Murupolku
- Etusivu
- Tietoa meistä
- Asiakkaana hyvinvointialueella
- Tietosuoja
-
Potilasasiakirjat
Potilasasiakirjat
Kirjaamme hoitoosi liittyvät tiedot potilasasiakirjoihin. Sinulla on potilaana oikeus nähdä omat potilastietosi sekä pyytää tieto siitä, kuka tietojasi on käsitellyt ja miksi. Voit myös vaatia oikaisua virheelliseen merkintään. Voit asioida potilasasiakirjoihin liittyvissä asioissa myös sähköisesti.
Suomi.fi-viestit on asiointikanava Varsinais-Suomen hyvinvointialueen ja kansalaisen välillä. Voit lähettää sen kautta tietoturvallisesti hallinnollisia asiakirjoja kuten potilasrekisteritietojen tarkastuspyyntö, pyyntö potilasrekisterin käyttölokitiedoista tai muistutus. Sinun on otettava käyttöön henkilökohtainen viestipalvelu, jotta voit lähettää ja vastaanottaa Suomi.fi-viestejä. Lisäksi sinun täytyy tunnistautua palveluun. Se tapahtuu esimerkiksi verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
Näin lähetät Suomi.fi-viestin
- Mene osoitteeseen Suomi.fi ja tunnistaudu palveluun klikkaamalla sinistä Tunnistaudu-painiketta.
- Valitse ylhäällä olevista välilehdistä "Viestit".
- Saat ilmoituksen, jos sinulla ei vielä ole Suomi.fi-viestipalvelu käytössä. Klikkaa kohdasta "Ota Suomi.fi-viestit käyttöön".
- Seuraavaksi pääset kirjoittamaan oman sähköpostiosoitteesi. Kirjoita se molempiin sähköpostikenttiin. Tallentamisen jälkeen saat vahvistuslinkin sähköpostiisi. Käy sähköpostissasi klikkaamassa linkkiä.
- Pääset nyt lähettämään meille viestin Kirjoita viesti -painikkeen avulla. Valitse viestin vastaanottajaksi "Varsinais-Suomen hyvinvointialue" ja valitse palveluvalikosta se palvelu, johon asiasi liittyy.
- Kirjoita viestin aihe (esimerkiksi "Potilasasiakirjakopiot") ja sen alapuolelle varsinainen viestisi. Jos pyydät meiltä asiakirjakopioita, kerro myös haluatko kopiot sähköisesti Suomi.fi-palvelun viesteihin vai postitse kotiin. Jos valitset postituksen, kirjoita viestiin kotiosoitteesi.
- Jos haluat lähettää liitteitä, voit lisätä liitetiedostot ennen viestin lähettämistä. Voit joko raahata liitteet laatikkoon tai klikata laatikkoa ja valita oikean liitteen tiedostoja selaamalla.
- Kun kaikki on valmista, lähetä viestisi sinisestä Lähetä viesti -painikkeesta. Jos et haluakaan lähettää viestiä, valitse "Peruuta kirjoitus".
Potilasasiakirjat ja tietojen luovutus
Kirjaamme hoitoosi liittyvät tiedot potilasasiakirjoihin, jotka sisältävät myös henkilötietojasi. Kaikki hoitosi valmisteluun ja toteuttamiseen osallistuvat työntekijämme saavat käyttää potilastietojasi ilman erillistä suostumusta.
Hoidon jälkeen keskeiset potilasasiakirjasi siirtyvät sähköiseen potilastiedonarkistoon Kantaan, johon OmaKanta on henkilökohtainen näkymäsi. Varha ja siihen liittyneet kunnat ovat vieneet potilaskertomustietoja Kantaan vaiheittain vuodesta 2014 lähtien.
Potilasasiakirjoihin kirjattavat tiedot ovat arkaluontoisia ja salassa pidettäviä.
