Hoppa till huvudinnehåll

Nyhet Publicerad 16.2.2024 08.41

Varha bjuder in invånare i Egentliga Finland att testa en webbtjänst som sammanställer utbudet inom välfärden i regionen

Nyckelord:

Egentliga Finlands välfärdsområde (Varha) har öppnat en webbtjänst för testanvändning av medborgarna, och med hjälp av den kan invånare i alla åldrar i Egentliga Finland söka lämpliga tjänster och verksamheter inom hälsa och välfärd i sin närhet. Med hjälp av söktjänsten ska utbudet i välfärdsområdet, kommunerna, organisationerna och församlingarna bli synligt och lätt att hitta. Projektet finansieras av Europeiska unionen.

Fyra glada amatörsimmare står i en grupp på bryggan med sina badmössor och simglasögon i pannan. Ett sommarlandskap i bakgrunden. Bild på varumärket Tarmoa.

I Egentliga Finland finns det mycket verksamhet som stöder invånarna till exempel i frågor som gäller motion och kost, boende, försörjning, sociala relationer, hälsa och psykiskt välbefinnande. En ny webbtjänst som är öppen för alla samlar allt det på en plats. 

 – Utbudet har varit fragmenterat. Det innebär att människor måste avsätta tid och vara mycket aktiva för att hitta verksamhet som är nyttig och tillräckligt tillförlitlig för dem. Alla kan inte det, säger projektexperten Hanna Valkeapää som styr utvecklingsarbetet för den nya webbtjänsten Tarmoa i Egentliga Finlands välfärdsområde.

I den kostnadsfria webbtjänsten finns en sökmotor som gör det möjligt att avgränsa verksamheter och tjänster utifrån ort, tidpunkt och innehåll.

En motreaktion till underutnyttjande av tjänster

Ledande sakkunnig Karoliina Luukkainen vid enheten för välfärd och hälsofrämjande i Varha berättar att servicen och verksamheterna i området ofta är underutnyttjade, även om många skulle ha nytta av dem. 

– Inom social- och hälsovårdstjänsterna har vi märkt att många av våra kunder saknar tjänster som erbjuds till exempel av kommuner eller organisationer. Men alla har ändå inte ens hört talas om dem, påpekar Luukkainen. 

Luukkainen betonar att tjänsten som är under utveckling inte ska ersätta någon av välfärdsområdets nuvarande hälso- och välfärdstjänster. I stället utökas tjänsteutbudet.

– När människor erbjuds möjlighet att hitta tjänster som är till nytta för dem inom välfärd och tidigt stöd mer exakt än tidigare blir också personalens arbetsinsats rätt riktad, konstaterar Varhas kundtjänstdirektör Riku Laurila. 

– Även vår egen personal har önskat ett lättanvänt verktyg med vars hjälp kunderna skulle ha möjlighet att hitta den hjälp de skulle ha nytt av, fortsätter han.

Användarresponsen är välkommen

Hanna Valkeapää påminner om att tjänsten ännu inte är klar.  

– Det lönar sig inte att ge upp, även om man ännu inte skulle hitta innehåll som är till nytta för en själv. Däremot uppmuntrar vi användarna att ge oss respons vad gäller utvecklingen. Med hjälp av responsen blir tjänsten nyttig för användarna, betonar Valkeapää.  

Webbtjänsten utvecklas i samarbete med Egentliga Finlands program för hållbar tillväxt, Egentliga Finlands välfärdsområde och DigiFinland. Tjänsten Tarmoa utvecklas och upprätthålls av DigiFinland Ab.

Tjänsten är avgiftsfri och kan testas av alla invånare i Egentliga Finland fram till 8 april 2024 på webbplatsen https://tarmoa.fi/sv 

Mer information
Projektexpert
Hanna Valkeapää

[email protected]

 

 

Logotyper: Egentliga Finlands välfärdsområde, Finlands program för hålbar tillväxt och Finansieras av Europeiska unionen - Next Generation EU.