Länkstig
- Hem
- Information om oss
- Som kund inom välfärdsområde
-
Beskrivning av handlingars offentlighet inom Egentliga Finlands välfärdsområde
Beskrivning av handlingars offentlighet inom Egentliga Finlands välfärdsområde
Egentliga Finlands välfärdsområde är en sådan informationshanteringsenhet som avses i 4 § i lagen om informationshantering inom den offentliga förvaltningen (906/2019). Enligt lagens 28 § ska en informationshanteringsenhet upprätthålla en beskrivning av de informationslager och ärenderegister som den förvaltar.
Beskrivningen av handlingars offentlighet redogör för informationslager och ärenderegister inom Egentliga Finlands välfärdsområde. Syftet med beskrivningen är att underlätta framställningen av begäran om information från dessa.
Ärenderegister
Ärenderegistret är en helhet som innehåller ärenden som inletts inom Egentliga Finlands välfärdsområde, deras handläggningsskeden och tillhörande handlingar. Information som hänför sig till ärenderegistret finns i ärendehanteringssystemet, men också i operativa system och som pappersmaterial.
Begäran om information
Närmare anvisningar för begäran om information finns under varje informationslager.
Informationslager
Med informationslager avses en uppsättning informationsmaterial som används för en myndighets uppgifter eller övrig verksamhet och som hanteras med hjälp av informationssystem eller manuellt.
Personalförvaltningens informationslager består av information som hänför sig till anställningsförhållande, avlöning, arbetsschema, frånvaro, fortbildning och kompetens. Informationslagret upprätthålls i flera olika informationssystem och en del av informationen finns i manuella handlingar.
Centrala informationsmaterial
Information om rekrytering, anställda och anställningsförhållande.
Informationssystem
HR:s och löneräkningens helhetssystem, rekryteringssystem.
Begäran om information
Begäran kan göras fritt formulerad och undertecknad med följande uppgifter: namn, personbeteckning, adress, telefonnummer och information om vilken information du begär. Begäran skickas till: Registratorskontoret i Egentliga Finlands välfärdsområde
PB 52, 20521 Åbo.
Du kan också skicka in begäran elektroniskt i Suomi.fi-tjänsten (läs mer här) eller lämna in den personligen till registratorskontoret på adressen Kinakvarngatan 4-8, ÅUCS U-sjukhus (ingång 3A), B-delen, 4. vån, 20520 Åbo.
En arbetsansökan som du lämnat in via Kuntarekry kan du granska själv genom logga in i Kuntarekry.
Sökkriterier
Namn, personbeteckning, anställningsförhållandets datum, ansökningsdatum.
Informationslagret innehåller information om förvaltningsärenden, organ och ärendehantering samt om tjänstemäns och organs beslutsfattande. Informationen finns delvis som pappershandlingar.
Centrala informationsmaterial
Organens protokoll, förtroendevalda, information i ärendehanteringssystemet, avtal.
Informationssystem
Ärendehanteringssystem, register över förtroendevalda, avtalshanteringssystem, kvalitetssystem.
Begäran om information
Begäran kan göras fritt formulerad och undertecknad med följande uppgifter: namn, personbeteckning, adress, telefonnummer och information om vilken information du begär. Begäran skickas till: Registratorskontoret i Egentliga Finlands välfärdsområde
PB 52, 20521 Åbo
Du kan också skicka in begäran elektroniskt i Suomi.fi-tjänsten (läs mer här) eller lämna in den personligen till registratorskontoret på adressen Kinakvarngatan 4-8, ÅUCS U-sjukhus (ingång 3A), B-delen, 4. vån, 20520 Åbo
Sökkriterier
Ärendets titel, ärendets ämne, ärendets nummer, personens eller organisationens namn, personbeteckning.
Informationslagret innehåller information som hänför sig till planeringen och uppföljningen av verksamhet och ekonomi, inköps- och försäljningsreskontra, upphandlingar och bokföring.
Centrala informationsmaterial
Bokföringsmaterial, uppgifter om ekonomiförvaltning, ekonomiplanering och uppföljning, upphandlingstjänsternas material.
Informationssystem
Betalningsrörelsesystem, bokföringssystem, system för hantering av fakturor, system för konkurrensutsättning
Begäran om information
Begäran kan göras fritt formulerad och undertecknad med följande uppgifter: namn, personbeteckning, adress, telefonnummer och information om vilken information du begär. Begäran skickas till: Registratorskontoret i Egentliga Finlands välfärdsområde
PB 52, 20521 Åbo
Du kan också skicka in begäran elektroniskt i Suomi.fi-tjänsten (läs mer här) eller lämna in den personligen till registratorskontoret på adressen Kinakvarngatan 4-8, ÅUCS U-sjukhus (ingång 3A), B-delen, 4. vån, 20520 Åbo
Sökkriterier
Ärendets namn, leverantörens namn, fakturanummer, kundens namn, personbeteckning, upphandlingens objekt.
