Alla har ett ansvar i att förverkliga de språkliga rättigheterna inom välfärdsområdet
Nyckelord:Egentliga Finlands välfärdsområde (Varha) har fått ett eget språkprogram. Varhas styrelse godkände välfärdsområdets första språkprogram den 27 augusti i år.
Språkprogrammet har tagits fram för att stöda både ledning och personal när det kommer till att förverkliga kundernas, patienternas och klienternas språkliga rättigheter.
Språkprogrammet bygger på lagstiftningen och välfärdsområdets förvaltningsstadga, och tvåspråkigheten har en central roll i Varhas strategi och servicelöften, vilket beaktats när språkprogrammet arbetats fram under ungefär ett års tid.
– Språket har stor betydelse för patient- och klientsäkerheten och påverkar hur kunderna upplever kvaliteten på vård och service. Det inverkar också på hur delaktig kunden är i sin egen vård eller service och hur väl kunden förbinder sig till vård- eller serviceprocessen, säger koordinator Bettina Aaltonen som hållit i trådarna för att skapa Varhas språkprogram.
I praktiken behöver Varha som tvåspråkigt välfärdsområde erbjuda kundstigar på både finska och svenska, producera kund- och annat material på båda språken, och gärna även utannonsera alla personalrekryteringar på både finska och svenska, så att personal anställs från båda språkgrupperna.
– För att Varha ska kunna ge service till kunderna både på finska och svenska behöver vi personal som behärskar båda språken. Om det finns medarbetare som inte kan svenska, är det viktigt att Varha erbjuder möjligheter för dem som är intresserade att förbättra sina kunskaper i svenska. Med hjälp av språkprogrammet ska förutsättningarna skapas för att säkerställa att det finns tillräckligt med personal som kan ge service på svenska i Varha, säger Karin Simola, direktör för Tvåspråkig service vid Varha.
I språkprogrammet finns en handlingsplan som hjälper varje enhet inom Varha att skapa sitt eget åtgärdsprogram där man ställer upp enhetens språkliga målsättningar och hur målen ska uppnås. Genom mätare följer man upp att arbetet leder till önskat resultat.
Nyckelpersoner i arbetet med att implementera språkprogrammet är, utöver ledningen och personalen, Varhas nätverk av både tidigare och nyutnämnda språkambassadörer och kontaktpersoner. Steg för steg går Varha i riktningen mot att bli ett genuint tvåspråkigt välfärdsområde.
Vi definierar vår tvåspråkighet med följande punkter:
• Vi bemöter kunden och ger vård och service på det språk som kunden väljer, finska eller svenska
• Vi garanterar vård och service på både finska och svenska
• Vi värderar personalens språkkunskaper som en viktig kompetens
• Vi publicerar information på finska och svenska parallellt
• Vi använder svenska på alla nivåer inom organisationen, så att svenskan är levande och synlig
• Vi beaktar tvåspråkigheten i allt beslutsfattande
Det är också viktigt att kunderna känner till sina språkliga rättigheter och vet hur de kan ge respons på Varhas tjänster.
Varhas språkprogram.
En föreläsningskväll under svenska veckan: Svenska i vården
Tvåspråkig service och kommunikationsenheten ordnar en föreläsningskväll under svenska veckan om svenskan i vården.
Se programmet här.