Länkstig
- Hem
- Information om oss
- Egentliga Finlands välfärdsområde
- Servicenätet
-
Vanliga frågor om servicenätet
Vanliga frågor om servicenätet
Här hittar du svar på frågor om servicenätet för Egentliga Finlands välfärdsområde, samt om hur planen för servicenätet framskrider.
Det kommer att vara nödvändigt att avstå från vissa verksamhetsställen eftersom vår finansiering och personal inte räcker för att upprätthålla den nuvarande servicestrukturen.
Med reformen av servicenätet strävar vi efter att storleken och placeringen för alla verksamhetsställen i Varha ska vara sådan att den fastanställda personalen kan erbjuda långvariga vårdkontakter. Samtidigt minskar också behovet av inhyrd personal. Målet är också att verksamhetsställena ska vara av sådan storlek att social- och hälsovårdspersonalen upplever dem som attraktiva arbetsplatser.
Planeringen utgår från vår nuvarande verksamhet, från fastigheternas skick och funktion, kollektivtrafiken samt från bedömningar av den digitala servicens utveckling.
Varha har cirka 2 500 lokaler till sitt förfogande. Det är klart mer fastighetsyta per invånare jämfört med andra välfärdsområden. Byggnadernas skick varierar från bra till obrukbar. Vi bör noggrant välja vilka objekt vi investerar i, eftersom vi inte har råd att upprätthålla dem alla. Genom att öka antalet digitala tjänster och distanstjänster med cirka 20 procent beräknas lokaler frigöras så att små enheter kan slås samman med större. Servicens tillgänglighet kommer också att beaktas.
I enlighet med Varhas program för produktivitet och ekonomisk effektivitet eftersträvas betydande besparingar i hela servicenätet, sammanlagt 49,8 miljoner euro under 2024–2026.
Årskostnaderna för alla lokaler i Varha uppgår till cirka 178 miljoner euro. Cirka två tredjedelar av lokalerna hyrs av kommuner eller andra hyresvärdar. Av ekonomiska skäl bör Varha avstå från vissa verksamhetsställen, i synnerhet de som är i sämre skick, och effektivisera lokalanvändningen på de verksamhetsställen som kvarstår.
Beslut om servicenätet fattas enligt servicestrategins struktur per servicehelhet. Reformen börjar med social- och hälsocentraltjänsterna.
Därefter planeras följande tjänster:
- tjänster som stöder funktionsförmågan
- mun- och tandvården
- tjänster för barn, unga och familjer
- mentalvårds- och missbrukartjänster samt socialservice för personer i arbetsför ålder
- funktionshinderservice
- tjänster för äldre
- bäddavdelningar på basnivå.
I planeringen av servicenätet beaktas enkäterna om servicestrategin som genomfördes 2023 och som besvarades av nästan 12 000 invånare samt anställda vid Varha. Dessutom har servicestrategin kommenterats vid fyra regionala tillställningar och utlåtanden har begärts av välfärdsområdets kommuner. Därutöver har 35 organisationer och företag gett sitt utlåtande om servicestrategin.
Inom Varha har man dessutom hållit över 20 gruppintervjuer och workshopar i anknytning till planeringen.
Varhas ledning för en fortlöpande dialog om saken med kommundirektörerna i Egentliga Finlands välfärdsområde.
En responskanal gällande den här frågan kommer att öppnas för hela personalen i Varha.
Syftet med reformen av servicenätet för social- och hälsovårdscentraltjänster är att trygga etablerade vård- och kundkontakter för i synnerhet långtidskunder. Forskning visar att en kontinuitet i den personliga kontakten mellan patient och läkare ger bäst nytta för både patienten och samhället.
En god kontinuitet i vården är också en förutsättning för att man ska kunna börja använda distansmottagningar på ett tryggt sätt för multisjuka patienter och patienter med multiproblem.
På många enheter har det inte varit möjligt att upprätthålla långa vårdkontakter på grund av den höga läkaromsättningen. Avsikten är att skapa en struktur där utbudet av tjänster samt vårdkontakterna inte avbryts.
De här ska genomföras med hjälp av en så kallad egenteam-modell, där ett team av läkare, skötare och annan nödvändig vårdpersonal ansvarar för vården av sina egna patienter, samt för att vården är smidig och kontinuerlig.