Länkstig
- Hem
- Information om oss
- Egentliga Finlands välfärdsområde
- Servicenätet
-
Principerna för servicenätet
Principerna för servicenätet
När vi planerar servicenätet beaktar vi följande: befolkningens servicebehov, servicens tillgänglighet, fastigheternas skick, säkerhet och partnerskap när det gäller användningen av lokalerna, ekologisk hållbarhet, tillgång på personal, effektiv användning av personalresurser, minskning av den använda fastighetsytan samt skyldigheter som åläggs av lagen och myndigheterna.
Mål och principer som fastställs i strategin och servicestrategin för Egentliga Finlands välfärdsområde
Servicebehov hos befolkningen – kundorientering, språkliga rättigheter och integration
Servicenätet motsvarar servicebehov hos befolkningen och befolkningsutveckling på lång sikt. Våra tjänster är kundorienterade och jämlika. Samordningen av tjänsterna förstärks i stor omfattning inom social- och hälsotjänster.
Vid ändringarna av servicenätet tar vi hand om kontinuiteten i kundens service och tryggandet av de språkliga rättigheterna.
Tillgänglighet till service – befolkningskoncentrationer och naturliga rutter vid uträttande av ärenden
Servicenätet är tillgängligt och det består av fasta serviceställen samt av mångsidiga digitala och rörliga tjänster. Servicenätet beaktar befolkningskoncentrationerna och befolkningens naturliga rutter vid uträttande av ärenden.
Fastighetens skick, säkerhet och partnerskap när det gäller användningen av lokalerna
Planering av servicenätet syftar till effektiv användning av lokaler och tar i beaktande ekonomiska ramvillkor, fastigheternas skick samt annan kapacitet som står till förfogande. Vi säkerställer tryggheten i tjänsterna.
Ekologisk hållbarhet
Planeringen av verksamheten beaktar vi hållbar utveckling med tanke på miljön.
Tillgång på personal och effektiv användning av personalresurser
Planeringen av servicenätet beaktar tillgången på personal samt de ekonomiska ramvillkoren.
Vi erbjuder yrkespersonerna en uppmuntrande arbetsplats, där det är en glädje att arbeta.
Programmet för produktivitet och ekonomisk effektivitet: minskning av fastighetsytan som används
Välfärdsområdet avstår från obehövliga egna lokaler och koncentrerar avsiktligt de lokaler som har hyrts av kommunerna och privata aktörer i enlighet med servicestrategin och beslutet om servicenätet. Varha stävar med ändringarna som riktas till servicenätet efter besparingar som uppgår till ett belopp av 2 miljoner euro år 2024, 2 miljoner euro år 2025 samt 45,8 miljoner euro år 2026, sammanlagt 49,8 miljoner euro.
Skyldigheter som åläggs av lag och myndigheter
Ordnandelagen 4 §
Servicebehov hos befolkningen – kundorientering, språkliga rättigheter och integration
Kunskap om och förståelse av de nuvarande och framtida servicebehoven hos kunderna styr utformandet av servicenätet och närverket av serviceställen. Vi förstärker andelen gemenskapsboende, familjevård och tjänster som stöder boende hemma och minskar den relativa andelen serviceboende med heldygnsomsorg. Servicestrukturen ändras i takt med att boende byts så att man strävar efter att trygga de boendes upplevelse av kontinuitet i servicen. Vi garanterar en fungerande boendeservice på ett jämlikt sätt på finska och svenska. Vi beaktar behovet hos flerspråkiga/mångkulturella kunder i ordnande av boendeservice och i servicenätet.
Varhas nya enheter för serviceboende med heldygnsomsorg planeras huvudsakligen som hybridenheter med minst 40 boende och de stöder kontinuiteten i servicen när kundens servicebehov ökar. Enheternas verksamhet stöds av läkartjänster inom öppenvården som erbjuds av social- och hälsocentraltjänsterna.
Kundernas servicebehov bestämmer servicenätets utsträckning. Utgångspunkten är att tjänsterna tryggas för dem som behöver dem. Som målsättning för 2030 fastställs täckningsprocenten till 5 % av dem som har fyllt 75 år för serviceboende med heldygnsomsorg och 3 % av dem som har fyllt 75 år för gemenskapsboende. Man försöker uppnå målen genom att erbjuda kunderna rehabilitering och service som främjar funktionsförmågan samt tillräckliga tjänster som förs till hemmet och genom att utnyttja den tredje sektorn som en del av tjänster för äldre.
Kundernas servicebehov bedöms årligen och servicestrukturen anpassas till kundernas behov.
Tillgänglighet till service – befolkningskoncentrationer och naturliga rutter vid uträttande av ärenden
Vi utvidgar servicenätet för gemenskapsboendet till hela Varha. Vår målsättning är att erbjuda boendeservice nära den miljö som kunden önskar. Servicenätet för rehabiliterings- och bedömningsenheter, gemenskapsboende och serviceboende med heldygnsomsorg betraktas ur befolkningskoncentrationernas perspektiv. Vid placeringen av enheterna beaktas befolkningens behov av och möjligheter att uträtta ärenden samt vårdkedjornas funktionalitet.
Fastighetens skick, säkerhet och partnerskap när det gäller användningen av lokalerna
Vi ser till att våra serviceställen är trygga för invånare och anställda (säkerhetsarrangemang, fastighetens skick). Vi arbetar i friska lokaler där det har tagits hänsyn till särskilda behov hos äldre personer (rumsstorlek, färgsättning, bostäder för personer med minnessjukdom), ergonomi och brandsäkerhet.
Vi söker partner för att tillhandahålla gemenskapsboende och producera boende med heldygnsomsorg för att minimera våra egna investeringsbehov.
I planeringen av servicenätet beaktar vi en tryggad kontinuitet i alla säkerhetssituationer.
Ekologisk hållbarhet
Vi utnyttjar de befintliga fastigheterna, ifall de uppfyller de funktionella kraven för tjänsterna. Vi eftersträvar effektiva lokaler och en långvarig användning av fastigheter.
Tillgång till personal och effektiv användning av personalresurser
Målet är att minimistorleken på en enhet för serviceboende med heldygnsomsorg är 30 boendeplatser eller mindre, ifall tillgången till service, språkliga rättigheter och andra relevanta faktorer förutsätter det. Ifall det finns betydande långvariga problem med tillgången till personal, utreds orsakerna till det och en bedömning görs av huruvida man avstår från verksamhetsstället. Vi stöder de anställdas arbetshälsa och deras starka engagemang i Varhas tjänst.
Programmet för produktivitet och ekonomisk effektivitet: minskning av fastighetsytan som används
Reformen av servicenätet som är anknuten till målen för servicestrukturen för äldre är en del av genomförandet av Varhas program för produktivitet och ekonomisk effektivitet. Varhas mål är att göra servicestrukturen lättare.
Vi utformar ett generiskt lokalprogram som lämpar sig för olika typer av boendeformer, vilket sparar planerings-, bygg- och driftskostnader för nybyggnader.
Vi höjer utnyttjandegraden för de lokaler som kvarstår genom att placera andra lämpliga funktioner i dem. Vi strävar efter att avstå från lokaler som inte lämpar sig för Varhas verksamhet. I planeringen av verksamhetslokaler beaktar vi de ändringar som sker inom de övriga resultatområdena.
Skyldigheter som åläggs av lag och myndigheter
Lag om stödjande av den äldre befolkningens funktionsförmåga och om social- och hälsovårdstjänster för äldre 14 a §.
Servicebehov hos befolkningen – kundorientering, språkliga rättigheter och integration
Kunskap om och förståelse av kundernas nuvarande och kommande servicebehov styr bildandet av servicenätet och nätverket av serviceställen. Vi stöder boende hemma genom att stöda anhörigvård och erbjuda rehabiliteringstjänster, trygghetsteknologi och ändringsarbeten i bostäder. Tjänsterna på social- och hälsocentralerna, social- och hälsostationerna och serviceställena för social- och hälsovård är tillgängliga för alla äldre. Vårt mål är att i den mån det är möjligt svara på äldre personers specialbehov genom att enligt skild överenskommelse erbjuda socialvårdstjänster, tjänster inom mentalvård och missbrukarvård samt provtagningstjänster på serviceställena för social- och hälsovård eller hemma hos kunden.
