Egen namngiven socialarbetare för alla barnskyddsklienter inom Varha
Nyckelord:Sedan januari 2025 har varje barn som är klient inom Varhas öppenvård och vård utom hemmet en egen socialarbetare som ansvarar för barnets ärenden. En socialarbetare får enligt lag ha högst 30 klienter. Antalet klienter per socialarbetare har överskridits i viss mån ännu i början av året, men situationen är mycket bättre jämfört med ifjol. Nästa mål är att säkerställa att klientarbetet för varje barnskyddsklient är planmässigt.

Året har börjat bra inom barnskyddet i Varha jämfört med tidigare år, vilket beror på lyckad rekrytering av socialarbetare under den senaste tiden. Från och med januari 2025 har varje barn som är klient inom Varhas öppenvård och vård utom hemmet en egen socialarbetare som ansvarar för barnets ärenden. Servicecheferna inom barnskyddet ansvarar inte heller längre för klienter. Antalet ledande socialarbetare som utför klientarbete har också minskat i början av året.
– Det har funnits stora regionala skillnader i tillsättningsgraden av tjänster inom Varhas område. En enhet för vikarier inrättades som en del av programmet för att åtgärda rekryteringssvårigheterna. Socialarbetarna vid enheten har haft en viktig roll när det gäller att lösa regionala utmaningar, säger Paula Laukamo, chef för särskild service för barnfamiljer.
Inom Varha vill man nu upprätthålla det nuvarande goda läget och satsa på att hålla socialarbetarna kvar i arbetet, också med tanke på att antalet barnskyddsanmälningar har ökat (2024 ökade antalet barnskyddsanmälningar med 8,4 procent. Antalet barnskyddsanmälningar och orosanmälningar ökar | Varha).
Socialarbetarna inom barnskyddet måste få koncentrera sig på klientens, det vill säga barnets, och familjens situation, så att barnets rätt att få hjälp tillgodoses.
– Vi vill hålla kvar våra socialarbetare i Varha, liksom förstås all vår personal. Den aktiva rekryteringen fortsätter, säger Laukamo.
Ett planmässigt klientarbete för varje klient som mål
Varha följer upp att de planer som upprättas för klienterna är ändamålsenliga och uppdaterade mer systematiskt än tidigare. Just nu har cirka 75 procent av barnskyddsklienterna en uppdaterad klientplan. Regionförvaltningsverket övervakar hur Egentliga Finlands välfärdsområde genom sin egenkontroll följer upp och säkerställer genomförandet av klientplanerna.
– Målet är att vårt klientarbete ska vara lagstadgat och planmässigt för alla klienter före utgången av 2025. Även i det här arbetet är det avgörande att vi har tillräckligt med personal, tillägger Laukamo.
Det tar tid att åtgärda den serviceskuld som uppstått på grund av personalbrist, men redan nu kan vi se att det är möjligt med hjälp av ett systematiskt arbete.
Klientplanen för en barnskyddsklient ska göras upp och ses över i samråd med barnet, vårdnadshavaren eller en annan laglig företrädare för barnet. I klientplanen antecknas syftet med vården utom hemmet och barnets och familjens behov av stöd samt tjänster och andra stödåtgärder genom vilka behovet av stöd ska mötas. (thl.fi)