Varhan työntekijöillä on oikeus käsitellä potilastietojasi hoitoosi liittyen ilman erillistä suostumustasi. Käyttöoikeus perustuu ammattihenkilön ja potilaan väliseen hoitosuhteeseen. Potilasasiakirjojasi voivat myös käsitellä sellaiset ammattihenkilöt, joita et tapaa käyntisi tai hoitojaksosi aikana. Heillä on tärkeä rooli edistää hoitoosi liittyviä asioita. Esimerkiksi ajanvarauksen ja siihen liittyvän kirjeen sinulle voi laatia osastonsihteeri, jota et tapaa henkilökohtaisesti. Myös erilaisia hallinnollisia potilasasioita käsittelevät työntekijät voivat tarvittaessa käsitellä potilastietojasi toimeksiantosi edistämiseksi.
Potilasasiakirjoihin liittyvät oikeutesi on kirjattu näihin lakeihin ja asetuksiin:
Voit tarkastella ja tulostaa omia potilaskertomustietojasi OmaKannassa. OmaKannasta löydät Varhan potilaskertomustietoja syksystä 2014 alkaen.
Voit pyytää omia potilaskertomustietojasi seuraavasti:
- Sähköisesti vahvalla tunnistautumisella (Suomi.fi) verkkopankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella.
- Sähköisessä palvelussa voit tilata vain omia potilaskertomustietojasi.
- Paperisella lomakkeella, joka sinun tulee tulostaa, allekirjoittaa ja postittaa lomakkeella olevaan osoitteeseen.
- Vapaamuotoisella kirjeellä, jonka tulee sisältää samat tiedot kuin mitä lomakkeella kysytään. Kirje tulee postittaa lomakkeella näkyvään osoitteeseen.
Sähköinen asiointi ja lomakkeet
Huomioithan, että:
- Täytät lomakkeen huolellisesti, sillä asian käsittelyä ei voida aloittaa puutteellisin tiedoin ja käsittely viivästyy.
- Potilastietoja ei voi tilata puhelimitse tietoturvasyistä.
- Tilattujen asiakirjojen toimitusajat riippuvat pyynnön vaativuudesta ja laajuudesta. Yleensä saamme toimitettua asiakirjat tilaajalle 5–30 päivän kuluessa.
Oikeus saada pääsy tietoihin
Sinulla on lakisääteinen oikeus saada pääsy tietoihisi.
EU tietosuoja-asetus (2016/679) 15 artikla
Oikeus saada pääsy tietoihin -toimeksiannon voit tehdä seuraavasti:
- Tarkasta ohjeistus kirjaamo / tietosuoja + sähköinen lomake
- Paperisella lomakkeella, joka sinun tulee tulostaa, allekirjoittaa ja postittaa lomakkeella olevaan osoitteeseen.
- Vapaamuotoisella kirjeellä, jonka tulee sisältää samat tiedot kuin mitä lomakkeella kysytään. Kirje tulee postittaa lomakkeella näkyvään osoitteeseen.
Sähköinen asiointi ja lomakkeet
Ilmoitathan lomakkeen lisätietokentässä, jos sinulla on ollut käytössä useampia henkilötunnuksia selvityspyynnön ajanjakson aikana.
Vastaus toimitetaan pääsääntöisesti samalla tavalla, millä pyyntö on meille tullut, ellet esitä toivomusta toisesta toimitustavasta. Vastaus voi sisältää valitun ajanjakson mukaan jopa satoja, jopa tuhansia sivuja.
Jos teet potilaskertomuspyynnön toisen henkilön puolesta, käy tutustumassa puolesta-asiointiin liittyviin ohjeistuksiin verkkosivun kohdassa "Asiointi ja puolesta-asiointi".
Huoltajalla on oikeus vain sellaisiin alaikäisen potilaskertomustietoihin, jotka on merkitty luovutettavaksi huoltajalle. Useimmiten huoltaja näkee kaikki pienten lasten tiedot, mutta nuoruusiässä tietojen näkyvyys vähenee. Jos alaikäinen on päätöskykyinen hoitotapahtumaa koskien, hän päättää, luovutetaanko käynnin tiedot huoltajalle. Suostumuksen antaminen voi olla alaikäiselle vaikeaa, koska hän ei tiedä, mitä kaikkia terveystietoja hoitotapahtuman yhteyteen kirjataan. Päätöskykyisyys pystytään arvioimaan vain sellaisten hoitotapahtumien yhteydessä, joissa alaikäinen tapaa hoitavan työntekijän henkilökohtaisesti esimerkiksi vastaanotolla. Jos päätöskykyisyyttä ei voida arvioida, tietoja ei luovuteta huoltajalle.
