Olen sairastunut
Oma terveysasema on ensisijainen hoitopaikkasi kaikissa sairastumistapauksissa. Tee Omaolo-palvelussa oirearvio tai ota yhteyttä Varha-sovelluksen chatin kautta, jossa sairaanhoitaja arvioi hoidon tarpeesi ja sen kiireellisyyden. Kun tarvitset kiireellistä hoitoa, terveysasemat palvelevat myös puhelimitse ma–pe klo 8–16. Jos tarvitset kiireellistä hoitoa illalla, yöllä ja viikonloppuna, saat apua Tyksin päivystyksistä, johon tulee aina ensin olla yhteydessä puhelimitse. Kiireellisellä hoidolla tarkoitetaan mm. äkillistä sairastumista, vammaa tai pitkäaikaissairauden vaikeutumista.
Toimi näin:
Itsehoito
Useissa sairastumistilanteissa lepo ja kotona tapahtuva omahoito voivat olla riittäviä.
Terveyskylän Päivystystalon itsehoito-ohjeet on tarkoitettu itsehoidon tueksi äkillisissä terveysongelmissa. Lisäksi ne auttavat arvioimaan milloin on syytä hakeutua ammattilaisen hoidon tarpeen arvioon.
Käypä hoito -suositukset ovat asiantuntijoiden laatimia yhteenvetoja yksittäisten sairauksien diagnostiikasta ja hoitosuosituksista.
Minne hakeutua hoitoon
Terveysasemalle, työterveyshuoltoon vai opiskeluterveydenhuoltoon?
Jos käyt töissä, varmista omalta työpaikaltasi, saatko sairaanhoidollista apua omasta työterveyshuollostasi. Opiskelijana saat sairaanhoidolliset palvelut joko YTHS:ltä tai opiskeluterveydenhuollosta. Muussa tilanteessa katso ohjeet kohdasta kolme.
Asiointi Omaolo-palvelussa tai Varha-sovelluksen chatissa
Tee oirearvio Omaolo-palvelussa tai asioi Varha-sovelluksen chatissa
Onko sinulla selkeitä oireita, esimerkiksi yskää tai kurkkukipua? Täytä oirearvio Omaolo-palvelussa. Oirearvion tekeminen kestää muutaman minuutin. Jos et löydä sopivaa oirearviota, täytä yleinen oirekysely. Omaolo-palvelu on käytössäsi ympäri vuorokauden. Vastaustesi perusteella saat palvelusta hoito-ohjeet ja tarvittaessa yhteyden sairaanhoitajaan tai mahdollisuuden ajanvaraukseen.
Varha-sovellus
Varha-sovelluksen Sairastaminen ja terveydenhoito -chat on digitaalinen yhteydenottotapa terveyspalveluihin. Chat alkaa oirearviokyselyllä, jonka jälkeen sairaanhoitaja arvioi asiakkaan hoidon tarpeen, antaa jatkohoito-ohjeet sekä ohjaa tarvittaessa oikeaan palveluun. Chat palvelee kaikkia varsinaissuomalaisia suomeksi ja ruotsiksi ma-to klo 8–16 ja pe klo 8–14. Chattiin tunnistaudutaan joko verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
Chat sopii parhaiten yksittäisen oireen tai sairauden hoitoon. Se ei sovellu välitöntä akuuttihoitoa vaativien päivystysasioiden hoitoon. Toivomme asiakkaiden valitsevan joko puhelimen tai chatin asiointikanavaksi, eikä molempia yhtä aikaa.
OmaKanta-palvelu
OmaKanta on valtakunnallinen verkkopalvelu, josta näet omat terveystietosi vuorokauden ympäri. OmaKannassa voit pyytää reseptin uusimista, lukea hoitoosi liittyviä kirjauksia sekä tarkistaa laboratorio- ja röntgentutkimusten tuloksia.
Yhteydenotto terveysasemallesi
Ota yhteyttä omalle terveysasemallesi
Hoitaja arvioi tilanteesi ja hoidon tarpeesi ja ohjaa sinut tarvittaessa vastaanotolle tai moniammatillisen tiimin hoidettavaksi.
Kiireellinen tilanne: päivystyshoidon tarve
Jos asiasi on kiireellinen iltaisin, öisin tai viikonloppuna, ota yhteys Tyksin päivystykseen
Soita aina ennen päivystykseen lähtöä. Hätätilanteessa soita aina 112.
Arvioi tilanteesi kiireellisyys (Tyks.fi)
- Yleinen päivystysapu p. 116 117 tai tee oirearvio Omaolossa
- Alle 16-vuotiaat p. 02 313 1420
- Tekstiviestipalvelu on tarkoitettu henkilöille, jotka eivät kuule tai pysty tuottamaan puhetta: 050 592 4740