Länkstig
- Hem
- Information om oss
- Som kund inom välfärdsområde
-
Begäran om handlingar och information
Begäran om handlingar och information
Dokumentförvaltningens rådgivning vid Egentliga Finlands välfärdsområde svarar på kundförfrågningar gällande hälsovårdens journalhandlingar och socialvårdens klienthandlingar. Vi berättar också hur man begär om dessa uppgifter samt ger råd i ärenden som hänför sig till dataskydd.
Telefonnumret till dokumentförvaltningens rådgivning är 02 313 2989, mån.–fre. kl. 9–15.
En begäran om handlingar ska vara skriftlig och undertecknad. Skicka din begäran till Registratorskontoret i Egentliga Finlands välfärdsområde, som registrerar begäran och vidarebefordrar den till den enhet som handlägger ärendet. Du kan också göra din begäran via en e-blankett.
Registratorskontorets kontaktuppgifter.
Se även webbplatsen för Dataskydd.
Du kan begära dina journalhandlingar t.ex. för myndigheter, försäkringsbolag eller privatläkare genom att fylla i blanketten ”Begäran om patientjournaluppgifter” och skicka den egenhändigt undertecknade blanketten per post till Registratorskontoret i Egentliga Finlands välfärdsområde. Du kan också skriva ett fritt formulerat brev med samma uppgifter som krävs på blanketten. Du kan också göra din begäran via en e-blankett.
Du kan begära socialvårdens klienthandlingar genom att fylla i blanketten ”Begäran om kundhandlingar” och skicka den egenhändigt undertecknade blanketten per post till Registratorskontoret i Egentliga Finlands välfärdsområde. Du kan också skriva ett fritt formulerat brev med samma uppgifter som krävs på blanketten. Du kan också göra din begäran via en e-blankett (välj e-blanketten som heter Begäran om klienthandlingar).
En part kan få information om ett pågående eller tidigare ärende hos en myndighet om den information han eller hon begär kan påverka ärendets behandling. Med part avses en person vars rättigheter, förmåner eller skyldigheter ärendets behandling gäller. En parts begäran om uppgifter ska alltid motiveras.
Uppgifterna i journalhandlingarna är sekretessbelagda också efter en patients död. En avliden persons patientuppgifter kan överlämnas endast i den utsträckning det är nödvändigt för utreda eller tillgodose viktiga intressen eller rättigheter för den person som begär dem. Den som begär uppgifter har inte rätt att få tillgång till den avlidnes patientjournaler utan begränsningar. Ändamålet (grunden för överlämnandet) ska alltid nämnas i begäran.
Begäran kan göras på blanketten ”Begäran om utlämnande av uppgifter om en avliden” eller fritt formulerat. Ansökan skickas per post till Registratorskontoret i Egentliga Finlands välfärdsområde Du kan också skriva ett fritt formulerat brev med samma uppgifter som krävs på blanketten. Du kan också göra din begäran via en e-blankett.
Du har rätt att få inexakta och felaktiga uppgifter som gäller dig rättade. Om du anser att dina uppgifter bör rättas kan du antingen meddela Registratorskontoret i Egentliga Finlands välfärdsområde eller skicka din begäran elektroniskt:
- genom att fylla i och skicka blanketten ”Begäran om rättelse av egna uppgifter”
- med en fritt formulerad skriftlig begäran där du ska specificera och motivera vilka uppgifter du vill att ska rättas till, vad du anser vara rätt information och på vilket sätt du ber att rättelsen görs. Den text som ska ersättas, avlägsnas eller kompletteras ska beskrivas ordagrant.
- genom att skicka ovanstående begäran elektroniskt via Suomi.fi.
Omien tietojen oikaisuvaatimuksen lomake
Begäran om rättelse av egna uppgifter
Om en patient kräver att anteckningarna i journalhandlingarna ändras gör man en bedömning om det finns grunder för att rätta, komplettera eller avlägsna dem och om uppgifterna behövs med tanke på vården. Motiverade slutsatser gällande vård som getts av en yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården ändras inte, även om patienten själv skulle vara av annan åsikt. En sådan anteckning anses inte heller vara felaktig som motsvarar den uppfattning som rådde vid tidpunkten för anteckningen, även om diagnosen senare visar sig vara felaktigt antecknad.
Om vi inte godtar begäran om rättelse fattar vi ett skriftligt beslut i ärendet där vi meddelar grunderna för vägran.
I lagen om elektronisk behandling av kunduppgifter inom social- och hälsovården (784/2021) stadgas att kunden har rätt att på skriftlig begäran få veta vem som har använt eller till vem det har lämnats ut uppgifter om honom eller henne samt grunden för användningen eller utlämnandet. Kunden har inte rätt att utan särskild orsak få uppgifter som är äldre än två år. Kunden får inte för något annat ändamål än för att utreda eller utöva sina rättigheter i anslutning till behandlingen av sina kunduppgifter använda eller lämna vidare logguppgifter som han eller hon fått.
Du kan begära logguppgifter genom att skicka en skriftlig, fritt formulerad och undertecknad begäran, eller någon av pdf-blanketterna nedan till Registratorskontoret i Egentliga Finlands välfärdsområde. Du kan också göra din begäran via en e-blankett. E-blanketterna finns även på svenska.
I enlighet med EU:s dataskyddsförordning har var och en rätt att veta om det finns personuppgifter som rör honom eller henne i Egentliga Finlands välfärdsområdes register och i så fall få tillgång till uppgifterna (artikel 15 i EU:s allmänna dataskyddsförordning 2016/679). Rättigheten är personlig.
Du ska framställa din begäran om tillgång till personuppgifter personligen till hälsovårdens eller socialvårdens verksamhetsenhet eller med ett egenhändigt undertecknat eller på annat sätt bestyrkt dokument. Om du begär flera kopior på uppgifterna kan vi ta ut en rimlig avgift på grundval av de administrativa kostnaderna (artikel 15 punkt 3 i dataskyddsförordningen).
Om du vill granska dina journal- eller klienthandlingar kan du begära utskrifter eller kopior på dina uppgifter med en fritt formulerad och underskriven Begäran om granskning av uppgifter till Registratorskontoret i Egentliga Finlands välfärdsområde.
Du kan också använda de utskrivbara blanketterna nedan för din begäran, eller använda e-blankett. E-blanketterna finns även på svenska. Använd blanketten Begäran om granskning av patientregisteruppgifter om din begäran gäller hälsovårdens uppgifter. Blanketten Begäran om granskning av klientregisteruppgifter används om din begäran gäller socialvården. I övriga fall används blanketten Begäran om granskning av registeruppgifter.
Potilasrekisteritietojen tarkastuspyyntö (pdf, 450 kb)
Rekisteritietojen tarkastuspyyntö (pdf, 450 kb)
Asiakasrekisteritietojen tarkastuspyyntö (pdf, 451 kb)
Om den personuppgiftsansvarige vägrar att lämna uppgifter av en orsak som grundar sig på 34 § 1 mom. 1 punkten i dataskyddslagen (1050/2018), ska den personuppgiftsansvarige underrätta patienten om orsakerna till vägran, om detta inte äventyrar syftet med vägran. Vi ger ett skriftligt intyg över en eventuell vägran där orsaken till vägran meddelas.