära förnyelse av recept, läsa anteckningar om din vård och kontrollera resultaten av laboratorie- och röntgenundersökningar.
Kontakta din hälsostation
Ring din hälsostation
En skötare bedömer din situation och ditt vårdbehov och hänvisar dig vid behov till en mottagning eller ett multiprofessionellt team för vård.
Akut situation: behov av jourvård
Vid brådskande vårdbehov under kvällar, nätter eller helger ska du kontakta jouren vid Åucs.
Ring jouren innan du åker dit. Ring 112 om det är fråga om en nödsituation.
Bedöm hur brådskande ditt vårdbehov är.
- Allmänt journummer, tfn 116 117. Du kan också göra en symtombedömning i Omaolo.
- Under 16-åringar: tfn 02 313 1420.
- Textmeddelandetjänsten är avsedd för personer som inte kan höra eller producera tal: tfn 050 592 4740