Potilasasiakirjoissa olevan virheen korjaaminen
Potilasasiakirjat laaditaan jatkuvan ja aikajärjestyksessä etenevän potilaskertomuksen muotoon. Terveydenhuollon ammattihenkilön tulee merkitä potilasasiakirjoihin potilaan hoidon järjestämisen, suunnittelun, toteuttamisen ja seurannan turvaamiseksi tarpeelliset tiedot. Tietojen paikkansapitävyyttä arvioidaan kirjaushetken ja silloin tehtyjen arvioiden mukaan.
Jos jokin potilasasiakirjoihin tehty merkintä ei täytä edellä kuvattua tarpeellisuusvaatimusta, tai jos tieto on ollut myös kirjaushetkellä virheellistä, voi tällaista tietoa vaatia oikaistavaksi tai poistettavaksi. Pyyntöä käsittelevä terveydenhuollon ammattihenkilö arvioi näiden kriteerien toteutumista ja tekee niihin perustuvat tietojen muutokset tai poistot. Yksinomaan potilaan vaatimus ei ole riittävä peruste tietojen poistamiselle, jos edellä mainitut kriteerit eivät täyty.
Potilasasiakirjojen säilytysaika on pääsääntöisesti 12 vuotta kuolemasta.
Virheenoikaisuvaatimuksen voit tehdä seuraavasti:
- Sähköisesti vahvalla tunnistautumisella (Suomi.fi) verkkopankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella.
- Paperisella lomakkeella, joka sinun tulee tulostaa, allekirjoittaa ja postittaa lomakkeella olevaan osoitteeseen.
- Vapaamuotoisella kirjeellä, jonka tulee sisältää samat tiedot kuin mitä lomakkeella kysytään. Kirje tulee postittaa lomakkeella näkyvään osoitteeseen.
Sähköinen asiointi ja lomakkeet
Huomioithan, että:
- Täytät lomakkeen huolellisesti, sillä asian käsittelyä ei voida aloittaa puutteellisin tiedoin ja käsittely viivästyy.
- Jos selvityspyyntösi koskee OmaKannassa näkyviä tietoja tai potilastietojesi luovutuksia, voit liittää selvityspyyntöön kuvat tai kuvakaappaukset niistä OmaKannan kohdista, joihin pyydät selvitystä. OmaKanta on potilaan henkilökohtainen näkymä, johon henkilökunnallamme ei ole pääsyä.
- Ilmoitat lomakkeen lisätietokentässä, jos sinulla on ollut käytössä useampia henkilötunnuksia selvityspyyntöä koskevalla aikavälillä.
Selvityspyyntö ja siihen liittyvät tiedot tallennetaan Varsinais-Suomen hyvinvointialueen hallintoasioiden rekisteriin.
Vastaus oikaisuvaatimukseen toimitetaan pääsääntöisesti samalla tavalla, millä pyyntö on meille tullut, ellet esitä toivomusta toisesta toimitustavasta.
Jos teet virheenoikaisuvaatimuksen toisen henkilön puolesta, käy tutustumassa puolesta-asiointiin liittyviin ohjeistuksiin verkkosivun kohdassa "Asiointi ja puolesta-asiointi".
Voimme luovuttaa potilastietoja lähiomaiselle vain potilaan suostumuksella.
Potilaslain mukaan hoitopaikka saa kuitenkin luovuttaa lähiomaiselle tiedon potilaan terveydentilasta silloin, jos potilas on tajuttomuuden tai muun siihen verrattavan syyn vuoksi hoidettavana sairaalassa, eikä ole syytä olettaa, että potilas kieltäisi tiedottamisen. Potilas voi pyytää merkitsemään tietoihinsa ensisijaisen yhteyshenkilön hätätilanteiden varalle.
