Länkstig
- Hem
- Information om oss
- Som kund inom välfärdsområde
-
Klientens och patientens rättigheter
Klientens och patientens rättigheter
Klientens och patientens rättigheter fastställs i lag. Här hittar du information om bland annat hur tjänsterna övervakas samt om social- och patientombudens tjänster.
Som patient inom hälso- och sjukvården har du rätt till god vård och gott bemötande samt rätt att få vård och begriplig information om din vård. Du har också rätt att hemlighålla dina uppgifter och själv bestämma om din vård.
Som klient inom socialvården har du rätt till god socialvård och gott bemötande. Verksamheten ska respektera ditt människovärde, din övertygelse och din integritet. Den ska också beakta dina önskemål, åsikter, intressen och individuella behov samt ditt modersmål och din kulturella bakgrund.
Som patient har du rätt
- till vård
- till vård av god kvalitet
- till ett gott bemötande
- att få information på ett begripligt sätt
- att delta i planeringen av din vård
- att hemlighålla dina uppgifter
- att själv bestämma om din vård
- till patientombudets tjänster.
Patientens självbestämmanderätt, uppnående av samförstånd
- Vården kan inledas först efter att du har gett ditt samtycke till det.
- Läkaren ska ge information om din sjukdom samt om behandlingsalternativ och risker på ett begripligt sätt.
- Beslut om behandling fattas alltid av en läkare.
- Du har rätt att avstå från erbjuden vård. I ett sådant fall antecknas det i din patientjournal, och annan medicinskt godtagbar behandling ska ges i den mån det är möjligt och i samförstånd med dig.
- I fråga om vård som ges oberoende av patientens vilja gäller vad som föreskrivs i mentalvårdslagen, lagen om missbrukarvård, lagen om smittsamma sjukdomar och lagen angående specialomsorger om utvecklingsstörda.
Om du inte själv kan besluta om din vård
- I ett sådant fall informeras den person som du uppgett som din närstående om din sjukdom.
- Om dina närstående inte har den information som behövs eller inte samtycker till din vård är det läkaren som fattar beslutet om din vård.
- Om du har gjort ett livstestamente måste läkaren följa dina önskemål i det.
Som klient inom socialvården har du rätt
- till god service
- till ett gott bemötande
- att få information på ett begripligt sätt
- att få ett beslut eller avtal om dina tjänster
- att få en plan för hur tjänsterna ska genomföras
- att delta i planeringen och genomförande av dina egna tjänster
- att själv bestämma om din vård
- att hemlighålla dina uppgifter och att få information om uppgifterna lämnas ut någon annanstans
- att söka ändring i ett beslut, framställa en anmärkning och anföra klagomål
- att få tillgång till socialombudets tjänster.
Din självbestämmanderätt måste respekteras
- Du har rätt att delta i och påverka planeringen av vilka tjänster du ska få och hur de ska genomföras.
- Du ska informeras om dina rättigheter och skyldigheter samt om tillgängliga behandlingsalternativ och hur de påverkar dig.
- Du har rätt att få tillgång till de uppgifter som har registrerats om dig och att begära att eventuella felaktiga uppgifter rättas.
- Som sakägare har du rätt att ta del av de handlingar som har påverkat ditt ärende.
- Du har skyldighet att ge de uppgifter som behövs för ordnande och lämnande av socialvård på det sätt som du behöver.
- Barnets åsikt måste beaktas i enlighet med barnets ålder och utvecklingsnivå.
- En laglig företrädare, anhörig eller någon annan närstående ska delta planeringen av dina tjänster om du inte själv kan delta eller framföra dina önskemål.
Vill du diskutera dina rättigheter?
Patientombudet och socialombudet kan hjälpa dig när det gäller patientens eller klientens rättigheter och ställning inom social- och hälsovården. Ombudet är en opartisk person. Patientombudet eller socialombudet kan inte fatta eller ändra beslut. Patientombudet tar inte ställning till medicinsk behandling.
Anmärkning enligt klient- och patientlagen
Om du är missnöjd med den service, vård eller det bemötande du har fått kan du framställa en anmärkning. Innan du gör anmärkningen kan det vara bra att diskutera och utreda frågan med personalen.
