Murupolku
- Etusivu
- Tietoa meistä
- Asiakkaana hyvinvointialueella
-
Asiakkaan ja potilaan oikeudet
Asiakkaan ja potilaan oikeudet
Asiakkaan ja potilaan oikeudet määritellään laissa. Tältä sivuilta löydät tietoa muun muassa palvelujen valvonnasta sekä sosiaali- ja potilasasiavastaavien palveluista.
Terveydenhuollon potilaana sinulla on oikeus hyvään hoitoon, hyvään kohteluun, päästä hoitoon, saada tietoa ymmärrettävällä tavalla, tietojesi salassapitoon ja itsemääräämisoikeuteen.
Sosiaalihuollon asiakkaana sinulla on oikeus saada laadultaan hyvää sosiaalihuoltoa ja hyvää kohtelua. Toiminnassa tulee kunnioittaa ihmisarvoasi, vakaumustasi ja yksityisyyttäsi. Asiakkaana toivomuksesi, mielipiteesi, etusi ja yksilölliset tarpeesi sekä äidinkieli ja kulttuuritausta on otettava huomioon sosiaalihuoltoa toteutettaessa.
Potilaana sinulla on oikeus
- päästä hoitoon
- hyvään hoitoon
- hyvään kohteluun
- saada tietoa ymmärrettävällä tavalla
- osallistua hoitosi suunnitteluun
- tietojesi salassapitoon
- itsemääräämisoikeuteen
- saada potilasasiavastaavan palvelut
Potilaan itsemääräämisoikeus ja yhteisymmärryksen rakentaminen
- Mielipiteesi tulee kysyä ennen hoidon aloittamista.
- Lääkärin on kerrottava ymmärrettävällä tavalla sinulle sairaudestasi, hoitovaihtoehdoista ja riskeistä.
- Päätöksen hoidon toteuttamisesta tekee aina lääkäri.
- Sinulla on oikeus kieltäytyä tarjotusta hoidosta. Kieltäytymisesi kirjataan potilasasiakirjaan ja sinua on mahdollisuuksien mukaan hoidettava yhteisymmärryksessä kanssasi muulla lääketieteellisesti hyväksyttävällä tavalla.
- Potilaan tahdosta riippumatta annettavasta hoidosta on voimassa, mitä mielenterveyslaissa, päihdehuoltolaissa, tartuntatautilaissa ja kehitysvammaisten erityishuollosta annetussa laissa säädetään.
Jos et itse kykene päättämään hoidostasi
- Läheiseksi ilmoittamallesi henkilölle annetaan tietoa sairaudestasi.
- Jos läheiselläsi ei ole tietoa tai he eivät ole samaa mieltä hoidostasi, päättää lääkäri, miten sinua hoidetaan.
- Jos olet tehnyt hoitotahdon, pitää lääkärin tehdä kuten olet hoitotahdossa ilmoittanut.
Sosiaalihuollon asiakkaana sinulla on oikeus
- laadukkaaseen palveluun
- hyvään kohteluun
- saada tietoa ymmärrettävällä tavalla
- saada päätös tai sopimus palvelusta
- saada suunnitelma palveluiden toteuttamisesta
- osallistua omien palveluiden suunnitteluun ja toteuttamiseen
- itsemääräämisoikeuteen
- tietojen salassapitoon ja tietoon siitä, jos tietoja luovutetaan muualle
- hakea muutosta päätökseen, tehdä muistutus ja kantelu
- saada sosiaaliasiavastaavan palvelut
Sinun itsemääräämisoikeuttasi pitää kunnioittaa
- Sinulla on oikeus osallistua ja vaikuttaa siihen millaisia palveluita sinulle aloitetaan ja miten ne toteutetaan.
- Sinulle tulee kertoa sinun oikeuksistasi ja velvollisuuksista sekä myös siitä millaisia toimenpidevaihtoehtoja on tarjolla ja millaisia vaikutuksia niillä on sinun asiassa.
- Sinulla on oikeus tutustua sinusta tallennettuihin tietoihin ja pyytää virheellisten tietojen korjaamista.
- Sinulla on oikeus asianosaisena tietää niistä asiakirjoista, jotka ovat vaikuttaneet asiasi käsittelyssä.
- Sinulla on velvollisuus antaa tietoa, jotta sosiaalihuollon palvelut voidaan järjestää ja tuottaa tarvitsemallasi tavalla.
- Lapsen mielipide on otettava huomioon hänen ikänsä ja kehitystasonsa mukaisesti.
- Jos et itse kykene kertomaan tai osallistumaan omien palvelujen suunnitteluun, sinun toiveitasi on mietittävä yhdessä sinun laillisen edustajan omaisen tai muun läheisen henkilön kanssa.
Haluatko keskustella oikeuksistasi?
