Hyppää pääsisältöön

Apua kuormittavaan elämäntilanteeseen

Joskus elämäntilanne on kuormittava. Saatat toivoa muutosta elämääsi tai sinusta tuntuu, että monenlaiset haasteet ovat kasautuneet, etkä ole itse varma, miten pääsisit eteenpäin. Elämänhallintaan, raha-asioihin tai arjen sujumiseen on saatavilla tukea.

Toimi näin:

Asioi chatissa Varha-sovelluksessa (mahdollisuus myös nimettömänä). Voit pyytää apua tai kysyä neuvoja sosiaalipalveluista esimerkiksi oman, läheisesi tai perheesi elämäntilanteeseen liittyen.

Sinulla on mahdollisuus tunnistautua myös kesken chat-keskustelun, jos asiasi käsittely edellyttää vahvaa tunnistautumista.

Chat palvelu on avoinna ma-pe klo 8.30-15.

Voit tehdä myös sosiaalihuoltolain mukaisen yhteydenoton tai ilmoituksen, jonka perusteella arvioidaan lapsen tai aikuisen kokonaistilanne ja tuen tarve.

Sosiaalihuollon asiakas- ja palveluohjaus Soihtuun voit olla yhteydessä, jos olet huolissasi omasta, lastesi tai läheistesi tilanteesta, eikä sinulla ole vielä asiakkuutta sosiaalihuollossa tai lastensuojelussa. Soihtu-tiimit palvelevat lapsiperheitä ja alle 65-vuotiaita aikuisia. Soihtu-tiimi koostuu monialaisesta sosiaalihuollon ja terveydenhuollon ammattilaisten joukosta, jotka yhdessä asiakkaan kanssa kartoittavat hänen tilanteensa ja ohjaavat oikeiden palveluiden piiriin.

Omaolon kautta asiakkaat voivat lähettää viestejä Asiakasohjaus Soihdun ammattilaisille esimerkiksi asumiseen, raha-asioihin tai arjessa selviytymiseen liittyvissä kiireettömissä asioissa. Ammattilainen vastaa viestiisi tai ohjaa eteenpäin palveluihin 1 - 7 vuorokauden kuluessa yhteydenotosta.

Yli 65-vuotiaiden palvelun tarve kartoitetaan ikääntyneiden asiakasohjauksessa, joka tarjoaa ikäihmisille ja heidän läheisilleen matalan kynnyksen neuvontaa ja ohjausta erilaisissa ikääntyneille tarkoitetuissa palveluissa. Palveluohjauksesta voidaan tarvittaessa varata asiakkaalle myös laaja-alainen palvelutarpeen arviointiaika.

Usein kysyttyjä kysymyksiä