Länkstig
- Hem
- Information om oss
- Övervakning och granskning
-
Egenkontroll
Egenkontroll
Med egenkontroll avses de metoder och åtgärder genom vilka välfärdsområdet följer upp, övervakar och utvärderar sin verksamhet. Egenkontrollen säkerställer att social- och hälsovårdens samt räddningstjänstens tjänster är tillgängliga, trygga och av hög kvalitet samt att de erbjuds kontinuerligt och på lika villkor för alla kunder och patienter. Egenkontroll är en proaktiv och aktiv process som innebär att identifiera risksituationer och åtgärda brister. Målet är att säkerställa kund- och patientsäkerheten i alla skeden av vården och servicen.
Program för egenkontroll
I programmet för egenkontroll fastställs organisationens förfaranden för egenkontroll. I programmet anges hur genomförandet, säkerheten och kvaliteten samt jämlikheten i fråga om social- och hälsovårdstjänsterna följs upp och hur brister som iakttagits ska avhjälpas.
Programmet för egenkontroll fungerar som ett styrdokument för de planer som upprättas för egenkontrollen.
Planer för egenkontroll
För att säkerställa att den dagliga verksamheten är av god kvalitet, ändamålsenlig och säker och för uppföljning av att den personal som deltar i klient- och patientarbetet är tillräcklig ska tjänsteproducenten för varje tjänsteenhet utarbeta en plan för egenkontroll som omfattar alla de tjänster som produceras vid tjänsteenheten av tjänsteproducenten och för tjänsteproducentens räkning.
Inom Varha är följande tjänsteenheter sådana som omfattas av tillsynslagen: ÅUCS-sjukhustjänster, social- och hälsovårdsservice hälsovård, social- och hälsovårdsservice socialvård, tjänster för äldre samt prehosopital akutsjukvård inom räddningstjänsterna.
Rapportering av uppgifter om egenkontroll
Programmet för egenkontroll samt de iakttagelser som baserar sig på uppföljningen av programmet och åtgärder som baserar sig på iakttagelserna ska offentliggöras med fyra månaders mellanrum i det allmänna datanätet eller på andra sätt som främjar deras offentlighet.