Potilasasiakirjojen tiedot ovat salassa pidettäviä myös potilaan kuoleman jälkeen. Vainajan potilastietoja voidaan luovuttaa vain siinä määrin kuin ne ovat välttämättömiä niitä pyytävän henkilön tärkeiden etujen tai oikeuksien selvittämistä tai toteuttamista varten. Pyynnössä on aina mainittava käyttötarkoitus eli peruste luovutukselle. Tietoja pyytävällä ei ole oikeutta saada nähtäväkseen rajoituksetta vainajan potilaskertomuksia.
Lokitiedot
Potilaanamme sinulla on asiakastietolain mukaisesti oikeus saada maksutta tieto siitä, ketkä ovat käsitelleet potilastietojasi. Potilasrekisterin lokitiedot on oikeus saada viimeisen kahden vuoden ajalta ja sitä vanhempia tietoja vain erityisestä syystä.
Jos sinulla on tarve saada lokitiedot pidemmältä kuin kahden vuoden ajalta, katso tarkemmat ohjeet kohdasta "Yli kaksi vuotta vanhat lokitiedot".
Huomioithan, että:
- Voimme toimittaa vain omien rekisteriemme lokitietoraportit. Esimerkiksi yksityisen palveluntuottajan tai toisen hyvinvointialueen terveyskeskusten tai sairaaloiden lokitietopyynnöt tulee lähettää kyseiselle hyvinvointialueelle.
- Potilastietojasi käsittelevät myös sellaiset Varhan työntekijät, joita et tapaa käyntisi tai sairaalassa olosi aikana. Heillä on tärkeä rooli hoitoosi liittyvien asioiden edistämisessä.
- Ilmoitat lomakkeen lisätietokentässä, jos sinulla on ollut käytössä useampia henkilötunnuksia selvityspyynnön ajanjakson aikana.
Varsinais-Suomen hyvinvointialueen potilasrekisterin lokitietopyynnön voit tehdä seuraavasti:
- Sähköisesti vahvalla tunnistautumisella (Suomi.fi) verkkopankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella.
- Paperisella lomakkeella, joka sinun tulee tulostaa, allekirjoittaa ja postittaa lomakkeella olevaan osoitteeseen.
- Vapaamuotoisella kirjeellä, jonka tulee sisältää samat tiedot kuin mitä lomakkeella kysytään. Kirje tulee postittaa lomakkeella näkyvään osoitteeseen.
Sähköinen asiointi ja lomakkeet
Lokitietopyyntö ja siihen liittyvät tiedot tallennetaan hallintoasioiden rekisteriimme.
Lokitietoraportit toimitetaan pääsääntöisesti samalla tavalla, millä pyyntö on meille tullut, ellet esitä toivomusta toisesta toimitustavasta. Lokitietoraportti voi sisältää valitun ajanjakson mukaan satoja, jopa tuhansia sivuja.
Jos teet lokitietopyynnön toisen henkilön puolesta, käy tutustumassa puolesta-asiointiin liittyviin ohjeistuksiin verkkosivun kohdassa Asiointi ja puolesta-asiointi.
Yli kaksi vuotta vanhoja lokitietoja ei ole oikeutta saada, ellei siihen ole erityistä syytä. Näitä syitä ovat esimerkiksi:
- viranomaisen, kuten esimerkiksi poliisin, syyttäjän tai tietosuojavaltuutetun toimiston pyyntö.
- pyytäjä osoittaa tarvitsevansa lokitietoja puolustaakseen omaa asiaansa käynnissä olevassa oikeudenkäynnissä tai vastaavassa viranomaisprosessissa.
Emme luovuta yli kaksi vuotta vanhoja lokitietoja pelkän väärinkäytösepäilyn vuoksi.
