Hoppa till huvudinnehåll

Stödtjänster för äldre som bor hemma

Nyckelord:

I socialvårdslagen definieras stödtjänster som tjänster som gör det möjligt för klienten att sköta sina dagliga sysslor så självständigt som möjligt och tjänster som gör det möjligt för klienten att få ett innehåll i sitt liv som främjar välbefinnandet.

Följande stödtjänster tillhandahålls i enlighet med personens individuella behov:

  • måltidstjänst,
  • klädvårdstjänst,
  • städservice,
  • hjälp med att uträtta ärenden
  • service som främjar eller stöder delaktighet och socialt umgänge (t.ex. rehabiliterande dagverksamhet).

Stödtjänster är ofta de första tjänsterna som en person behöver för ett självständigt liv. Med hjälp av stödtjänster kan en persons förmåga att klara sig självständigt främjas, förbättra livskvalitet och minska behovet av andra tjänster. I Egentliga Finlands välfärdsområde prioriteras stödtjänsterna i förhållande till den regelbundna vårdtjänsten. Socialvårdslagen definierar stödtjänster som tjänster som gör det möjligt för klienten att sköta sina dagliga sysslor så självständigt som möjligt och som gör det möjligt för klienten att få ett innehåll i sitt liv som främjar välbefinnandet.

Syftet med säkerhets-stödtjänsten är att öka klientens kontroll över sitt liv och stödja honom/henne att vara så självständig som möjligt i vardagen genom att säkerställa tillgång till hjälp i nödsituationer, oavsett tid på dygnet.

Tjänsten omfattar tillhandahållande av lämplig utrustning för säkerhetstelefoner (armband/halsband, centralenhet, installation och underhåll av utrustningen) och larmcentralstjänster 24/7.

Vad kostar det?

För tjänsten tas det ut en klientavgift som välfärdsområdet bestämmer.

För vem?

Stödtjänster och säkerhets-stödtjänster kan tillhandahållas på grundval av individuella behov, med hänsyn till tilldelningskriterierna. Behovet kommer att verifieras under bedömningen av servicebehovet.

Gör så här

Du kan söka stödtjänster via klienthandledningen hos tjänster för äldre.

Om du inte ännu får tjänster för äldre, kan du kontakta den centraliserade kundtjänsten för äldre i Egentliga Finland. Rådgivning för äldre ger råd till äldre personer och deras anhöriga om en rad olika servicealternativ.

Om du eller din äldre närstående redan har ett befintligt kundförhållande till exempel med hemvården eller handikappservicen i Egentliga Finlands välfärdsområde, ska du i första hand kontakta serviceproducenten.

Servicekanaler

Aurinkokoti, Naantali

Salutorgets Monitor, Åbo