Ändringar från 1.9 i meddelandetjänsten eHälsoservice och tidsbeställningen till hälsostationer i Åbo
Nyckelord:Den elektroniska meddelandetjänsten som används av rådgivningarna och hälsostationerna i Åbo öppnar igen den 1 september 2023. Tjänsten var stängd under sommaren på grund av ett tekniskt fel.
Rådgivningarnas meddelandetjänst betjänar kunder vid mödra-, barn- och preventivrådgivningarna i Åbo. Meddelanden som skickas till rådgivningarna besvaras av en sjukskötare.
Hälsostationernas meddelandetjänst i eHälsoservice hittar du i fortsättningen så här:
- välj Meddelanden
- välj Meddelandetjänst för hälsostationerna i Åbo som kundrelation
- välj sedan din egen hälsostation.
Meddelanden till hälsostationen besvaras av antingen en sjukskötare eller en läkare, beroende på vad saken gäller.
Även kunder vid diabetesmottagningen i Åbo kan fortsättningsvis använda meddelandetjänsten.
Icke-brådskande ärenden kan skötas via meddelandetjänsten eHälsoservice
Meddelandetjänsten är avsedd för icke-brådskande ärenden. Meddelanden via tjänsten behandlas inte nödvändigtvis under samma dag. Om du behöver en bedömning av ditt vårdbehov under samma dag ska du kontakta rådgivningen eller hälsostationen via andra kontaktkanaler.
Rådgivningarna
- Rådgivningsbyråtjänster i Åbo (tfn 02 266 2223)
Hälsostationerna
- Symtombedömning i Omaolo
- Tidsbeställning och rådgivning vid hälsostationerna i Åbo (tfn 02 266 1130)
Ändringar i tidsbeställningen
Från den 1 september 2023 kan du använda eHälsoservicen för att boka tid till en sjukskötare vid en hälsostation i Åbo om ditt ärende gäller något av följande: borttagning av agraffer eller stygn, injektion, vaccination, öronspolning eller kontroll av födelsemärke hos läkare. Om du inte hittar en lämplig tid kan du ringa hälsostationernas tidsbeställnings- och rådgivningsnummer eller besöka informationsdisken vid din hälsostation.