Tvåspråkig service främjar ett tillåtande språkklimat
Tvåspråkig service inom Egentliga Finlands välfärdsområde finns till för bland andra kunderna, personalen och ledningen och arbetar aktivt för välfärdsområdets svenskspråkiga tjänsteutbud och för tjänsternas kvalitet och invånarnas jämlikhet.
Principerna för servicenätet
När vi planerar servicenätet beaktar vi följande: befolkningens servicebehov, servicens tillgänglighet, fastigheternas skick, säkerhet och partnerskap när det gäller användningen av lokalerna, ekologisk hållbarhet, tillgång på personal, effektiv användning av personalresurser, minskning av…
Strategi och värderingar
Varhas strategi ger en helhetsbild av hur vi arbetar för att välfärdsområdets tjänster ska vara så högklassiga som möjligt för invånarna i området. Vårt mål är att vara det vänligaste och effektivaste, akademiska välfärdsområde som uppskattas av yrkesverksamma inom branschen. Det här målet…
Egentliga Finlands välfärdsområde
Egentliga Finlands välfärdsområde är, av alla välfärdsområden i Finland, det tredje största vad gäller invånarantal och det näststörsta vad gäller anställda.
Alla har ett ansvar i att förverkliga de språkliga rättigheterna inom välfärdsområdet
Egentliga Finlands välfärdsområde (Varha) har fått ett eget språkprogram. Varhas styrelse godkände välfärdsområdets första språkprogram den 27 augusti i år.
Tvåspråkigt team stärker Facklas verksamhet
Fackla är en multiprofessionell enhet inom kund- och servicehandledningen som inledde sin verksamhet inom Egentliga Finlands välfärdsområde (Varha) i våras. Nu kompletteras enheten med ett nytt, tvåspråkigt team från den 18 september. Till en början erbjuder teamet sina tjänster till…
Beslut av Egentliga Finlands välfärdsområdesstyrelse 7.2.2023
Välfärdsområdesstyrelsen firade sitt första verksamhetsår med ett knytkalas. Efter att tjänsteinnehavarledningen hade gett en lägesrapport samt utredningar om aktuella ärenden behandlade välfärdsområdesstyrelsen begäranden om omprövning och fick ett svar på SFP:s fullmäktigemotion om…
Fråga Annika-tjänsten
Fråga Annika-tjänsten hjälper dig bland annat med frågor som berör tvåspråkighet och frågor om fakturor och kontaktuppgifter på svenska. Tjänsten riktar sig till välfärdsområdets invånare och personal.
Beslut vid Egentliga Finlands välfärdsområdesstyrelsen sammanträde 9.5.2023
Välfärdsområdesstyrelsen gjorde ändringar i investeringsplanen och bereder sig på att uppta mera lån. Välfärdsområdesstyrelsen beslöt även att inleda arbetet för att utarbeta ett språkprogram. Egentliga Finlands välfärdsområde är ett av de åtta tvåspråkiga välfärdsområden i vårt land.
Svenskspråkig föreläsningskväll lockade salen full
Drygt trettio gäster hittade till ÅUCS Kompassjukhuset på torsdagskvällen den 7 november efter att solen hade lagt sig. Tvåspråkig service och kommunikationstjänsterna ordnade en kväll för att uppmärksamma svenska veckan.