Tvåspråkiga tjänster erbjuds på lika villkor för att tillgodose befolkningens behov och vi beaktar kulturell mångfald. Genom kundhandledning och verksamhetsställenas språkliga profilering säkerställs det att kunden hittar den tjänst och det serviceställe som för tillfället motsvarar hens behov.
Tillgänglighet till service – befolkningskoncentrationer och naturliga rutter vid uträttandet av ärenden
Befolkningskoncentrationer fungerar social- och hälsocentralerna som regionala stöd- och kompetensenheter för geriatriska tjänster och rehabiliteringstjänster för äldre. De rehabiliterande utvärderingsenheterna placeras också regionalt, i mån av möjlighet i omedelbar närhet till serviceställena för social- och hälsovård.
Tjänster för att stödja boende i hemmet för äldre, såsom rehabiliterande dagverksamhet och korttidsvård, kommer att erbjudas som regionalt centraliserade tjänster. Yrkespersoner för ut tjänster som stöder boende hemma från social- och hälsocentralerna också till serviceställena för social- och hälsovård och hem till kunderna. Vi ökar mängden digitala tjänster och distanstjänster och stärker ett mångsidigt serviceutbud (bl.a. sensorteknik) i sådana tjänster där man kan möta äldre människors servicebehov och stödja dem i att bo hemma.
Fastighetens skick, säkerhet och partnerskap när det gäller användningen av lokalerna
Vi stärker en mångsidig användbarhet av våra lokaler och höjer deras användningsgrad genom att placera lämpliga aktiviteter i dem, och samtidigt effektiviserar vi logistiken. Vid planering av lokalanvändningen stöds samarbetet mellan personalen över gränserna mellan yrkeskårerna. Serviceställena erbjuder också behövliga utrymmen för den personal som ger mobila tjänster och tjänster som förs ut till serviceställena. Vi gör oss av med lokaler som är i så dåligt skick att det inte är försvarbart att reparera eller utveckla dem varken ur ekonomisk synvinkel eller med tanke på befolkningens tjänstebehov. Vi sörjer för att våra serviceställen är tillgängliga och säkra för invånare och anställda.
Vi eftersträvar partnerskap med kommuner, företag och den tredje sektorn så att kunderna kan använda social- och hälsovårdstjänster i samband med att de uträttar andra ärenden.
Ekologisk hållbarhet
Vi utnyttjar de befintliga lokalerna effektivt genom att krympa fastighetsytan, minska energiförbrukningen och undvika nybyggnation. Nödvändiga renoveringsarbeten och behövlig nybyggnation genomförs på ett ekologiskt hållbart sätt.
Vi minskar behovet av resor genom att erbjuda distans- och närtjänster som är anpassade till äldre människors behov samt genom att utveckla mobila verktyg för yrkespersonerna. I våra mobila tjänster använder vi fordon med låga utsläpp. Vi utvecklar servicetrafiken i samarbete med kommunerna.
Tillgång till personal och effektiv användning av personalresurser
Vi placerar våra servicelokaler i huvudsak i närheten av övriga tjänster. Vi planerar vårt nätverk av serviceställen med hänsyn till restiderna i kundarbetet och utmaningarna i personalrekryteringen. Vi tar digitala tjänster och sensorteknologi i bruk för att utnyttja arbetstiden mer effektivt. Vi möjliggör distansarbete i de arbetsuppgifter som lämpar sig för det. Vi för samman yrkespersoner med specialkunnande för att möjliggöra kunskapsutbyte, kollegialt stöd och konsultation.
Programmet för produktivitet och ekonomisk effektivitet: minskning av fastighetsytan som används
I linje med målen för produktivitetsprogrammet undersöker vi möjligheterna att utan dröjsmål avyttra och säga upp hyresavtal för lokaler som är olämpliga eller överflödiga för Varhas behov. Vi avstår från lokaler ifall tjänsterna kan erbjudas ändamålsenligt men mer kostnadseffektivt i andra enheter eller genom andra produktionssätt.
Skyldigheter som åläggs av lag och myndigheter
Tjänsterna ska tillhandahållas jämlikt i form av samordnade servicehelheter och nära kunderna med beaktande av befolkningens behov i välfärdsområdet. Tjänsterna kan sammanföras i större helheter inom välfärdsområdet när tillgången till tjänster och säkerställandet av deras kvalitet kräver specialkunnande eller dyra investeringar eller när ett ändamålsenligt, kostnadsnyttoeffektivt och effektivt tillhandahållande av tjänsterna kräver det.
Servicebehov hos befolkningen – kundorientering, språkliga rättigheter och integration
Kunskap om och förståelse av kundernas nuvarande och kommande servicebehov styr bildandet av servicenätet och nätverket av serviceställen. Utöver befolkningens servicebehov, som är regionalt varierande och som ändras med tiden, beaktas kulturell mångfald i serviceställenas serviceutbud.
På social- och hälsocentralerna och social- och hälsostationerna förstärks också den fysiska integrationen av social- och hälsotjänsterna på basnivå och på specialnivå. Specialtjänster och tjänster inom den specialiserade sjukvården integreras i social- och hälsocentralerna, och vid behov förs de också ut till social- och hälsostationerna. Vissa serviceställen har kompetens och tjänster som är specialiserade på en viss kundgrupp (t.ex. socialtjänster för barn, unga och familjer, äldre eller personer i arbetsför ålder). Tvåspråkiga tjänster erbjuds jämlikt på social- och hälsocentralerna, social- och hälsostationerna och serviceställena för social- och hälsovård för att tillgodose befolkningens behov. Genom kundhandledning och verksamhetsställenas språkliga profilering säkerställs det att kunden hittar den tjänst och det serviceställe som för tillfället motsvarar hens behov.
Tjänster av eget team, vilka stöder kontinuiteten i vården* erbjuds på social- och hälsocentralerna och social- och hälsostationerna samt delvis på serviceställena för social- och hälsovård. För utsatta kundgrupper och kunder som behöver att stort antal tjänster erbjuds det närtjänster på serviceställena för social- och hälsovård och på social- och hälsostationerna enligt separat överenskommelse, med beaktande av kontinuiteten i vården och tjänsterna. Serviceställena för social- och hälsovård erbjuder ett begränsat utbud av social- och hälsotjänster i form av tjänster som förs ut till serviceställena, och serviceutbudet kan variera mellan de olika serviceställena för social- och hälsovård enligt befolkningens behov. Dessa tjänster för alla åldersgrupper produceras i regel av en sjukskötare eller en hälsovårdare. Läkartjänster finns att tillgå i regel som distanstjänster och på en del av serviceställena för social- och hälsovård också som fysiska mottagningar. Utöver dessa kan tjänster inom mentalvård och missbrukarvård, munhälsovård samt socialtjänster för personer i arbetsför ålder och äldre personer erbjudas. Ett serviceställe för social- och hälsovård kan erbjuda distanskontakt med en yrkeskunnig person som arbetar på en social- och hälsocentral eller en social- och hälsostation.
Personalen vid ett serviceställe för social- och hälsovård tar i enlighet med servicebehovet också hand om patientnära diagnostik och provtagningstjänster. På ett serviceställe inom social- och hälsovården kan uppgifterna arrangeras ändamålsenligt i varje enskilt fall också så att gränserna mellan resultatområdena och resultatgrupperna överskrids, till exempel mer omfattande arbetsbilder i skärgården. Separata rådgivningsbyråer eller serviceställen för skolhälsovård anses inte vara serviceställen för social- och hälsovård, även om de definitionsmässigt är små serviceställen för närtjänster där det finns begränsade social- och hälsotjänster att tillgå. Ett serviceställe inom social- och hälsovården kan dock vid behov producera rådgivningstjänster vid sidan om övrig service.