Anvisning
Enligt lagen om klientens ställning och rättigheter inom socialvården 812/2000 har en klient som är missnöjd med sin socialvård, eller med bemötandet i samband med den, rätt att framställa anmärkning till den chef som ansvarar för socialvården vid verksamhetsenheten. Anmärkning är det primära besvärsförfarandet i förhållande till klagomål. Den övervakande myndigheten kan överföra ett klagomål till en serviceproducent inom socialvården för att behandlas som en anmärkning.
Den chef som ansvarar för socialvården måste besvara anmärkningen inom en skälig tid. Ändring genom besvär får inte sökas i ett svar på en anmärkning. Framställandet av anmärkning inverkar inte på klientens rätt att anföra klagomål i sin sak hos de myndigheter som övervakar socialvården.
Du kan framställa en anmärkning på nedanstående pdf-formulär eller som fritt formulerad text. Ange i texten att det är fråga om en anmärkning som grundar sig på lagen om klientens ställning och rättigheter inom socialvården.
Anmärkning om socialvård (pdf)
Anmärkningens mottagare
Skicka din anmärkning som gäller socialvården inom Egentliga Finlands välfärdsområde per post till adressen
Registratorskontoret för Egentliga Finlands välfärdsområde, PB 52, 20521 Åbo
Anvisning
Enligt lagen om patientens ställning och rättigheter (785/92) har en patient som är missnöjd med sin hälso- och sjukvård, eller med bemötandet i samband med den, rätt att framställa anmärkning till den chef som ansvarar för hälso- och sjukvården vid verksamhetsenheten. Anmärkning är det primära besvärsförfarandet i förhållande till klagomål. Den övervakande myndigheten kan överföra ett klagomål till en serviceproducent inom hälso- och sjukvården för att behandlas som en anmärkning.
Den chef som ansvarar för hälso- och sjukvården måste besvara anmärkningen inom en skälig tid. Ändring genom besvär får inte sökas i ett svar på en anmärkning. Framställandet av anmärkning inverkar inte på klientens rätt att anföra klagomål i sin sak hos de myndigheter som övervakar socialvården.
Du kan framställa en anmärkning på nedanstående pdf-formulär eller som fritt formulerad text. Ange i texten att det är fråga om en anmärkning som grundar sig på lagen om patientens ställning och rättigheter.
Anmärkningens mottagare
Skicka din anmärkning som gäller hälso- och sjukvården inom Egentliga Finlands välfärdsområde per post till adressen
Registratorskontoret för Egentliga Finlands välfärdsområde, PB 52, 20521 Åbo
Du kan också skicka anmärkningen elektroniskt via meddelandetjänsten Suomi.fi.
Klient- och patientsäkerhet
Klient- och patientsäkerhetscentret främjar patientsäkerheten
Klient- och patientsäkerhetscentret koordinerar utvecklingen, planeringen, uppföljningen och utvärderingen av klient- och patientsäkerheten. Centret utvecklar arbetsmodeller, nya verktyg och rekommendationer för välfärdsområdena, personalen, klienterna och patienterna.
Klient- och patientsäkerhetscentret
Anmälan om farlig situation
En klient, patient eller anhörig till patienten kan anmäla en farlig situation som inträffat under vården via ett webbformulär. Den person som ansvarar för klient- och patientsäkerheten vid enheten i fråga behandlar anmälan.
Tillgång till vård
Hälso- och sjukvårdslagen föreskriver om tillgången till vård, dvs. väntetider (vårdgaranti). Det finns maximala väntetider till vården. Om du inte har fått vård inom den lagstadgade tidsfristen, kan du ge respons via Varhas kanal för kundrespons. Du har också rätt att framställa en anmärkning om bristande vård eller om tillgången till vård (kontaktuppgifter finns högst upp på denna sida).
Ge respons om tillgången till vård
Mer information:
Tillgång till social- och hälsovård (väntetider)
Tillgång till specialsjukvård (tyks.fi, väntetider)