Jos sinulle kuitenkin herää epäilys, että potilasasiakirjojasi on käsitellyt henkilö, jolla ei ole laillista perustetta tietojen käsittelyyn, sinulla on oikeus pyytää asiaan kirjallista selvitystä. Lue lisätietoja kohdasta "selvityspyyntö potilastietojen käsittelystä".
Jos olet itse alaikäinen ja potilaana meillä, katso ohjeet omien lokitietojesi pyytämiseen kohdasta "Varhan potilasrekisterin lokitietopyyntö".
Jos olet täysi-ikäinen ja pyydät lokitietoja alaikäisen potilaan puolesta, katso ohjeet kohdasta "Huoltaja asioi alaikäisen puolesta".
Emme luovuta kuolleen henkilön potilasrekisterin lokitietoja.
Lain mukaan vain elossa oleva henkilö voi olla terveyden- ja sairaanhoidon palveluiden käyttäjä, jolla on oikeus saada lokitiedot potilastietojensa käsittelystä. Lokitietopyyntöjä ei voida käsitellä potilaan kuoleman jälkeen.
Jos sinulle tulee kysyttävää Varhan potilasrekisterin lokitietoraportin sisällöstä tai sinulle herää epäilys siitä, että potilastietojasi on käsitellyt sellainen henkilö, jolla ei ole laillista perustetta tietojen käsittelyyn, sinulla on oikeus pyytää asiaan kirjallista selvitystä.
Tutustu ensin usein kysyttyihin kysymyksiin ja vastauksiin, jotka löydät alta.
Jos sinulle herää epäilys, että potilasasiakirjojasi on käsitellyt henkilö, jolla ei ole laillista perustetta tietojen käsittelyyn, sinulla on oikeus pyytää asiaan kirjallista selvitystä.
Selvityspyynnön potilastietojen käsittelystä voit tehdä seuraavasti:
- Sähköisesti vahvalla tunnistautumisella (Suomi.fi) verkkopankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella.
- Paperisella lomakkeella, joka sinun tulee tulostaa, allekirjoittaa ja postittaa lomakkeella olevaan osoitteeseen.
- Vapaamuotoisella kirjeellä, jonka tulee sisältää samat tiedot kuin mitä lomakkeella kysytään. Kirje tulee postittaa lomakkeella näkyvään osoitteeseen.
Sähköinen asiointi ja lomakkeet
Huomioithan, että:
- Täytä lomake huolellisesti, sillä asian käsittelyä ei voida aloittaa puutteellisin tiedoin ja käsittely viivästyy.
- Jos selvityspyyntösi koskee OmaKannassa näkyviä tietoja tai potilastietojesi luovutuksia, voit liittää selvityspyyntöön kuvat tai kuvakaappaukset niistä OmaKannan kohdista, joihin pyydät selvitystä. OmaKanta on potilaan henkilökohtainen näkymä, johon henkilökunnallamme ei ole pääsyä.
- Ilmoitat lomakkeen lisätietokentässä, jos sinulla on ollut käytössä useampia henkilötunnuksia selvityspyynnön ajanjakson aikana.
- Selvityspyyntö ja siihen liittyvät tiedot tallennetaan hallintoasioiden rekisteriimme.
- Selvityspyynnön vastaus toimitetaan pääsääntöisesti samalla tavalla kuin millä pyyntö tuli meille, ellet esitä toivomusta toisesta toimitustavasta.
- Jos teet selvityspyynnön toisen henkilön puolesta, käy tutustumassa puolesta-asiointiin liittyviin ohjeistuksiin verkkosivun kohdassa "Asiointi ja puolesta-asiointi".
Asiointi ja puolesta-asiointi
Jos hoidat asioita toisen henkilön puolesta, kyse on puolesta-asioinnista. Puolesta-asiointi sosiaali- ja terveydenhuollossa perustuu huoltajuuteen, tiedonsaantioikeuteen, valtakirjaan tai edunvalvontaan.