* Hoidon jatkuvuusmalli: Omalääkäri 2.0 -selvityksen loppuraportti (Omalääkäri 2.0 och modellen med eget team)
Tillgänglighet till service – befolkningskoncentrationer och naturliga rutter vid uträttande av ärenden
Även om målet är att producera social- och hälsotjänster på samma verksamhetsställen, utgörs servicenätet av tjänster som produceras på olika sätt. När vi utvecklar servicenätet tar vi hänsyn till att en betydande del av kontakterna kräver ett fysiskt besök. Social- och hälsocentralerna finns som regionalt centraliserade tjänster i befolkningskoncentrationer, där de fungerar som närtjänster för ett stort antal invånare. Social- och hälsostationerna finns i medelstora kommuner och i befolkningskoncentrationer. Serviceställena för social- och hälsovård utgör kompletterande närtjänster som finns i små kommuncentra, skärgården eller andra tätorter. Det finns tjänster som erbjuds av serviceställena för social- och hälsovård i varje kommun i Egentliga Finland, där det inte finns en social- och hälsocentral eller en social- och hälsostation. Serviceställena för social- och hälsovård är öppna under tjänstetid 1-5 vardagar i veckan.
Vi utvecklar mobila tjänster för att maximera tillgängligheten på tjänster också utanför det fysiska nätverket av serviceställen. Varha samarbetar med kommunerna i regionen så att servicetrafiken för sin del stöder tjänsternas tillgänglighet.
I de situationer, där digitala tjänster och/eller distanstjänster är en ändamålsenlig serviceform, organiseras tjänsterna så. I situationer där digitala tjänster inte är en lämplig serviceform produceras tjänsterna på serviceställena eller på annat lämpligt sätt. Mångsidiga mobila tjänster erbjuder tjänster i hemmet eller i kundens vardagsmiljö, i synnerhet för dem som har svårt att röra sig eller att använda digitala verktyg (t.ex. äldre och andra specialgrupper, även barn, ungdomar och familjer). I den mån det är möjligt utvidgas öppettiderna vid olika verksamhetsställen och görs mer flexibla också utanför tjänstetiden. Man ökar personalens möjligheter att röra sig mellan serviceställen.
Digitala tjänster kan i stor omfattning användas som närtjänster av alla kundgrupper inom social- och hälsovården, och där de går att tillämpa är de en central serviceform för en stor mängd kunder. Förutom per telefon kan medborgarna kontakta social- och hälsovårdstjänsterna via en elektronisk plattform. Distansmottagning möjliggörs i alla tjänster som inte kräver ett fysiskt mottagningsbesök.
Plattformen för elektronisk ärendehantering erbjuder medborgarna bl.a. digitala själv- och egenvårdstjänster, såsom bedömningar av vårdbehovet, hälsokontroller och olika träningstjänster, oavsett tiden på dygnet. Mer än 30 % av alla primärvårdskontakter sköts på distans. Målet är att mer än hälften av alla kontakter ska ske på distans 2030. Målet är att erbjuda brådskande och icke-brådskande fysiska mottagningstjänster, elektroniska tjänster och distansmottagningar också utanför tjänstetiden. Genom att utvidga öppettiderna för de största social- och hälsocentralerna och enligt övervägande också för andra verksamhetsställen till kvällar och veckoslut, kan också lokalanvändningen vid dessa effektiveras. Social- och hälsocentraltjänster kan fortfarande koncentreras regionalt endast till vissa centraler i de tjänster där tjänstebehovet är begränsat och de yrkeskunniga är få. Centraliserade bastjänster produceras till exempel vid universitetssocial- och hälsocentralen. På samma sätt är familjerättsliga tjänster samt medling i brotts- och tvistemål koncentrerade till ett begränsat antal ställen.
Fastighetens skick, säkerhet och partnerskap när det gäller användningen av lokalerna
Vi stärker en mångsidig användbarhet av våra lokaler och höjer deras användningsgrad genom att placera lämpliga funktioner i dem. Vid planeringen av lokalanvändningen stöder vi personalen i deras samarbete över gränserna mellan organisationerna och yrkeskårerna. Serviceställena erbjuder också behövliga lokaler för den personal som ger mobila tjänster och tjänster som förs ut till serviceställen samt behövliga lokaler för undervisnings- och forskningsverksamhet. Vi gör oss av med lokaler som är i så dåligt skick att det inte är försvarbart att reparera eller utveckla dem varken ur ekonomisk synvinkel eller med tanke på befolkningens servicebehov. Vi ser till att våra verksamhetsställen är tillgängliga och säkra för invånarna och de anställda. Vi möjliggör också tjänster på distans från yrkespersonernas hem, samtidigt som vi beaktar dataskydd och informationssäkerhet. Social- och hälsotjänster kan ordnas tillsammans med partner i anslutning till en annan ändamålsenligt planerad service, till exempel i boendeenheter, kommunernas eller företagens lokaler.
Lokalerna för serviceställena för social- och hälsovård utnyttjas effektivt till att användas av olika yrkespersoner. Med partnerskap stöds också de anställdas säkerhet.
Ekologisk hållbarhet
Vi utnyttjar de befintliga lokalerna effektivt, minskar energiförbrukningen och undviker nybyggnation. Behövlig renovering och nybyggnation genomförs på ett ekologiskt hållbart sätt.
Vi minskar behovet att resa genom att erbjuda ändamålsenliga närtjänster vid serviceställena för social- och hälsovård, distanstjänster som är anpassade till kundernas behov och genom att utveckla mobila verktyg för yrkespersonerna. I de mobila tjänsterna använder vi färdmedel med låga utsläpp. Vi utvecklar servicetrafiken i samarbete med kommunerna.
Tillgång till personal och effektiv användning av personalresurser
Ett tillräckligt befolkningsunderlag möjliggör en flexibel, multidisciplinär arbetsgemenskap och underlättar rekrytering av arbetstagare. Det eftersträvade antalet läkare på en social- och hälsostation är minst fyra*, vilket förbättrar möjligheterna till professionellt stöd för mindre erfarna yrkesutövare. Detta förbättrar personalens välbefinnande i arbetet och rekryteringsmöjligheterna samt vårdens effektivitet och patientsäkerheten. Tillräckligt stora enheter är också en förutsättning för en kostnadseffektiv användning av den tekniska utrustningen.
Tillgång till personal är en förutsättning för tillgång till tjänsterna. Kontinuiteten i tjänsterna vid serviceställena för social- och hälsovård stöds genom att planera deras placering, öppettider och resurser som en del av planeringen av verksamheten för social- och hälsocentralerna och serviceställena för social- och hälsovård, med beaktande av befolkningens behov. Arbetsbilderna för dem som arbetar på ett serviceställe för social- och hälsovård är omfattande, varvid också kompetenskraven är mer omfattande. Karriärstigsmodellen ger stöd i att bättre locka och hålla kvar arbetskraft.
* Ryynänen och Vauramo, 2023. Hyvinvointialueiden seuraava askel.
Programmet för produktivitet och ekonomisk effektivitet: minskning av fastighetsytan som används
I enlighet med målen i produktivitetsprogrammet undersöker vi möjligheterna att utan dröjsmål avyttra fastigheter och säga upp hyresavtal som är olämpliga och överflödiga för Varha. Vi avyttrar fastigheter, vars tjänster vi kan erbjuda ändamålsenligt men på ett mer kostnadseffektivt sätt i andra enheter eller genom att producera tjänsterna på ett annat sätt.
Skyldigheter som åläggs av lag och myndigheter
Tjänsterna ska genomföras på ett jämlikt sätt i form av samordnade servicehelheter och nära kunden med beaktande av behoven hos befolkningen i välfärdsområdet. Tjänster kan koncentreras till större enheter inom välfärdsområdet i de fall där specialkompetens eller kostsamma investeringar krävs för att säkerställa tillgången och kvaliteten på tjänsterna eller när ett ändamålsenligt, kostnadseffektivt och effektivt genomförande förutsätter det.
