Hoppa till huvudinnehåll

Att söka vård och få service

Din vårdväg börjar när du kontaktar hälsovården. Vårdpersonalen bedömer ditt vårdbehov och avgör hur brådskande det är – det är din lagstadgade rättighet. Utifrån bedömningen får du vägledningen och råd eller blir hänvisad till rätt yrkesperson.

Sköt dina ärenden digitalt

Chatten för insjuknande och hälsovård är ett alternativ till att ta kontakt per telefon. Chatten inleds med att fylla i ett symtomformulär, varefter en sjukskötare bedömer vårdbehovet, ger anvisningar för fortsatt vård samt hänvisar vid behov till rätt service. Chatten är öppen mån.–tors. kl. 8–16 och fre. kl. 8–14.

Servicevägarna leder dig till rätta tjänster

Är du sjuk och vet inte vart du ska vända dig? Är du en äldre person eller en anhörig till en äldre person och behöver hjälp med att hitta tjänster? Kolla in dessa och våra andra servicevägar som hjälper dig att hitta till rätt plats.

Som kund inom välfärdsområdet

Alla nästan 500 000 invånare i Egentliga Finland är kund hos oss i något skede av sitt liv. Vi tryggar, vi botar, vi räddar – välfärd tillsammans, varje dag.