Tallbackens hälsostation, Åbo
Nyckelord:Öppettider och kontaktuppgifter
Besöksadress
TelefonBedömning av vårdbehovet och rådgivning vid Åbo hälsostationer
Telefon, Telefon<span class="subheading">Bedömning av vårdbehovet och rådgivning vid Åbo hälsostationer</span>: 02 266 1130TelefonSMS-tjänst vid Åbo hälsocentraler för särskilda grupper, till exempel hörsel- och talskadade personer
Telefon, Telefon<span class="subheading">SMS-tjänst vid Åbo hälsocentraler för särskilda grupper, till exempel hörsel- och talskadade personer</span>: 0457 396 5882Onlinetjänster
Öppettider
Tallbackens hälsostation och den svenskspråkiga mottagningen är belägna på Tallbacken sjukhusområde i byggnad 1 i korsningen mellan Luolavuorivägen och Kommunalsjukhusvägen. Tillgång till vårdcentralens lokaler sker från Luolavuorivägen sidan av byggnadens C-del entré från P-våningen. Hälsostation kan också nås från Kommunalsjukhusvägens sida från gatuplan direkt till 1:a våningen.
Ta kontakt med hälsostationen om du är orolig över din hälsa eller om du behöver vård eller vårdanvisningar. Skötaren bedömer din situation och ditt behov av vård samt hänvisar dig vid behov till en mottagning eller ett multidisciplinärt team för vård. Du får också tid till fysioterapeutens direktmottagning via bedömning av vårdbehovet.
Bedömning av vårdbehovet och rådgivning
Telefonnumret till Åbo hälsostationers mottagningstjänster för bedömning av vårdbehov och rådgivning betjänar vardagar. Återuppringningstjänst är i bruk. Lyssna noggrant på inspelningen och lämna begäran om uppringning. Vi ringer tillbaka till dig under samma dag. Du kan också uträtta dina ärenden på hälsostationens rådgivningsställe under hälsostationens öppettider.
Avboka tid
Du kan avboka tider genom att ringa numret för bedömning av vårdbehovet och rådgivning när som helst under dygnet. På inspelningen berättas om hur avbokning av tid görs. Avbokningar ska göras senast klockan 24.00 föregående natt. En avgift tas ut för mottagningstider som inte avbokats eller som avbokas för sent.
Elektronisk ärendehantering
I Omaolo tjänsten kan du fylla i en symptombedömning. Du får en bedömning av vårdbehovet 24/7 och vid behov kontakt med en vårdprofessionell.
Via eHälsoservice kan du boka tid till hälsostation eller ta kontakt i icke brådskande ärenden. Vi behandlar nödvändigtvis inte kontakter som tas via den här kontaktkanalen under samma dag. Om du behöver bedömning av vårdbehovet under samma dag, ta kontakt via en annan kontaktkanal.
Via eHälsoservice kan du boka
- tid till sjukskötare, om det är fråga om borttagning av avgrafter eller stygn, att få en injektion, vaccinering eller öronspolning.
- distansmottagningstid hos en sjuksköterska vid till exempel lindrig luftvägsinfektion (behov av sjukledighet), hudsymptom, eller frågor om vägledning och rådgivning.
- tid till läkare för att visa en leverfläck, om du är orolig över leverfläcken
Det finns varierande mycket lediga tider i tjänsten. Ta kontakt med numret för bedömning av vårdbehovet och rådgivning om du inte hittar lämplig tid i tjänsten.