Servicebehov hos befolkningen – kundorientering, språkliga rättigheter och integration
Kunskap om och förståelse av kundernas nuvarande och kommande behov av tjänster inom munhälsovård styr bildande av servicenätet och nätverket av serviceställen. Servicenätet stöder förenhetligade metoder för munhälsovård, god kvalitet och likvärdig tillgång.
Primär munhälsovård erbjuds i regel på de flesta social- och hälsocentraler och social- och hälsostationer och vid separata enheter för munhälsovård för alla åldersgruppers samt för andra specialgruppers behov. På utvalda social- och hälsocentraler erbjuds specialiserad munhälsovård på basnivå och krävande service för specialgrupper.
Det satsas på kontinuitet i vården och integrering med andra social- och hälsotjänster i synnerhet för kunder, vars allmänna hälsotillstånd eller faktorer i anknytning till deras allmäntillstånd och/eller omfattande problem med munhälsan gör dem mottagliga för munsjukdomar.
Tvåspråkiga tjänster inom munhälsovård erbjuds på lika villkor för att tillgodose befolkningens behov. Genom kundhandledning och verksamhetsställenas språkliga profilering säkerställs det att kunden hittar den tjänst och det serviceställe som för tillfället motsvarar hens behov. Vi beaktar kulturell mångfald i vårt serviceutbud.
Tillgänglighet till service – befolkningskoncentrationer och naturliga rutter vid uträttande av ärenden
Social- och hälsocentralerna och specialtandvård på basnivå placeras i huvudsak som regionalt centraliserade tjänster i regionala centra. Tjänster inom bastandvård placeras i medelstora kommuner och befolkningskoncentrationer. Tandregleringstjänster (specialiserad tandvård) för barn och ungdomar tryggas som närtjänster. Mobila tjänster och tjänster som förs ut till serviceställena för social- och hälsovård inom munhälsovård för barn och ungdomar tas i bruk och föras till skolorna. Med mobila tjänster kan man stöda serviceutbudet på de områden där det inte finns fasta serviceställen. De egna yrkespersonerna inom boendetjänster för äldre utbildas i daglig, förebyggande munvård i boendeenheterna.
Digitala tjänster finns tillgängliga för lämpliga kundgrupper, särskilt i förebyggande av sjukdomar. Kontrollbesök för små barn (1 år) genomförs som distanstjänst.
Fastighetens skick, säkerhet och partnerskap när det gäller användningen av lokalerna
Ett tillräckligt antal lämpligt utrustade arbetslokaler behövs för att utföra tjänster inom munhälsovården. Den flexibla mottagningsmodellen (flerrumsmodellen) möjliggör en effektiv verksamhet och en effektiv användning av lokaler i de situationer där den går att tillämpa. Den flexibla mottagningsmodellen kräver en tandklinik med minst fem och optimalt minst tio arbetsrum. För mindre serviceställen än så bedöms möjligheterna att öka effektiviteten i användningen av lokaler genom partnerskap med rådgivningstjänster, småbarnspedagogik osv. eller använda mobila tjänster för att föra ut en del bastjänster inom munhälsovård som närtjänster.
Vi gör oss av med nedgångna lokaler som det inte är ekonomiskt försvarbart att reparera eller utveckla med tanke på befolkningens servicebehov. Vi sörjer för att våra serviceställen är tillgängliga och säkra för invånare och anställda.
Ekologisk hållbarhet
Vi utnyttjar de befintliga lokalerna effektivt, minskar energiförbrukningen och undviker nybyggnation. Nödvändiga renoveringsarbeten och nybyggnation genomförs på ett ekologiskt hållbart sätt.
Genom att erbjuda distanstjänster och mobila tjänster som uppfyller kundens och hens familjs behov minskar vi behovet av resor för både kunder och personal. I de mobila tjänsterna använder vi färdmedel med låga utsläpp. Vi utvecklar servicetrafiken i samarbete med kommunerna.
Stödtjänster, såsom instrumentvård, stöder den kliniska vårdprocessen. När behandlingsåtgärder utförs på större serviceställen minimeras den miljöpåverkan som orsakas av materialtransporter. På centraliserade serviceställen är användningsgraden av tekniken hög och kostnadseffektiviteten är också större. Vid centralisering av olika funktioner beaktas den miljöpåverkan som orsakas av kundernas rörlighet och smidigheten i processerna.
Tillgång till personal och effektiv användning av personalresurser
Tillräckligt stora enheter möjliggör en flexibel, multidisciplinär arbetsgemenskap. Större enheter erbjuder bättre tillgång till professionellt stöd och möjlighet till konsultationer än mindre enheter, vilket förbättrar effektiviteten, kontinuiteten i vården och patientsäkerheten. I större team är tillgången på personal, arbetseffektiviteten och välbefinnandet i arbetet bättre än i mindre enheter. Detta har också en inverkan på rekryteringen och på hur chefsarbetet fungerar.
Programmet för produktivitet och ekonomisk effektivitet: minskning av fastighetsytan som används
I enlighet med målen i produktivitetsprogrammet undersöker vi möjligheterna att utan dröjsmål avyttra fastigheter och säga upp hyresavtal som är olämpliga och överflödiga för Varha. Vi avyttrar fastigheter, vars tjänster vi kan erbjuda ändamålsenligt men på ett mer kostnadseffektivt sätt i andra enheter eller genom att producera tjänsterna på ett annat sätt.
Skyldigheter som åläggs av lag och myndigheter
Tjänsterna ska genomföras på ett jämlikt sätt i form av samordnade servicehelheter och nära kunden med beaktande av behoven hos befolkningen i välfärdsområdet. Tjänster kan koncentreras till större enheter inom välfärdsområdet i de fall där specialkompetens eller kostsamma investeringar krävs för att säkerställa tillgången och kvaliteten på tjänsterna eller när ett ändamålsenligt, kostnadseffektivt och effektivt genomförande förutsätter det. I planerna beaktas att kommuninvånare får också tjänster inom munhälsovård inom ett rimligt avstånd för att uträtta ärenden.
Servicebehov hos befolkningen – kundorientering, språkliga rättigheter och integration
Kunskap om och förståelse av de nuvarande och framtida servicebehoven hos barn, unga och familjer styr utformande av servicenätet och närverket av serviceställen. Befolkningens servicebehov, som är regionalt varierande och som ändras med tiden, och kulturella mångfald beaktas i familjecentrens serviceutbud.
Nätverket av social- och hälsocentraltjänster utgör ett underlag för samordnade familjecentertjänster. Förutom tjänster inom öppenvården förs öppenvårdstjänster för barn, rådgivningstjänster, tjänster inom mentalvård och missbrukarvård för barn och unga, socialt arbete för barnfamiljer och socialtjänster på specialnivå, såsom barnskydd och funktionshinderservice ut till familjecentren.
Tvåspråkiga tjänster erbjuds jämlikt för att tillgodose befolkningens behov på social- och hälsocentralerna, social- och hälsostationerna samt serviceställena för social- och hälsovård. Genom kundhandledning och verksamhetsställenas språkliga profilering säkerställs det att kunden hittar den tjänst och det serviceställe som för tillfället motsvarar hens behov.
Tillgänglighet till service – befolkningskoncentrationer och naturliga rutter vid uträttande av ärenden
Vi ordnar tjänster för barnfamiljer nära barnets eller den ungas egen livsmiljö. Tjänster inom studerandevård och barnrådgivning produceras som närtjänster. Familjecentret arbetar nätverksbaserat nära kunderna i samarbete med kommunerna och den tredje sektorn. Familjecentren har egna serviceställen inte bara på social- och hälsocentralerna och social- och hälsostationerna, utan också till exempel i enheter för småbarnspedagogik, skolor och läroanstalter. Nätverket av skolor och läroanstalter styr för sin del hur servicenätet byggs upp beträffande serviceställena för social- och hälsovård. Också serviceställena för social- och hälsovård kan vid behov producera rådgivningstjänster vid sidan om den övriga servicen. Vid behov kan man använda gemensamma lokaler med övriga social- och hälsotjänster, såsom med serviceställen för äldre, och arbetstagare kan ha mer omfattande arbetsbilder till exempel i skärgården.