Patientuppgifter samt informationsmaterial för hälso- och sjukvården upprätthålls i informationssystem, och även som journalhandlingar i pappers- och i filmformat. Mer information om hanteringen av patientuppgifter finns på Egentliga Finlands välfärdsområdes webbplats. Dataskydd: Som klient eller patient i välfärdsområdet
Centrala informationsmaterial
Sjukvårdens, primärvårdens, skol- och studerandehälsovårdens informationsmaterial, företagshälsovårdens informationsmaterial (person- och vårduppgifter, undersökningsresultat, information som hänför sig till patientförvaltning, information som hänför sig till larmuppdrag (patientavgiftsärenden, statistikföring och forskning)).
Informationssystem
Patientdatasystem, system för specifika sjukdomar och funktioner (t.ex. laboratorium och avbildning), medicinteknisk utrustning, kundinformationssystem, ärendehanteringssystem.
Begäran om information
Begäran om patientuppgifter skickas till: Registratorskontoret i Egentliga Finlands välfärdsområde, PB 52, 20521 Åbo.
Begäran kan göras med blanketten Begäran om patientjournaluppgifter (pdf) som finns på sidan Begäran om handlingar och information.
Begäran kan också vara fritt formulerad och undertecknad med följande uppgifter: namn, personbeteckning, adress, telefonnummer och information om vilken information vilka patientuppgifter du begär (orsak till vården/vårdtiden).
Du kan också skicka in begäran elektroniskt i Suomi.fi-tjänsten (läs mer här) eller lämna in den personligen till registratorskontoret på adressen Kinakvarngatan 4-8, ÅUCS U-sjukhus (ingång 3A), B-delen, 4. vån, 20520 Åbo.
Närmare information om hur du gör en begäran om information finns på sidan Begäran om handlingar och information.
Sökkriterier
Personbeteckning, namn, hemkommun, hälsovårdsenhet, vårdtid, vårdplats, orsak till vården.
Socialvårdens informationslager upprätthålls i kundinformationssystem, samt i klienthandlingar i pappersform.
Centrala informationsmaterial
Informationsmaterial som hänför sig till tjänster för äldre, tjänster för personer i arbetsför ålder, tjänster för barnfamiljer, tjänster för invandrare, samt informationsmaterial för barnskydd, funktionshinderservice, missbrukartjänster och familjerättstjänster.
Informationssystem
Kundinformationssystem, ärendehanteringssystem, system för bedömning av kunders servicebehov, system för verksamhetsstyrning, system för köptjänster och servicesedlar.
Begäran om information
Begäran om patientuppgifter skickas till: Registratorskontoret i Egentliga Finlands välfärdsområde, PB 52, 20521 Åbo.
Begäran görs med blanketten Begäran om patientjournaluppgifter (pdf) som finns på sidan Begäran om handlingar och information.
Begäran kan också vara fritt formulerad och undertecknad med följande uppgifter: namn, personbeteckning, adress, telefonnummer och information om vilken information vilka patientuppgifter du begär (orsak till vården/vårdtiden).
Du kan också skicka in begäran elektroniskt i Suomi.fi-tjänsten (läs mer här) eller lämna in den personligen till registratorskontoret på adressen Kinakvarngatan 4-8, ÅUCS U-sjukhus (ingång 3A), B-delen, 4. vån, 20520 Åbo.
Sökkriterier
Personnummer, namn, hemkommun, mottagen service, serviceenhet, tidpunkt för servicen.
Räddningstjänstens informationslager används för att utföra och utveckla räddningstjänstens uppgifter. Mer information om räddningstjänsten verksamhet finns på Egentliga Finlands välfärdsområdes webbplats under Räddningstjänster.
Centrala informationsmaterial
Räddningstjänstens informationsmaterial (brand- och räddningsväsendet, förebyggande av olyckor), sjuktransportens informationsmaterial.
Informationssystem
Brandinspektionens informationsmaterial, räddningsverkets uppföljningsprogram, sjuktransportens informationssystem.
Begäran om information
Begäran om information från räddningstjänsternas informationslager i Egentliga Finlands välfärdsområde skickas till Registratorskontoret i Egentliga Finlands välfärdsområde, PB 52, 20521 Åbo.
Begäran kan göras fritt formulerad och undertecknad med följande uppgifter: kundens namn, personbeteckning, adress, telefonnummer och information om vilka uppgifter som begärs.
Du kan också skicka in begäran elektroniskt i Suomi.fi-tjänsten (läs mer här) eller lämna in den personligen till registratorskontoret på adressen Kinakvarngatan 4-8, ÅUCS U-sjukhus (ingång 3A), B-delen, 4. vån, 20520 Åbo.
Sökkriterier
Namn, personbeteckning, adress, telefonnummer, e-post, objektets adress, fastighetsregisternummer.