Kaikilla Varhan lastensuojelun asiakkailla oma nimetty sosiaalityöntekijä
Avainsanat:Tammikuusta 2025 lähtien jokaisella Varhan lastensuojelun avo- ja sijaishuollossa asiakkaana olevalla lapsella on oma, lapsen asioista vastaava sosiaalityöntekijä. Yhdellä sosiaalityöntekijällä voi lainsäädännön mukaan olla enintään 30 asiakasta. Asiakasmäärissä sosiaalityöntekijää kohden on ollut alkuvuonna pieniä ylityksiä, mutta tilanne on huomattavasti parempi verrattaessa viime vuoteen. Seuraavana tavoitteena on varmistaa suunnitelmallinen asiakastyö jokaisen lastensuojelun asiakkaan kohdalla.

Varhan lastensuojelun vuosi on käynnistynyt aiempiin vuosiin verrattuna hienoissa tunnelmissa, sillä lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden rekrytointi on lähiaikoina onnistunut hyvin. Tammikuusta 2025 lähtien jokaisella Varhan lastensuojelun avo- ja sijaishuollossa asiakkaana olevalla lapsella on oma, asioista vastaava sosiaalityöntekijä. Lastensuojelun palvelupäälliköillä ei myöskään ole enää vastuullaan asiakkaita. Lisäksi asiakastyötä tekevien johtavien sosiaalityöntekijöiden määrä on ollut laskussa alkuvuoden ajan.
– Virkojen täyttöasteissa on Varhan alueella ollut isoja alueellisia eroja. Rekrytointivaikeuksiin vastaavan toimenpideohjelman myötä Varhaan perustettiin Lapsiperheiden resurssiyksikkö, jonka sosiaalityöntekijöiden rooli on ollut suuri alueellisten haasteiden ratkaisemisessa, lapsiperheiden erityispalveluiden johtaja Paula Laukamo toteaa.
Nyt saavutettu hyvä tilanne halutaan säilyttää ja sosiaalityöntekijöiden pysymiseen työssään panostetaan siksikin, että lastensuojeluilmoitusten määrä on ollut kasvussa (vuoden 2024 lastensuojeluilmoitusten määrä kasvanut 8,4 prosentilla. Lastensuojeluilmoitusten ja huoli-ilmoitusten määrät kasvussa | Varha).
Lastensuojelussa on välttämätöntä, että sosiaalityöntekijällä on mahdollisuus keskittyä asiakkaana olevan lapsen ja perheen tilanteeseen, jotta lapsen oikeus saada apua toteutuu.
– Haluamme pitää kiinni Varhassa työskentelevistä sosiaalityöntekijöistä aivan samalla tavalla kuin muistakin ammattilaisistamme. Aktiivinen rekrytointi jatkuu edelleen, Laukamo lisää.
Tavoitteena suunnitelmallisen asiakastyön varmistaminen jokaisen asiakkaan kohdalla
Varha seuraa asiakkaille laadittavien asiakassuunnitelmien asianmukaisuutta ja ajantasaisuutta entistä systemaattisemmin. Tammikuussa 2025 lastensuojelun asiakkaista noin 75 prosentilla on ajantasainen asiakassuunnitelma. Aluehallintovirasto valvoo miten Varsinais-Suomen hyvinvointialue omavalvonnassaan seuraa ja varmistaa asiakassuunnitelmien toteutumista.
– Tavoitteena on, että vuoden 2025 loppuun mennessä teemme lainmukaista suunnitelmallista asiakastyötä jokaisen asiakkaamme kohdalla. Tätäkin tavoitetta varten riittävä henkilöstö on ensisijaisen tärkeää, Laukamo lisää.
Henkilöstövajeesta johtuvan palveluvelan korjaaminen vie aikaa, mutta nyt on jo nähty, että systemaattisella työllä se on mahdollista.
Lastensuojelun asiakkaan asiakassuunnitelma on laadittava ja tarkistettava yhdessä lapsen, hänen huoltajansa tai muun laillisen edustajan kanssa. Asiakassuunnitelmaan kirjataan sijaishuollon tarkoitus ja lapsen ja perheen tuen tarve sekä palvelut ja muut tukitoimet, joilla tuen tarpeeseen pyritään vastaamaan. (thl.fi)