Digitala och mobila tjänster samt tjänster som ges hem till kunden betjänar familjerna i hela vårt område. Ett elektroniskt familjecenter betjänar med omfattande öppettider. Tjänster som ges hem till kunden är exempelvis hemservice, familjearbete och vissa tjänster inom socialt arbete med barnfamiljer samt tjänster inom barnskyddet.
Vi centraliserar tjänster som kräver specialkompetens för att säkerställa tillräckliga och högklassiga tjänster för dem som behöver dem, men vid behov förs specialkompetensen ut nära kunden. Vi erbjuder tjänster inom socialt arbete på basnivå med barnfamiljer, barnskydds- och familjecentertjänster vid social- och hälsostationerna, och därtill tjänster på specialnivå i form av regionalt centraliserade tjänster vid social- och hälsocentralerna. Familjerådgivningstjänster och eventuella ungdomsenheter (enheter för tjänster inom mentalvård och missbrukarvård på basnivå för barn och unga är under beredning) centraliseras regionalt.
Fastighetens skick, säkerhet och partnerskap när det gäller användningen av lokalerna
Det fysiska nätverket av familjecentra stöder sig i stor grad på hur social-och hälsocentralerna, social- och hälsostationerna samt serviceställena för social- och hälsovård inom Varha är placerade och vilka lokallösningar de har. De lokaler som behövs för elevvård och skolhälsovård säkras genom partnerskap med kommunerna. Vi utreder också möjligheterna till ett bredare samarbete för att producera familjecentertjänster i kommunernas lokaler. Vid användningen av lokalerna tar vi också hänsyn till andra partnerskap med den tredje sektorn som är relevanta för den här befolkningsgruppen.
Vi stärker en mångsidig användbarhet av våra lokaler och höjer deras användningsgrad genom att placera lämpliga funktioner i dem. Vid planeringen av lokalanvändningen stöder vi personalen i deras samarbete över gränserna mellan yrkeskårerna. Vi gör oss av med lokaler som är i så dåligt skick att det inte är försvarbart att reparera eller utveckla dem varken ur ekonomisk synvinkel eller med tanke på befolkningens tjänstebehov. Serviceställena inrymmer nödvändiga lokaler också för yrkespersoner som ger mobila tjänster och tjänster som förs ut till serviceställena. Vi ser till att våra serviceställen för social- och hälsovård är tillgängliga och säkra för både invånare och anställda.
Vi undersöker möjligheterna att öka lokaleffektiviteten i de största social- och hälsocentralerna bl.a. genom att förlänga öppettiderna till kvällar och veckoslut. Vi möjliggör också tjänster på distans från yrkespersonernas hem samtidigt som vi beaktar dataskydd och informationssäkerhet.
Vi strävar efter partnerskap med kommuner, företag och den tredje sektorn så att kunderna kan använda social- och hälsovårdstjänster i samband med att de uträttar andra ärenden.
Ekologisk hållbarhet
Genom att effektivt utnyttja existerande verksamhetslokaler minskar vi på fastighetsytan och energiförbrukningen samt undviker nybyggnation. Behövlig renovering och nybyggnation genomförs på ett ekologiskt hållbart sätt.
Vi minskar kundernas behov att resa genom att erbjuda distans- och närtjänster som är anpassade till barns, ungas och familjers behov och genom att utveckla mobila verktyg för yrkespersonerna. I de mobila tjänsterna använder vi färdmedel med låga utsläpp. Vi utvecklar servicetrafiken i samarbete med kommunerna.
Tillgång till personal och effektiv användning av personalresurser
Vi säkerställer ett fungerande ledarskap för den närmaste chefen och ömsesidigt stöd mellan yrkespersonerna. Tjänsternas kontinuitet säkerställs på ett sätt som motsvarar modellen med eget team. Vi centraliserar expertis som kräver specialkompetens. Denna expertis förs vid behov till social- och hälsostationerna och serviceställena för social- och hälsovård. Mobilt arbete gör det möjligt för oss att producera tjänster på ett sätt som är flexibelt för kunden.
Programmet för produktivitet och ekonomisk effektivitet: minskning av fastighetsytan som används
I enlighet med målen i produktivitetsprogrammet undersöker vi möjligheterna att utan dröjsmål avyttra fastigheter och säga upp hyresavtal som är olämpliga och överflödiga för Varha. Vi avyttrar fastigheter, vars tjänster vi kan erbjuda ändamålsenligt men på ett mer kostnadseffektivt sätt i andra enheter eller genom att producera tjänsterna på ett annat sätt.
Skyldigheter som åläggs av lag och myndigheter
Tjänsterna ska genomföras på ett jämlikt sätt i form av samordnade servicehelheter och nära kunden med beaktande av behoven hos befolkningen i välfärdsområdet. Tjänster kan koncentreras till större enheter inom välfärdsområdet i de fall där specialkompetens eller kostsamma investeringar krävs för att säkerställa tillgången och kvaliteten på tjänsterna eller när ett ändamålsenligt, kostnadseffektivt och effektivt genomförande förutsätter det.
Elevvårdstjänster (den grundläggande utbildningen, utbildning på andra stadiet) ska vara lättillgängliga för elever och studerande. Välfärdsområdet ska i första hand erbjuda tjänsterna i skolan eller läroanstalten. Studerandehälsovårdstjänster kan också av grundad anledning ordnas vid en annan enhet som erbjuder studerandehälsovårdstjänster, om detta är ändamålsenligt med tanke på studerandenas behov, tjänsternas kvalitet, patientsäkerheten eller andra jämförbara skäl.
Servicebehov hos befolkningen – kundorientering, språkliga rättigheter och integration
Kunskap om och förståelse av kundernas nuvarande och kommande behov styr bildandet av servicenätet och nätverket av serviceställen. Befolkningens servicebehov, som är regionalt varierande och som ändras med tiden, och kulturell mångfald beaktas i reformen av tjänster som upprätthåller funktionsförmågan.
Tvåspråkiga tjänster erbjuds på lika villkor på social- och hälsocentralerna, social- och hälsostationerna och serviceställena för social- och hälsovård. Genom kundhandledning och verksamhetsställenas språkliga profilering säkerställs det att kunden hittar den tjänst och det serviceställe som för tillfället motsvarar hens behov.
Tillgänglighet till service – befolkningskoncentrationer och naturliga rutter vid uträttande av ärenden
I reformen av servicenätet tar vi hänsyn till att även fysisk kontakt behövs i tjänster för upprätthållande av funktionsförmågan. Dessa tjänster placeras huvudsakligen i social- och hälsocentralerna och social- och hälsostationerna. Tjänster där kundernas servicebehov kräver särskilda lokaler samt särskild utrustning och expertis kommer att centraliseras till social- och hälsocentralerna eller regionalt. På social- och hälsostationerna erbjuds ett begränsat utbud av mottagningstjänster för medicinsk rehabilitering och direktmottagning
Tjänster förs ut till serviceställena och erbjuds mobilt också nära kunderna i deras vardag. Tjänster inom hemrehabilitering erbjuds som en mobil tjänst åt de kunder för vilka detta är den mest ändamålsenliga formen av service. Vi moderniserar hjälpmedelstjänsterna genom att erbjuda centraliserade sakkunnigtjänster vid social- och hälsocentralerna och hjälpmedelstjänster och rådgivning som närtjänster också vid social och hälsostationerna och serviceställena för social- och hälsovården. Elektroniska servicekanaler utvecklas aktivt.
