Målet är att lösa faktureringsproblemen i Varha före sommaren
Nyckelord:Faktureringen av kunderna i Egentliga Finlands välfärdsområde (Varha) är fortfarande försenad men situationen är bättre än tidigare. Förseningen påverkar i synnerhet fakturor som har utfärdats av kommunernas ekonomiförvaltningssystem (dvs. andra system än kund- eller patientinformationssystem).
– Det finns särskilt förseningar i kundfaktureringen för handikappservicen, måltidsfakturor och boendetjänster för mentalvårds- och missbrukartjänster. Vi arbetar hårt för att förbättra situationen och strävar efter att läget ska vara normalt igen till sommaren, säger ekonomichef Riikka Kilpi.
Orsaken till fördröjningarna i Varhas kundfakturering är tekniska problem som är kopplade till arbetet med att förenhetliga kund- och patientdatasystemen. Det har också tagit längre tid än planerat att övergå till ett enhetligt serviceutbud.
– Vi ber om ursäkt för situationen. Vid behov är det möjligt att komma överens om en betalningsplan med vår kundtjänst, säger ekonomidirektör Arja Pesonen.
Om du har frågor om faktureringar kan du kontakta oss på tel. 02 313 1141, mån-tors kl. 9-11.
Mer information om Varhas kundavgifter: varha.fi/kundavgifter.