Alaikäiset potilaat asioivat terveydenhuollossa sekä yksin että yhdessä huoltajan kanssa. Potilaslaki velvoittaa hoitamaan alaikäistä potilasta yhteisymmärryksessä hänen huoltajansa kanssa, jos alaikäinen ei ikänsä ja kehitystasonsa puolesta ole kykenevä päättämään omasta hoidostaan.
Tarvittaessa hoitopaikka on yhteydessä huoltajaan, jos yksin vastaanotolla oleva alaikäinen ei ole päätöskykyinen. Alaikäisen mielipide hoitoon pyritään aina selvittämään, vaikka hän ei olisikaan kykenevä tekemään hoitoaan koskevia päätöksiä.
Jokaisen hoitotapahtuman yhteydessä terveydenhuollon ammattihenkilön täytyy arvioida alaikäisen päätöskykyisyyttä senhetkisessä tilanteessa.
Alaikäinen voi hakeutua esimerkiksi ehkäisyneuvolaan, missä hän voi itse kyetä päättämään hoidostaan yhdessä terveydenhuollon ammattilaisen kanssa.
Jos alaikäinen on kykenevä päättämään omasta hoidostaan, hän saa myös päättää tietojensa luovuttamisesta huoltajalle.
Alaikäinen voi saapua vastaanotolle päihtyneenä tai vakavien mielenterveysoireiden vuoksi, jolloin hän useimmiten ei ole kykenevä päättämään omasta hoidostaan, ja terveydenhuollon on kutsuttava huoltaja mukaan päätöksentekoon.
Yhteistyö alaikäisen potilaan huoltajan kanssa
Huoltajan on turvattava lapsen kehitys ja hyvinvointi, mihin kuuluu myös lapsen tarvitsema hoito. Tässä tarkoituksessa huoltajalla on tietyin rajoituksin oikeus myös alaikäisen potilastietoihin.
Jos alaikäinen on kypsä päättämään itsenäisesti hoidostaan, hänellä on silloin oikeus päättää myös salassa pidettävien tietojensa luovuttamisesta. Alaikäisen mielipiteen ja päätöskykyisyyden selvittäminen voi vaatia terveydenhuollossa kahdenkeskistä tapaamista, jolloin huoltajaa pyydetään siirtymään odotustiloihin.
Huoltajalla on aina oikeus ottaa yhteyttä terveydenhuoltoon alaikäisen hoidon järjestämiseksi. Huoltajalla on oikeus kertoa yhteydenottoon johtaneet syyt, esimerkiksi keskustelussa esiin nousseet oireet sekä huoltajan omat havainnot alaikäisen voinnista. Yhteydenoton perusteella alaikäisen potilastietoihin voidaan tehdä merkintä huoltajan kuvauksesta ja terveydenhuollon antamista ohjeista esimerkiksi itsehoitoa tai hoitoon hakeutumista koskien.
Huoltajan tulee tarvittaessa hakeutua alaikäisen kanssa terveydenhuollon päivystykseen tai kiireettömälle vastaanotolle terveydentilan selvittämiseksi ja hoidon järjestämiseksi. Huoltaja voi asioida alaikäisen puolesta tavanomaisissa ajanvarausasioissa, kuten varauksen siirtäminen tai peruminen esteen vuoksi. Jos huoltajalla ei ole riittäviä tietoja hoitamaan asioita alaikäisen puolesta, voidaan tilanteen mukaan pyytää selvitystä lapsen huollon järjestämisestä tai olla yhteydessä potilaaseen itseensä.
Alaikäinen ei voi kieltää yhteydenottoa huoltajaan tai sosiaaliviranomaiseen vakavassa tilanteessa, esimerkiksi jos terveydenhuollossa nousee huoli lapsen omasta tai muiden turvallisuudesta. Yhteydenotosta ja sen syystä kerrotaan aina alaikäiselle potilaalle itselleen. Terveydenhuollon ammattihenkilöillä on myös velvollisuus tehdä tarvittaessa lastensuojeluilmoitus sosiaalihuollon palvelutarpeen selvittämiseksi.