Vi förbättrar tillgången till tjänster genom att kombinera fysiska och digitala tjänster samt distanstjänster och genom att erbjuda direktmottagning också med förlängda öppettider. Vi utvecklar digitala tjänster och distanstjänster i de terapitjänster som inte kräver yrkespersonens och kundens fysiska närvaro. Vi uppmuntrar och stöder kunder i en säker användning av digitalt uppföljnings- och egenvårdsmaterial.
Fastighetens skick, säkerhet och partnerskap när det gäller användningen av lokalerna
Vi tar hänsyn till de särskilda behoven inom fysio-, ergo- och talterapi i reformen av nätverket av lokaler. På grund av de särskilda behoven angående lokaler för tjänster för upprätthållande av funktionsförmågan är dessa tjänster huvudsakligen koncentrerade till social- och hälsocentralerna. Vi ser till att lokalerna är ändamålsenliga och att kunderna får tjänster av hög kvalitet när det gäller lokaler, utrustning och redskap.
Vi utvecklar tjänster i form av gruppverksamhet och lokaler som stöder denna verksamhet i samarbete med andra partner. Vi utnyttjar tillsammans med sjukhustjänsterna synergier i användningen av lokaler och intensifierar samarbetet mellan terapier för barn och familjecentertjänster. Vi undersöker möjligheterna att öka lokaleffektiviteten i verksamhetsställena, bland annat genom att förlänga öppethållningstiderna till kvällar och veckoslut.
Genom att placera hemrehabiliteringens lokaler i anslutning till hemvården ökar vi det multidisciplinära samarbetet, höjer kvaliteten på tjänsterna för kunderna och stärker genomförandet av rehabiliterande vård.
Ekologisk hållbarhet
Genom att effektivt utnyttja de befintliga lokalerna krymper vi fastighetsytan, minskar energiförbrukningen och undviker nybyggnation. Nödvändiga renoveringsarbeten och behövlig nybyggnation genomförs på ett ekologiskt hållbart sätt.
Vi minskar behovet av resor genom att erbjuda distanstjänster som är anpassade till kundernas behov och genom att utveckla mobila verktyg för yrkespersonerna. I våra mobila tjänster använder vi fordon med låga utsläpp. Vi utvecklar servicetrafiken i samarbete med kommunerna.
Tillgång till personal och effektiv användning av personalresurser
Vi möjliggör att de närmaste chefernas arbete fungerar och att det finns ett kollegialt stöd mellan yrkespersonerna. Vi centraliserar expertis som kräver särskilda kompetenser, som vid behov förs ut till serviceställena. Mobilt arbete gör det möjligt att producera tjänsterna på ett sätt som är flexibelt ur kundens synvinkel. Tillräckligt stora enheter är också en förutsättning för kostnadseffektiv utrustning.
Programmet för produktivitet och ekonomisk effektivitet: minskning av fastighetsytan som används
I enlighet med målen i produktivitetsprogrammet undersöker vi möjligheterna att utan dröjsmål avyttra fastigheter och säga upp hyresavtal som är olämpliga och överflödiga för Varha. Vi avyttrar fastigheter, vars tjänster vi kan tillhandahålla ändamålsenligt men på ett mer kostnadseffektivt sätt i andra enheter eller genom att producera tjänsterna på ett annat sätt.
Skyldigheter som åläggs av lag och myndigheter
Tjänsterna ska genomföras på ett jämlikt sätt i form av samordnade servicehelheter och nära kunden med beaktande av behoven hos befolkningen i välfärdsområdet. Tjänster kan koncentreras till större enheter inom välfärdsområdet i de fall där specialkompetens eller kostsamma investeringar krävs för att säkerställa tillgången och kvaliteten på tjänsterna eller när ett ändamålsenligt, kostnadseffektivt och effektivt genomförande förutsätter det.
Servicebehov hos befolkningen – kundorientering, språkliga rättigheter och integration
Kunskap om och förståelse av de nuvarande och framtida servicebehoven hos kunderna styr utformandet av servicenätet och närverket av verksamhetsställen. Befolkningens servicebehov, som är regionalt varierande och som ändras med tiden, och kulturell mångfald beaktas i verksamhetsställenas serviceutbud.
Tvåspråkiga tjänster erbjuds på serviceställen som är i enlighet med den tvåspråkiga befolkningens behov. Genom kundhandledning och verksamhetsställenas språkliga profilering säkerställs det att kunden hittar den tjänst och det serviceställe som för tillfället motsvarar hens behov.
Tillgänglighet till service – befolkningskoncentrationer och naturliga rutter vid uträttande av ärenden
Servicenätet består av tjänster som produceras på olika sätt. Social- och hälsocentralerna som placeras i befolkningskoncentrationer fungerar som närtjänster för ett stort antal invånare. Social- och hälsostationerna för sin del placeras i medelstora kommuner och befolkningskoncentrationer. På social- och hälsocentralerna och social- och hälsostationerna genomförs också den fysiska integrationen av social- och hälsotjänsterna på basnivå och på specialnivå, vilket ska beaktas i planeringen av lokalerna. Serviceställena för social- och hälsovård erbjuder ett begränsat utbud av socialtjänster för personer i arbetsför ålder som närtjänster. Socialtjänster för personer i arbetsför ålder kan erbjudas också på andra verksamhetsställen, vars serviceutbud varierar enligt behoven hos befolkningen på området. Vissa specialtjänster centraliseras regionalt till bara vissa verksamhetsställen.
Vi utvecklar mobila tjänster så att tjänsterna är så tillgängliga som möjligt också utanför det fasta nätverket av verksamhetsställen nära kunderna och deras vardag. Mångsidiga mobila tjänster erbjuder tjänster i hemmet eller i kundens vanliga miljö, i synnerhet för dem som har svårt att röra sig eller att använda digitala verktyg (till exempel personer som har problem med mental hälsa och personer med missbruksproblem samt personer med en social funktionsnedsättning).
I de situationer, där digitala tjänster och/eller distanstjänster är en ändamålsenlig serviceform, organiseras tjänsterna så. Den elektroniska plattformen för ärendehantering erbjuder kunderna rådgivning och en kontakt till social- och hälsotjänster. Socialhandledning och -rådgivning kan ges också på distansmottagningar.
Fastighetens skick, säkerhet och partnerskap när det gäller användningen av lokalerna
Vi stärker en mångsidig användbarhet av lokalerna och höjer deras användningsgrad. Vid planeringen av lokalanvändningen stöder vi personalen i deras samarbete över gränserna mellan yrkeskårerna, till exempel socialtjänsternas samarbete med tjänsterna inom mentalvård och missbrukarvård.
Serviceställena innehåller behövliga lokaler också för de yrkespersoners bruk som producerar mobila tjänster och tjänster som förs ut till serviceställena.
Vi avstår från lokaler som är i dåligt skick och som det inte är vettigt att renovera eller utveckla varken med tanke på ekonomin eller befolkningens servicebehov. Vi ser till att våra serviceställen är tillgängliga och trygga för invånare och anställda.
Vi möjliggör också producerande av distanstjänster från yrkespersonernas hem samtidigt som vi beaktar dataskydd och datasäkerhet.
Vi strävar efter partnerskap med kommuner, företag och den tredje sektorn så att kunderna kan uträtta ärenden i social- och hälsotjänster i samband med att de uträttar andra ärenden.
Ekologisk hållbarhet
Genom att effektivt utnyttja de befintliga lokalerna krymper vi fastighetsytan, minskar energiförbrukningen och undviker nybyggnation. Nödvändiga renoveringsarbeten och behövlig nybyggnation genomförs på ett ekologiskt hållbart sätt. Vi minskar behovet av resor genom att erbjuda distans- och närtjänster som är anpassade till kundernas behov och genom att utveckla mobila verktyg för yrkespersonerna. I våra mobila tjänster använder vi fordon med låga utsläpp. Vi utvecklar servicetrafiken i samarbete med kommunerna.
Tillgång till personal och effektiv användning av personalresurser
Teamarbete och mobilt arbete möjliggör producerande av tjänsterna flexibelt med tanke på kunden.