Potilas- ja sosiaaliasiavastaavilta saat ohjeita ja neuvoja terveyden- ja sosiaalihuollon potilaan ja asiakkaan oikeuksiin ja asemaan liittyvistä asioista. Asiavastaava on puolueeton henkilö. Potilas- tai sosiaaliasiavastaava ei tee eikä voi muuttaa päätöksiä. Potilasasiavastaava ei ota kantaa lääketieteelliseen hoitoon.
Asiakaslain ja potilaslain mukainen muistutus
Jos olet tyytymätön saamaasi palveluun, hoitoon tai kohteluun, voit tehdä asiasta muistutuksen. Ennen muistutuksen tekoa voit keskustella ja selvittää asiaa henkilökunnan kanssa.
Ohjeita muistutuksen tekijälle
Sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetun lain 812/2000 mukaan asiakkaalla on oikeus tehdä muistutus sosiaalihuoltoonsa tai siihen liittyvään kohteluunsa liittyvistä epäkohdista sosiaalihuollon vastaavalle johtajalle. Muistutus on kanteluun nähden ensisijainen valitusmenettely. Kantelu voidaan valvovan viranomaisen toimesta kääntää sosiaalihuollon palveluntuottajalle muistutuksena käsiteltäväksi.
Sosiaalihuollosta vastaavan johtajan on annettava vastaus muistutukseen kohtuullisessa ajassa. Muistutuksen johdosta annettuun päätökseen ei voi hakea muutosta valittamalla. Muistutus ei rajoita potilaan oikeutta kannella valvovalle viranomaiselle.
Muistutuksen voi tehdä tarkoitusta varten laaditulla lomakkeella, mutta se voi olla myös vapaamuotoinen teksti, josta käy ilmi, että kyseessä on sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annettuun lakiin perustuva muistutus.
Muistutuksen palauttaminen
Varsinais-Suomen hyvinvointialueen sosiaalihuollon toimintaa koskeva muistutus postitetaan osoitteeseen Varsinais-Suomen hyvinvointialueen kirjaamo, PL 52, 20521 Turku.
Ohjeita muistutuksen tekijälle
Potilaslain (785/92) mukaan potilaalla on oikeus tehdä muistutus terveyden- ja sairaanhoitoonsa tai siihen liittyvään kohteluunsa liittyvistä epäkohdista terveydenhuollosta vastaavalle johtajalle. Muistutus on kanteluun nähden ensisijainen valitusmenettely. Kantelu voidaan valvovan viranomaisen toimesta kääntää terveydenhuollon palveluntuottajalle muistutuksena käsiteltäväksi.
Terveydenhuollosta vastaavan johtajan on annettava vastaus muistutukseen kohtuullisessa ajassa. Muistutuksen johdosta annettuun päätökseen ei voi hakea muutosta valittamalla. Muistutus ei rajoita potilaan oikeutta kannella valvovalle viranomaiselle.
Muistutuksen voi tehdä tarkoitusta varten laaditulla lomakkeella, mutta se voi olla myös vapaamuotoinen teksti, josta käy ilmi, että kyseessä on potilaslakiin perustuva muistutus.
Muistutuksen palauttaminen
Varsinais-Suomen hyvinvointialueen terveydenhuollon toimintaa koskeva muistutus postitetaan osoitteeseen Varsinais-Suomen hyvinvointialueen kirjaamo, PL 52, 20521 Turku.
Muistutuksen voi palauttaa myös sähköisesti Suomi.fi-viestipalvelun kautta.
Asiakas- ja potilasturvallisuus
Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus edistää potilasturvallisuutta
Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus koordinoi asiakas- ja potilasturvallisuuden kehittämistä, suunnittelua, seurantaa ja arviointia. Keskus tuottaa toimintamalleja, uusia työkaluja ja suosituksia hyvinvointialueille, ammattilaisille, asiakkaille ja potilaille.
Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus
Ilmoitus vaaratilanteesta
Asiakas, potilas tai läheinen voi ilmoittaa nettilomakkeella vaaratilanteesta hoidon aikana. Ilmoitukset käsittelee ilmoitusta koskevan yksikön asiakas/potilasturvallisuudesta vastaava henkilö.
Hoitoonpääsy
Hoitoonpääsystä säädetään terveydenhuoltolaissa (hoitotakuu). Hoitoonpääsylle on säädetty tietyt enimmäisajat. Jos et ole päässyt hoitoon lain määräämässä ajassa, voit antaa palautetta Varhan palautepalvelun kautta. Sinulla on myös oikeus tehdä puutteellisesta hoidosta tai hoitoonpääsystä muistutus (yhteystiedot ylempänä tällä sivulla).
Anna palautetta hoitoonpääsystä
Lisätietoa:
Hoitoonpääsy sosiaali- ja terveyspalveluissa
Hoitoonpääsy erikoissairaanhoidossa (tyks.fi)