Alaikäisenä voit tehdä itse seuraavia asioita tunnistautumalla vahvasti Suomi.fi-palveluun tai täyttämällä paperisen lomakkeen:
- Varsinais-Suomen hyvinvointialueen potilasrekisterin lokitietopyyntö
- selvityspyyntö potilastietojen käsittelystä
- potilasasiakirjapyynnöt
- virheenoikaisuvaatimus
- hakemus vainajan tietojen luovuttamiseksi
- muistutus
- vahingonkorvaushakemus.
Virallinen huoltaja voi hoitaa alaikäisen potilaan asioita Suomi.fi-palvelun kautta. Lapsen ikä ja kehitystaso huomioiden suositellaan keskustelemaan asiasta myös alaikäisen itsensä kanssa ja mahdollisuuksien mukaan kuvaamaan potilaan oma näkemys pyyntöön. Toimeksiantojen yhteydessä huoltajalle voidaan luovuttaa potilastietoja tietyin rajoituksin.
Huomioitavaa on, että lokitiedot voidaan toimittaa vain, jos kyseisellä ajanjaksolla kaikki palvelutapahtumat on kokonaisuudessaan merkitty luovutettavaksi huoltajalle.
Tarvittaessa voidaan edellyttää todistetta huoltajuudesta ennen tietojen luovuttamista. Pyyntöön voi liittää esimerkiksi lapsen huoltoa koskevan tuomioistuminen päätöksen tai hyvinvointialueen sosiaaliviranomaisen päätöksen kiireellisestä sijoituksesta.
Huomioithan, että vastaus toimitetaan joko tilaajalle Suomi.fi-palvelun kautta tai alaikäiselle potilaalle itselleen tämän vakituiseen osoitteeseen, jos ikään ja kehitystasoon sekä päätöskykyisyyttä koskeviin tietoihin perustuen hänet arvioidaan ainakin osittain kykeneväksi käyttämään itsemääräämisoikeuttaan.
Hallinnollisten potilasasioiden hoitaminen alaikäisen puolesta
Sähköisesti vahvalla tunnistautumisella (Suomi.fi) verkkopankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella. Lapsen virallinen huoltaja voi tehdä toimeksiannon ilman valtakirjaa. Muun laillisen edustajan tulee liittää asiaa koskeva valtakirja lomakkeeseen.
Vastaus toimeksiantoon toimitetaan pääsääntöisesti samalla tavalla, millä pyyntö on Varsinais-Suomen hyvinvointialueelle tullut, ellet esitä toivomusta toisesta toimitustavasta tai vastaus toimitetaan tilaajan sijasta potilaalle itselleen.
Huomioithan, että
- Täytät pyynnöt/lomakkeet huolellisesti, sillä puutteellisin tiedoin asian käsittelyä ei voida aloittaa ja sen käsittely viivästyy.
- Toimeksianto ja siihen liittyvät tiedot tallennetaan Varhan hallintoasioiden rekisteriin.
- Jos toimeksianto koskee OmaKannassa näkyviä tietoja tai potilastietojen luovutuksia, voit liittää toimeksiantoon kuvat tai kuvakaappaukset niistä OmaKannan kohdista, joihin pyydät toimenpiteitä. OmaKanta on potilaan henkilökohtainen näkymä, johon Varhan henkilökunnalla ei ole pääsyä.
Täysi-ikäinen potilas voi valtuuttaa toisen henkilön asioimaan puolestaan. Toisen puolesta ei voi koskaan tehdä elinluovutustestamenttia tai hoitotahtoa.
Puolesta-asiointivaltakirja
- Puolesta-asiointivaltakirjalla voit valtuuttaa toisen täysi-ikäisen henkilön asioimaan puolestasi kaikissa meihin liittyvissä asioissa eli tehdä ajanvarauksia, vastaanottaa tuloksia, pyytää reseptiuusintoja ja tehdä potilashallinnollisia toimeksiantoja tai asioida laskutukseemme liittyvissä asioissa.