Programmet för produktivitet och ekonomisk effektivitet: minskning av fastighetsytan som används
I enlighet med målen i produktivitetsprogrammet undersöker vi möjligheterna att utan dröjsmål avyttra fastigheter och säga upp hyresavtal som är olämpliga och överflödiga för Varha. Vi avyttrar fastigheter, vars tjänster vi kan tillhandahålla ändamålsenligt men på ett mer kostnadseffektivt sätt i andra enheter eller genom att producera tjänsterna på ett annat sätt.
Skyldigheter som åläggs av lag och myndigheter
Tjänsterna ska tillhandahållas jämlikt, i form av samordnade servicehelheter och nära kunderna med beaktande av befolkningens behov i välfärdsområdet. Tjänsterna kan sammanföras i större helheter inom välfärdsområdets område när tillgången till tjänster och säkerställandet av deras kvalitet kräver specialkunnande eller dyra investeringar eller när ett ändamålsenligt, kostnadsnyttoeffektivt och effektivt tillhandahållande av tjänsterna kräver det.
Servicebehov hos befolkningen – kundorientering, språkliga rättigheter och integration
Kunskap av och förståelse för kundernas nuvarande och kommande servicebehov styr bildandet av servicenätet och nätverket av serviceställen. Befolkningens servicebehov, som är regionalt varierande och som ändras med tiden, och kulturella mångfald beaktas i verksamhetsställenas serviceutbud.
Vi erbjuder multiprofessionella tjänster inom mentalvård och missbrukarvård för vuxna och äldre på social- och hälsocentralerna, social- och hälsostationerna samt serviceställena för social- och hälsovård, medan familjecentren svar för tjänster inom mentalvård och missbrukarvård för barn och unga. Tjänsterna inom mentalvård och missbrukarvård förs vid behov ut från social- och hälsocentralerna till social- och hälsostationerna och serviceställena för social- och hälsovård och de för med sig specialkompetens inom en viss kundgrupp. Vi stärker samordningen av tjänsterna inom missbrukarvård och mentalvård och socialtjänsterna för personer i arbetsför ålder och äldre.
Tvåspråkiga tjänster erbjuds jämlikt för att tillgodose befolkningens behov på social- och hälsocentralerna, social- och hälsostationerna samt serviceställena för social- och hälsovård. Genom kundhandledning och verksamhetsställenas språkliga profilering säkerställs det att kunden hittar den tjänst och det serviceställe som för tillfället motsvarar hens behov.
Tillgänglighet till service – befolkningskoncentrationer och naturliga rutter vid uträttande av ärenden
Servicenätet består av tjänster som produceras på olika sätt. De mobila tjänsterna erbjuder tjänster ansikte mot ansikte också utanför det fasta servicenätet. Digitala social- och hälsotjänster är i stor omfattning tillgängliga som närtjänster (digital mentalvårdsklinik) och erbjuder verktyg för egenvård när som helst på dygnet och även bedömning av vårdbehovet, handledning och rådgivning.
Centraliserade gemensamma serviceställen som kräver specialkompetens är tillnyktringsstationer, institutioner för missbrukarvård och bedömningsenheter inom boendetjänster. Dagcenterverksamhet ordnas i form av regionalt centraliserad verksamhet.
Fastighetens skick, säkerhet och partnerskap när det gäller användningen av lokalerna
Vi stärker en mångsidig användbarhet av våra lokaler och förbättrar deras användningsgrad genom att placera lämpliga aktiviteter i dem. Vid planeringen av lokalanvändningen stöder vi personalen i deras samarbete över gränserna mellan organisationerna och yrkeskårerna. Serviceställena erbjuder också behövliga utrymmen för den personal som ger mobila tjänster och tjänster som förs ut till serviceställen.
Vi gör oss av med lokaler som är i så dåligt skick att det inte är försvarbart att reparera eller utveckla dem varken ur ekonomisk synvinkel eller med tanke på befolkningens tjänstebehov. Vi ser till att våra serviceställen är tillgängliga och säkra för kunder och anställda vid tjänster inom mentalvård och missbrukarvård samt för invånarna. Vi möjliggör också tjänster på distans från yrkespersonernas hem, samtidigt som vi beaktar dataskydd och informationssäkerhet. Vi strävar efter partnerskap med kommuner, företag och den tredje sektorn så att kunderna kan använda social- och hälsovårdstjänster i samband med att de uträttar andra ärenden.
Ekologisk hållbarhet
Genom att effektivt utnyttja de existerande verksamhetslokalerna minskar vi på fastighetsytan och energiförbrukningen samt undviker nybyggnation. Behövlig renovering och nybyggnation genomförs på ett ekologiskt hållbart sätt.
Vi minskar behovet att resa genom att erbjuda distans- och närtjänster som är anpassade till kundernas behov, öka personalens möjligheter att röra sig mellan verksamhetsenheter och genom att utveckla mobila verktyg för yrkespersonerna. I de mobila tjänsterna använder vi färdmedel med låga utsläpp. Vi utvecklar servicetrafiken i samarbete med kommunerna.
Tillgång till personal och effektiv användning av personalresurser
Ett tillräckligt stort multiprofessionellt team ökar flexibiliteten i teamets arbete och kontinuiteten i serviceutbudet, även i händelse av frånvaro. Mobilt arbete gör det möjligt att producera tjänster på ett sätt som är flexibelt för kunden.
Programmet för produktivitet och ekonomisk effektivitet: minskning av fastighetsytan som används
I enlighet med målen i produktivitetsprogrammet undersöker vi möjligheterna att utan dröjsmål avyttra fastigheter och säga upp hyresavtal som är olämpliga och överflödiga för Varha. Vi avyttrar fastigheter, vars tjänster vi kan erbjuda ändamålsenligt men på ett mer kostnadseffektivt sätt i andra enheter eller genom att producera tjänsterna på ett annat sätt. Genom att satsa på lågtröskeltjänster inom mentalvård och missbrukarvård minskas behovet av tyngre tjänster och detta beaktas i planeringen av servicenätet.
Skyldigheter som åläggs av lag och myndigheter
Mentalvård samt missbrukar- och beroendevård ska ordnas på ett mångsidigt sätt. Detta betyder förutom vård på sjukhus och inom öppenvården också exempelvis mobila tjänster och tjänster som förs hem till patienten. Patienten ska tryggas en fungerande helhet av hälso- och sjukvård som uppfyller hens behov.
Servicebehov hos befolkningen – kundorientering, språkliga rättigheter och integration
På social- och hälsovårdscentralerna, social- och hälsostationerna och serviceställena för social- och hälsovård samt som tjänster som förs ut nära deras hem och boendeservice får kunder med funktionsnedsättning social- och hälsotjänster på basnivå som motsvarar deras behov. Vi beaktar kulturell mångfald. Tvåspråkiga tjänster erbjuds på lika villkor för befolkningens behov. Tjänsterna ges på det språk som kunden använder. Centraliserade enheter för funktionshinderservice erbjuder krävande tjänster med beaktande av de språkliga rättigheterna och stärker sitt samarbete i enlighet med kundernas behov. Man strävar efter att genomföra kundhandledning enligt principen om en lucka. Genom verksamhetsställenas språkliga profilering säkerställs det att kunden hittar den tjänst och det serviceställe som för tillfället motsvarar hens behov.
Tillgänglighet till service – befolkningskoncentrationer och naturliga rutter vid uträttande av ärenden
Vi genomför kundbesök i kundernas vardagliga miljöer istället för på kontor. Vi för tjänster hem och till boendeservice när det är ändamålsenligt. Vi stöder kunderna i att självständigt uträtta sina ärenden på serviceställena för social- och hälsovård. Dagverksamhetstjänster ordnas tvåspråkigt i kundens närmiljö eller så att de är tillgängliga på något annat sätt. Om de så önskar kan kunderna utnyttja virtuell dagverksamhet.
