Varha kutsuu varsinaissuomalaiset testaamaan alueen hyvinvointitarjonnan kokoavaa verkkopalvelua
Avainsanat:Varsinais-Suomen hyvinvointialue (Varha) on avannut kansalaisten testikäyttöön verkkopalvelun, jonka avulla kaikenikäiset varsinaissuomalaiset voivat hakea läheltään itselleen sopivia terveyden ja hyvinvoinnin palveluita ja toimintaa. Hakupalvelun avulla on määrä tehdä hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien tarjonnasta näkyvää ja helposti löydettävää. Hanketta rahoittaa Euroopan unioni.
Varsinais-Suomessa on runsaasti toimintaa, joka tukee asukkaita esimerkiksi liikuntaan ja ravitsemukseen, asumiseen, toimeentuloon, sosiaalisiin suhteisiin, terveyteen ja mielen hyvinvointiin liittyvissä asioissa. Uusi, kaikille avoin verkkopalvelu kokoaa sen yhteen paikkaan.
– Tarjonta on ollut hajallaan. Se tarkoittaa, että juuri itselle hyödyllisten ja riittävän luotettavien toimintojen löytäminen vaatii ihmiseltä aikaa ja erityistä aktiivisuutta. Kaikilla niitä ei ole, sanoo projektiasiantuntija Hanna Valkeapää, joka ohjaa uuden Tarmoa-verkkopalvelun kehittämistyötä Varsinais-Suomen hyvinvointialueella.
Maksuttomasta verkkopalvelusta löytyy hakukone, jonka avulla toimintaa ja palveluita on mahdollista rajata paikkakunnan, ajankohdan ja sisällön mukaan.
Vastaisku palveluiden vajaakäytölle
Johtava asiantuntija Karoliina Luukkainen Varhan hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen yksiköstä kertoo, että alueen palvelut ja toiminnot jäävät usein vajaakäytölle, vaikka moni hyötyisi niistä.
Olemme tunnistaneet sosiaali- ja terveyspalveluissa, että moni asiakkaistamme kaipaa palveluita, joita esimerkiksi kunnat tai järjestöt tarjoavat. Kaikki eivät kuitenkaan ole edes kuulleet niistä, Luukkainen huomauttaa.
Luukkainen korostaa, ettei kehitteillä olevan palvelun ole määrä korvata mitään hyvinvointialueen nykyisiä terveyden ja hyvinvoinnin palveluita. Sen sijaan palveluvalikoima laajenee.
– Kun ihmisille tarjoutuu mahdollisuus löytää juuri heitä hyödyttävät hyvinvoinnin ja varhaisen tuen palvelut aiempaa täsmällisemmin, saadaan ammattilaistenkin työpanos kohdennettua oikein, toteaa Varhan asiointipäällikkö Riku Laurila.
– Myös omat ammattilaisemme ovat toivoneet helppokäyttöistä työkalua, jonka avulla asiakkaita olisi mahdollista auttaa heitä hyödyttävän avun äärelle, hän jatkaa.
Käyttäjäpalaute on tervetullutta
Hanna Valkeapää muistuttaa, että palvelu on vielä keskeneräinen.
– Ei kannata luovuttaa, vaikkei palvelusta vielä tässä vaiheessa löytyisi itselle hyödyllisintä sisältöä. Sen sijaan kannustamme käyttäjiä antamaan meille kehittämispalautetta. Sen avulla palvelusta saadaan käyttäjilleen hyödyllinen, Valkeapää painottaa.
Verkkopalvelua kehitetään Kestävän kasvun Varsinais-Suomi -hankkeen, Varsinais-Suomen hyvinvointialueen ja Digifinlandin yhteistyönä. Tarmoa-palvelua kehittää ja ylläpitää DigiFinland Oy.
Palvelu on maksuton ja kaikkien varsinaissuomalaisten testattavissa 8.4.2024 saakka osoitteessa https://tarmoa.fi
Lisätietoa
Projektiasiantuntija
Hanna Valkeapää
[email protected]