Hoppa till huvudinnehåll

Socialarbete och socialhandledning för äldre (gerontologiskt socialarbete)

Nyckelord:

Socialarbete för äldre, eller gerontologiskt socialarbete, är ett förändringsinriktat och målinriktat arbete som stöder kunderna i krävande livssituationer och kriser, livsförändringar, hantering av vardagslivet samt hantering av ekonomiska frågor, och där stödbehovet bedöms och kunden hänvisas till rätt service. Arbetet syftar till att göra en positiv förändring i kundens liv och vardag.

Socialhandledning är att holistiskt sätt att hjälpa kunden, överväga nödvändiga tjänster, motivera kunden, leva med och stärka kundens resurser.

För vem?

Gerontologiskt socialarbete handlar om att hjälpa och stödja de mest sårbara kunderna. I regel är kunderna personer över 65 år som inte har ett stödjande nätverk av familj och vänner och som har särskilda utmaningar när det gäller att hantera vardagen eller som har ackumulerade problem.

Gör så här

Om du ännu inte är klient hos tjänster för äldre och vill ha mer information om boendeservice för äldre, ta kontakt med kundhandledningen för äldre i Egentliga Finland. En anhörig kan också ta kontakt.

Om du blir orolig för dig själv eller för en äldre person som uppenbarligen inte kan ta ansvar för sin egen vård, hälsa eller säkerhet kan du göra en orosanmälan. Anmälningsformuläret används i situationer som inte kräver brådskande utredning eller hjälp. Anmälningarna behandlas på vardagar.

I en akut situation ska man omedelbart kontakta socialjouren eller i nödfall ringa 112.

Servicekanaler

Salutorgets Monitor, Åbo