Hoppa till huvudinnehåll

Nyhet Publicerad 27.9.2024 13.43

Bättre vård genom simulering

Nyckelord:

Den normala övningen av akuta och andra problemsituationer på intensivvårdsavdelningen för nyfödda på ÅUCS sker regelbundet med hjälp av simulering. Förra veckan var det den internationella simulationsveckan och ett rum på intensivvårdsavdelningen för nyfödda ”inreddes” som ett simuleringsrum.

Kaksi hoitajaa ja lääkäri simuloi keskolassa nukke keskoskaapissa.

Från vänster sjukskötarna Emilia Tuominen och Mila Pokkinen samt ansvariga läkaren Hanna Soukka.

Hanna Soukka, ansvarig läkare för simuleringen, säger att simuleringen blir mer verklighetstrogen med en docka som ser realistisk ut.

– Det gör träningen ännu mer realistisk och gör att vi kan testa riktig behandlingsutrustning, säger Soukka.

Det är inte så mycket de ”snygga” funktionerna hos dockan som är viktiga, utan simuleringen är en bra metod för vuxeninlärning. Vuxna lär sig genom att göra och reflektera. Simuleringen tillämpar CRM-principer.

CRM-principerna, eller Crisis resource management, syftar till att samordna, använda och tillämpa alla tillgängliga resurser för att optimera patientsäkerheten och vårdresultaten.

Resurserna omfattar alla tillgängliga personer, med deras förmågor och attityder, men också med deras begränsningar.

– CRM syftar till att hitta fel så snabbt som möjligt för att minimera deras inverkan, säger Soukka.

En bra teamledare kommunicerar tydligt

Ett team behöver en ledare som leder, delar upp arbetet, samlar in information och planerar med tydlig kommunikation.

– En ledare vet inte nödvändigtvis mer eller bättre. Övriga teammedlemmar spelar en aktiv roll som en del av teamet genom att lyssna och göra det som efterfrågas, säger Soukka.

Medlemmarna bidrar med sin input till överläggningarna och delar med sig av sina åsikter och farhågor. De är lika ansvariga för patientens vård.

Simuleringen består av en genomgång av reglerna och en presentation av deltagarna, en s.k. briefing. Därefter följer en introduktion till miljön (utrymme, utrustning och docka) och sedan själva simuleringen. Simuleringen följs av en defriefing, dvs. en återrapportering och en diskussion om vad man lärt sig.

Regelbunden simulering förbättrar beredskapen att vidta åtgärder.

– Det ger också möjlighet att bedöma patientens tillstånd, instrumentkunskap och förbättrar teamarbetet, säger Hanna Soukka.

Förutom det stora antalet simuleringar inom olika områden finns det ett fantastiskt SimuCenter i Medisiina D.

– Simuleringar ökar både på läkar- och sjuksköterskeutbildningar och på olika kliniker. Dessutom kan simuleringar utnyttjas i takt med att undervisningsgrupperna växer, säger Hanna Soukka.