Hoppa till huvudinnehåll

Familjehemsföräldraskap, dvs. långvarig familjevård

Om förhållandena i barnets hem eller barnets beteende hotar äventyra barnets uppväxt och utveckling kan barnet omhändertas och placeras utanför hemmet. Barnet bor i familjehemmet tills vidare och har regelbunden kontakt med sina närstående under placeringen.

Vem kan bli familjevårdare?

Som familjevårdare lämpar sig en vuxen person som är trygg och ansvarsfull och som kan erbjuda ett barn eller en ung person ett hem där den vuxna har tillräckligt med tid och mentala resurser. Familjevårdaren förbinder sig till uppgiften vid behov tills barnet är myndigt. Familjehemmets människorelationer, hälsotillstånd, ekonomi och livssituation ska vara i balans och inte skapa hinder för familjevården. Familjevårdaren ska ha förmåga att möta barnets/den ungas behov och svara för fostran och omsorg samt se till att barnet/den unga deltar i nödvändiga stödåtgärder (t.ex. rehabilitering eller terapi).

Familjevårdaren har ett nära samarbete med det multiprofessionella nätverk som omfattar barnets/den ungas biologiska föräldrar, nära anhöriga, socialarbetare samt med dem som arbetar med frågor som gäller barnet/den unga. Ett gott samarbete som gynnar barnet/den unga innebär att man håller kontakt och delar information samt deltar i möten. Familjevårdaren bör ha möjlighet att ordna tid för det här samarbetet.

Utöver par kan också en ensam vuxen vara familjevårdare. Det är viktigt att varje familjemedlem i familjehemmet godkänner att barnet/den unga flyttar till familjen, och att barnet/den unga får en jämlik ställning i förhållande till de övriga medlemmarna.

Vår uppgift är att se till att familjehemmen är trygga och att de kan möta barnets/den ungas behov. Av den anledningen ska familjen genomgå en förberedande utbildning där färdigheterna hos dem som vill bli familjevårdare bedöms. Följande faktorer utgör absoluta hinder för att delta i den förberedande utbildningen och för att bli familjevårdare:

  • anteckning i straffregistret
  • fysiska straffmetoder accepteras och används i familjen
  • familjen är för närvarande eller återkommande klient inom barnskyddet eller utkomststödet
  • fysiska långtidssjukdomar eller psykiska störningar och sjukdomar som försvårar familjevårdsarbetet
  • problem med alkohol eller droger
  • akut kris i familjen eller livssituationen, svårigheter att hantera vardagen i familjen
  • maken/makan eller någon annan familjemedlem motsätter sig placeringen eller den förberedande utbildningen
  • boendekommunen bedömer att familjen inte lämpar sig som familjehem, eller underkänd bedömning i den förberedande utbildningen.

En föreläsningskväll under svenska veckan: Svenska i vården

Öppen för alla

Hur blir man familjevårdare?

Det första och viktigaste steget för att bli familjevårdare är att genomföra hela den förberedande utbildningen, eftersom lagen förutsätter genomförd utbildning innan placeringen kan genomföras eller ett uppdragsavtal kan ingås. PRIDE-utbildningen ordnas för den som är intresserad av att bli familjevårdare. Utbildningen ger mer information om ämnet och svar på frågor samt en möjlighet att bedöma sina egna färdigheter och möjligheter att ta sig an det viktiga uppdraget som familjevårdare. Det väsentliga med utbildningen är att utöver familjen själv, bedömer också utbildarna familjens lämplighet som familjevårdare.

Vi ordnar flera utbildningar per år. Efter genomförd utbildning är de familjer som är villiga och godkända tillgängliga för placeringsbehov via vår enhet, enligt de kriterier som överenskommits med familjen. Deltagande i utbildningen förutsätter inte att man blir familjevårdare. Om det finns två vårdnadshavare i familjen förutsätter vi att båda deltar i utbildningen. Vi önskar också att vårdnadshavarna har diskuterat sitt intresse att fungera som familjehem med alla medlemmar i familjen.

Blev du intresserad?

Kontakta: 

PRIDE-utbildning

Att bli familjevårdare är en stor utmaning och livsförändring. Familjer som överväger att erbjuda familjevård har rätt till förberedande utbildning och information om vad familjehemsföräldraskap innebär. Utbildningen är utformad som en process och den är av största vikt för att säkerställa en god familjevård och en lyckad och hållbar placering. Också barnet/den unga har rätt att komma till en väl förberedd familj.

Syftet med PRIDE-utbildningen är att säkerställa att alla barn/unga som behöver vård utom hemmet har lika möjligheter till en familj som är förberedd samt att ge familjer som överväger att erbjuda familjevård tillräcklig information för att de ska kunna fatta sitt beslut. Vidare ska utbildningen garantera barnet/den unga god vård och omsorg genom att familjehemsföräldrarna har tillräckliga kunskaper och färdigheter för att möta barnets/den ungas individuella behov och för att kunna samarbeta med människor som är viktiga för barnet/den unga. Utöver att ge information ska utbildningen också bedöma familjens förmåga och vilja att fungera som familjehem. Bedömningen görs i samarbete mellan familjen och utbildarna.

PRIDE-utbildningen tar cirka fyra månader och i den ingår en inledande intervju, nio gruppmöten (à 3 h), minst två möten per familj samt en avslutande och utvärderande diskussion. Efter gruppmötena får deltagarna hemuppgifter kring temat som behandlats och efter familjemötena utvecklingsuppgifter enligt behov.

Det centrala i utbildningen är att deltagarna utöver information också får lära sig via erfarenheter. Genom övningar får deltagarna uppleva olika situationer och känslor som de själva, barnet och hens föräldrar kan ha under placeringens olika skeden. Under utbildningen leds gruppen av ett utbildarpar, varav den en är en erfaren socialarbetare inom barnskyddet och den andra en erfaren familjehemsförälder.