En del av faktureringen i början av året flyttas till mars
Nyckelord:Kundfaktureringen inom Egentliga Finlands välfärdsområde börjar stegvis i februari-mars. En del av faktureringen fungerar redan normalt, men i en del av kundfakturorna förekommer det dröjsmål.
Orsaken till förseningen av faktureringen är att då välfärdsområdet hade börjat i början av år 2023 förenhetligades serviceavgifterna och övergick man ställvis till nya kund- och patientdatasystem. Att förenhetliga kundfaktureringen i välfärdsområdet är ett omfattande arbete, i vilket man förenar faktureringspraxis och faktureringssystem för över 30 organisationer. Av denna orsak tar införandet av kundfaktureringen mera tid än beräknat och det har framkommit tekniska utmaningar då systemen förenhetligas.
För närvarande fattas det beslut om kundernas tjänster och kundavgifter i de system som välfärdsområdet har tagit i användning. Fakturorna bestäms i enlighet med kundavgiftsbesluten.
- Vi vill kommunicera om att tidtabellen för fakturorna ändras nu genast, så att kunderna ska kunna förutse att fakturorna eventuellt försenas vid planeringen av sina ekonomiärenden. Vi önskar att kunderna väntar på fakturorna i lugn och ro. Att ta kontakt med välfärdsområdet försnabbar inte faktureringen. Förseningen är tråkig och vi beklagar det besvär detta medför våra kunder, säger kunddirektör Pasi Oksanen i Egentliga Finlands välfärdsområde.
En eventuell försening av fakturorna gäller kunder som har använt Varhas tjänster ända från början av året. En del av faktureringen fungerar redan normalt, såsom till exempel räddningsverkets fakturor över sjuktransport samt en betydande del av faktureringen inom mun- och tandvården. Till exempel inom tjänster för äldre, vilkas priser nästan alltid bestäms utgående från kundens inkomster, kan man inte ännu i alla fall skicka fakturor.
- Vi hoppas att dröjsmålet blir så kort som möjligt och vi gör mycket arbete för att lösa ärendena, säger Riikka Kilpi. Ifall kunden behöver arrangemang i fråga om betalningstidtabeller och förfallodagar ber vi att man tar kontakt med kundtjänsten inom faktureringen, råder ekonomichef Riikka Kilpi.
Kundtjänsten inom faktureringen betjänar kunder, tel. 02 313 1141 (mån-tors kl. 9-11)
Uppdatering 15.2.2023: Det finns ett tekniskt problem med kundtjänsttelefonen för fakturering i Egentliga Finlands välfärdsområde (tfn 02 313 1141, mån-tors kl. 9-11), som gör att samtalen inte kan kopplas till två anknytningsnummer. Du kan fortfarande ringa till telefonen, men efter det inspelade meddelandet ska du välja alternativ 1, "Avgiftstak och fakturering av hälsovårdstjänster", även om det handlar om ett annat faktureringsärende.
På grund av problemet kommer samtalen inte att kopplas till fakturering av hemvård och serviceboende (alternativ 2) eller fakturering av handikapp- eller socialtjänster (alternativ 3). Vi arbetar för närvarande med att lösa det tekniska problemet. Vi ber om ursäkt för de olägenheter som orsakas av detta fel.