Vi möjliggör användning av digitala tjänster för alla de kunder, för vilka det är en lämplig serviceform. Vi svarar på kundernas önskan om att öka mängden digitala tjänster.
Vi centraliserar tjänsterna inom krävande funktionshinderservice på Varha-nivå för att trygga kvaliteten på vården, tillgången till personal och en hållbar verksamhet. Genom att centralisera ser vi till att de enheter som erbjuder tjänster med hedygnsomsorg är tillräckligt stora för att trygga kvaliteten på och säkerheten i vården. Med Varhas svenskspråkiga krävande funktionshinderservice kan man vid behov svara på servicebehovet i de övriga välfärdsområdena.
Fastighetens skick, säkerhet och partnerskap när det gäller användningen av lokalerna
Då behovet av kontorslokaler minskar utnyttjar vi gemensamma lokaler med övriga social- och hälsotjänster. I planeringen av lokalanvädningen stöder vi personalens samarbete över gränserna mellan yrkeskårerna. Serviceställena innehåller behövliga lokaler också för de yrkespersoners bruk som producerar mobila tjänster och tjänster som förs ut till serviceställena.
Vi ser till att våra serviceställen är tillgängliga och trygga för invånare och anställda. I utvecklandet av lokalerna för boendeservice beaktar vi att de ska vara hemlika. Vi avstår från lokaler som är i dåligt skick och som det inte är vettigt att renovera eller utveckla varken med tanke på ekonomin eller befolkningens servicebehov.
Vi utvecklar gemensam användning av lokaler med kommunerna och den tredje sektorn.
Ekologisk hållbarhet
Genom att effektivt utnyttja de befintliga lokalerna krymper vi fastighetsytan, minskar energiförbrukningen och undviker nybyggnation. Nödvändiga renoveringsarbeten och behövlig nybyggnation genomförs på ett ekologiskt hållbart sätt.
Vi koncentrerar boendeservicen för olika kundgrupper till helheter, där vi kan effektivera logistiken som anknyter till stödtjänsterna.Vi minskar behovet av resor genom att erbjuda distanstjänster som är anpassade till kundernas behov och genom att utveckla mobila verktyg för yrkespersonerna. I våra mobila tjänster använder vi fordon med låga utsläpp. Vi utvecklar servicetrafiken i samarbete med kommunerna.
Tillgång till personal och effektiv användning av personalresurser
Vi utvecklar nya enheter för heldygnsomsorg och boendeservice så att vi kan trygga tjänsternas kvalitet och säkerhet på ett kostnadseffektivt sätt. Enheternas huvudsakliga målstorlek är 12–15 boendeplatser. Genom att placera verksamhetsställen nära varandra underlättar vi tillgången till och säkerheten i sakkunnigarbete och professionellt stöd.
Programmet för produktivitet och ekonomisk effektivitet: minskning av fastighetsytan som används
I enlighet med målen i produktivitetsprogrammet undersöker vi möjligheterna att utan dröjsmål avyttra fastigheter och säga upp hyresavtal som är olämpliga och överflödiga för Varha. Vi avyttrar fastigheter, vars tjänster vi kan tillhandahålla ändamålsenligt men på ett mer kostnadseffektivt sätt i andra enheter eller genom att producera tjänsterna på ett annat sätt.
Skyldigheter som åläggs av lag och myndigheter
Tjänsterna ska tillhandahållas jämlikt, i form av samordnade servicehelheter och nära kunderna med beaktande av befolkningens behov i välfärdsområdet. Tjänsterna kan sammanföras i större helheter inom välfärdsområdets område när tillgången till tjänster och säkerställandet av deras kvalitet kräver specialkunnande eller dyra investeringar eller när ett ändamålsenligt, kostnadsnyttoeffektivt och effektivt tillhandahållande av tjänsterna kräver det.
Servicebehov hos befolkningen – kundorientering, språkliga rättigheter och integration
Vi definierar kapaciteten för vårdavdelningarna och servicenätet så att de motsvarar befolkningens servicebehov för att täcka såväl behoven av akutvård och rehabilitering på basnivå som mer krävande vård. På vissa vårdavdelningar finns det centraliserad specialkunskap i särskilda behov hos vissa kundgrupper. När det gäller ändringar i verksamhetsställen ser man till att tillräcklig servicekapacitet bevaras samt ombesörjer patientsäkerheten och en god kvalitet på servicen. Vi samordnar tjänster inom sjukhusvården med boendeservice och hemvård till en fungerande servicekedja för alla kund- och åldersgrupper.
Andelen hemsjukhustjänster ökas inom sjukhustjänsterna på basnivå. Tillräckliga och jämlika tjänster på svenska tryggas.
Tillgänglighet till service – befolkningskoncentrationer och naturliga rutter vid uträttande av ärenden
Hemsjukhustjänster ska finnas för kunderna att tillgå i alla kommuner. Vårdavdelningstjänster ska finnas för kunderna att tillgå på kundernas eget område som regionala tjänster. Vårdavdelningstjänster på basnivå produceras i anslutning till social- och hälsocentraler och närsjukhus samt vid behov i anslutning till social- och hälsostationer.
Genom att placera behövliga vårdavdelningar i de största tätorterna får man en god tillgänglighet och den befintliga kollektivtrafiken och naturliga rutter vid uträttande av ärenden kan utnyttjas. I de ändringar som hänför sig till vårdavdelningstjänster på basnivå bedöms det hur de inverkar på verksamhetsställena för social- och hälsocentraltjänster och för boendeservice för äldre.
Fastighetens skick, säkerhet och partnerskap när det gäller användningen av lokalerna
Vi ser till att våra serviceställen är trygga för invånare och anställda (säkerhetsarrangemang, fastighetens skick, brandsäkerhet). För att trygga kvaliteten på vården arbetar vi i lokaler som lämpar sig för användningssyftet. I och med förändringen i sjukhusverksamheten finns det alltmer krävande patienter som får avdelningsvård. Vi säkerställer deras trygghet med en läkarresurs som står till dagligt förfogande, möjlighet att konsultera den specialiserade sjukvården samt med diagnostik- och jourtjänster.
Sjukhustjänster som fungerar i trygga utrymmen som lämpar sig för användningsändamålet är en del av vår beredskap.
I planeringen av servicenätet beaktar vi en tryggad kontinuitet i alla säkerhetssituationer.
Ekologisk hållbarhet
Vi utnyttjar de befintliga lokalerna när andra operativa krav för dem förverkligas.
Tillgång till personal och effektiv användning av personalresurser
Sjukhustjänsterna planeras så att de utnyttjar personalresurserna och de befintliga stödtjänsterna effektivt och verkningsfullt. Samtidigt utnyttjas bosättningscentrumens förmåga att erbjuda arbetskraft.
Programmet för produktivitet och ekonomisk effektivitet: minskning av fastighetsytan som används
Minskning av fastighetsytan för vårdavdelningar är en del av genomförandet av Varhas program för produktivitet och ekonomisk effektivitet.
Vi strävar efter att avstå från vårdavdelningar som är i dåligt skick eller där serviceproduktionen är sårbar om det är motiverat med tanke på ersättande verksamhet, tillgången till personal, servicens kvalitet och ekonomin. Vi strävar efter att avstå från lokaler som inte lämpar sig för Varhas verksamhet. Vi höjer utnyttjandegraden för de lokaler som kvarstår i Varhas användning genom att placera andra lämpliga funktioner i dem.
Skyldigheter som åläggs av lag och myndigheter
Tjänsterna ska tillhandahållas jämlikt, i form av samordnade servicehelheter och nära kunderna med beaktande av befolkningens behov i välfärdsområdet. Tjänsterna kan sammanföras i större helheter inom välfärdsområdets område när tillgången till tjänster och säkerställandet av deras kvalitet kräver specialkunnande eller dyra investeringar eller när ett ändamålsenligt, kostnadsnyttoeffektivt och effektivt tillhandahållande av tjänsterna kräver det.