- Voit määrittää puolesta-asiointivaltakirjan olevan voimassa joko toistaiseksi tai määrätyllä aikavälillä. Voit halutessasi lopettaa valtakirjan voimassaolon milloin tahansa. Katso kohta Puolesta-asioinnin päättäminen.
Puolesta-asiointivaltakirjan tiedot tallennetaan Varhan potilasrekisteriin.
Puolesta-asiointivaltakirjan voit tehdä seuraavasti:
- Sähköisesti vahvalla tunnistautumisella Suomi-fi-palvelussa verkkopankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella. Tässä tapauksessa valtuuttajan eli sinun tulee tunnistautua vahvasti.
- Paperisella lomakkeella, joka sinun tulee tulostaa, allekirjoittaa ja postittaa lomakkeella olevaan osoitteeseen.
- Ottamalla asian puheeksi henkilökunnan kanssa käyntisi yhteydessä.
Sähköinen asiointi ja lomakkeet
Huomioithan, että:
- Suomi.fi-palvelun kautta tehdyissä toimeksiannoissa puolesta-asioija tunnistautuu vahvasti palveluun ja liittää puolesta-asiointivaltakirjan hallinnollisen toimeksiannon liitteeksi, ellei puolesta-asiointivaltakirjaa ole jo aikaisemmin toimitettu meille.
- Puolesta-asiointivaltakirjan tiedot tallennetaan Varhan potilasrekisteriin.
Jos lähiomaisesi tai muun läheisesi terveydentila on heikentynyt niin, että hän ei enää itse pysty tekemään puolesta-asiointivaltakirjaa, asian voi ottaa puheeksi käynnin yhteydessä hoidosta vastaavan ammattihenkilön kanssa. Tällöin ammattihenkilön, Varhan asiakkaan ja asiakkaan edustajan kanssa voidaan yhteisymmärryksessä sopia puolesta-asiointivaltakirjan tekemisestä.
Puolesta-asioinnin tarve on hyvä huomioida esimerkiksi eteneviä sairauksia tai pysyväisluonteisia sairauksia tai vammoja kohdatessa. Puolesta-asiointivaltakirja tai edunvalvontavaltakirja on hyvä tehdä silloin, kun toimintakykyä on vielä riittävästi toisen henkilön valtuuttamiseksi.
Toisen henkilön puolesta voi asioida myös edunvalvoja, jolla on virallinen edunvalvontavaltakirja, josta käy ilmi, mitä aihealueita edunvalvonta koskee (esimerkiksi talousasiat, terveyteen liittyvät asiat), voimassaoloaika sekä valtuuttajan ja valtuutetun tiedot.
Edunvalvontavaltakirjassa tulee olla valtuuttajan allekirjoitus. Paikan päällä meillä asioidessaan edunvalvojan tulee valtakirjan näyttämisen lisäksi todistaa henkilöllisyytensä. Edunvalvontavaltakirjan tiedot tallennetaan toimeksiannon mukaan joko Varhan potilasrekisteriin ja/tai hallintoasioiden rekisteriin.
Edunvalvonnan tarve on hyvä huomioida esimerkiksi eteneviä sairauksia tai pysyväisluonteisia sairauksia tai vammoja kohdatessa. Puolesta-asiointivaltakirja tai edunvalvontavaltakirja on hyvä tehdä silloin, kun valtuuttaja on vielä itse kykenevä valtuuttamaan toisen henkilön asioimaan puolestaan.
Lisätietoja edunvalvonnasta pääset lukemaan Digi- ja väestöviraston sivuilta.
Sinulla on oikeus päättää puolesta-asioinnin voimassaolo halutessasi tai tilanteen muuttuessa.
Puolesta-asiointivaltakirjan voimassaolon voit lopettaa seuraavasti:
- Sähköisesti vahvalla tunnistautumisella (Suomi.fi) verkkopankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella.
- Paperisella lomakkeella, joka sinun tulee tulostaa, allekirjoittaa ja postittaa lomakkeella olevaan osoitteeseen.
- Käynnin yhteydessä suullisesti, jolloin valtakirjan päättyminen kirjataan Varhan potilasrekisteriin.