Breadcrumb
- Home
- Digital Services
-
Varha-sovellus
Varha-sovellus
Lataa Varha-sovellus – löydät Varhan digipalvelut yhdestä paikasta.
Varha-sovellus on Varsinais-Suomen hyvinvointialueen digitaalinen asiointipalvelu, josta löydät Varhan digipalvelut.
Sovelluksessa avautuu joka kuukausi uusia Varhan palveluja. Varha-sovellus otetaan käyttöön vaiheittain Varhan palveluissa vuosien 2024–2026 aikana.
Tällä hetkellä käytössä sovelluksessa:
- Sairastaminen ja terveydenhoito -chat (opens in new window, links to another website)
- Suun ja hampaiden hoito -chat (opens in new window, links to another website)
- Laboratorion neuvonta -chat (opens in new window, links to another website)
- Sosiaalipalveluiden chat (opens in new window, links to another website)
- Mielenterveys-, päihde- ja riippuvuusasioissa palveleva chat (opens in new window, links to another website)
- Kiireettömät viestipalvelut (opens in new window, links to another website)
Varha-sovelluksessa voit:
- asioida ammattilaisen kanssa chatin välityksellä,
- varata aikoja palveluihimme,
- asioida etävastaanotoilla,
- lähettää kiireettömiä viestejä ammattilaisille tai vastaanottaa viestejä ja kyselyjä Varhan ammattilaisilta.
Varha-sovellus toimii niin puhelimella kuin tietokoneellakin. Sen käyttö on maksutonta ja sen käyttö on helppoa. Sovelluksen lataaminen kestää n. 2 minuuttia.
Näin käytät Varha-sovellusta
- Lataa Varha-sovellus älypuhelimeesi tai tablettiisi App Storesta tai Google Play -kaupasta.
- Varha-sovellusta voi käyttää myös tietokoneella osoitteesta: digi.varha.fi
- Palveluun kirjautuminen vaatii vahvan tunnistautumisen joko henkilökohtaisilla pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
- Mikäli sinulle on varattu aika etävastaanotolle, pääset liittymään etävastaanotolle suoraan Varha-sovelluksen etusivulta, kun olet kirjautunut vahvasti tunnistautuneena sisään palveluun.
Embedded content cannot be displayed because cookies were declined.
Usein kysyttyä Varha-sovelluksesta
Sovelluksen kautta voit ottaa yhteyttä Varhan eri palveluihin tietoturvallisesti vahvan tunnistautumisen kautta. Voit esimerkiksi olla yhteydessä Varhan eri palveluihin chatin kautta, käydä videovastaanotoilla, varata aikoja, tarkastella omia tietoja ja täyttää lomakkeita.
Varha-sovellus toimii niin älypuhelimella kuin tietokoneellakin.
Tavoitteena on, että Varha-sovellus on varsinaissuomalaisten käytössä vuosien 2024-2026 aikana. Varhan palvelut siirtyvät vaiheittain sovellukseen osio kerrallaan. Syksyn 2024 aikana Varha-sovelluksessa on avautunut mm. suun terveydenhuollon, sosiaalipalveluiden sekä mielenterveys- ja päihdepalveluiden chat-palvelut, erilaisia etävastaanottoja sekä Tyksin lasten ja nuorten poliklinkan kiireetön viestintäpalvelu.
Varha-sovelluksessa voivat asioida kaikki Varsinais-Suomen hyvinvointialueen asiakkaat.
Voit asioida Varha-sovelluksessa toisen henkilön puolesta, jos sinut on tähän valtuutettu. Valtuutus puolesta asiointiin annetaan Suomi.fi-palvelussa.
Suomi.fi-valtuudet
Sen jälkeen, kun olet saanut valtuutuksen, voit asioida kyseisen henkilön puolesta. Puolesta asioidessa tunnistaudut ensin itse palveluun, jonka jälkeen pääset valitsemaan puolesta asioinnin sivun Varha-sovelluksessa oikeasta yläkulmasta löytyvän valikon takaa. Palvelu tarkistaa oikeutesi asiointiin väestötietorekisteristä. Voit asioida alle 12-vuotiaan lapsen asioissa, jos olet lapsen virallinen huoltaja.
Ammattilaisemme saavat Varha-sovelluksessa tiedon, jos asioit toisen henkilön puolesta. He kirjaavat asiointiin liittyvät tiedot puolesta asioitavan henkilön asiakas- ja potilastietoihin.
Alle 12-vuotiaan asioissa huoltaja voi puolesta asioinnin avulla käyttää Varha-sovellusta.
Puolesta asiointi perusterveydenhuollossa
Puolesta asiointi suun terveydenhuollossa
Toistaiseksi 12–17-vuotiaan lapsen kohdalla puolesta asiointi ei ole mahdollinen, joten Varha-sovelluksen käyttö ei ole mahdollista.
Varha-sovellus on tietoturvallinen asiointialusta, johon kirjaudutaan vahvalla tunnistautumisella. Varha-sovelluksen kautta tietojasi pääsee tarkastelemaan kanssasi hoito- tai asiakassuhteessa oleva terveyden- tai sosiaalihuollon ammattilainen.
Tarkempaa tietoa tietojen luovutuksesta sekä tietosuojasta löydät tietosuojaselosteesta.
Viesteihisi vastaavat terveyden- ja sosiaalihuollon ammattilaiset.
Minun tiedot -osiosta, sivun alareunasta, kohdasta “Ilmoitukset” valitse sähköposti- tai tekstiviesti-ilmoitukset.
Älylaitteelle saat push-ilmoitukset Varha-sovelluksen "Asetukset"-osiosta kohdasta “Ilmoitukset”. Salli ilmoitukset. Huomioi myös älylaitteen omat ilmoitusasetukset.
Varha-sovelluksessa voit vapaasti asioida kiireettömissä viestikanavissa mihin aikaan vuorokaudesta tahansa. Reaaliaikaisten chatien aukioloajat saattavat vaihdella. Chatien aukioloajat pääset tarkastamaan chatin palvelukuvauksesta.
Sovelluksessa kansalaisella on mahdollisuus ottaa yhteyttä kiireettömässä asiassa hoitavaan yksikköönsä joko erikoissairaanhoitoon tai terveysasemalle. Palvelu ei ole vielä käytössä koko Varhan alueella. Palvelua laajennetaan jatkuvasti ja uusia yksiköitä tulee mukaan koko ajan. Tällä hetkellä mahdollisuus tähän on Tyks lasten ja nuorten klinikalla sekä digimielenterveysklinikalla.
Jos haluat saada yhteyden omalle terveysasemalle kiireettömässä asiassa, voit asioida sairastaminen ja terveydenhoito -chatissa tai täyttää Omaolo-oirearvion. Tämän jälkeen ammattilaiset ohjaavat asiasi eteenpäin.
Varha-sovelluksen käyttö ei maksa mitään, lääkärin kontakteja lukuun ottamatta sovelluksen käyttö on maksutonta. Lääkärin fyysisen käynnin korvaava asiointi on maksullisia ja siitä sinulle ilmoitetaan aina etukäteen.
Lisätietoja maksuista löydät asiakasmaksusivuiltamme.
Jos asioit Varha-sovelluksen kautta reaaliaikaisesti lääkärin kanssa, esimerkiksi etävastaanoton tai chatin välityksellä, maksaa asiointi normaalin perusterveydenhuollon tai erikoissairaanhoidon hinnaston mukaisesti. Etävastaanotto tai chat asiointi on verrattavissa fyysiseen käyntiin sairaalassa tai terveysasemalla.
Lisätietoja maksuista löydät asiakasmaksusivuiltamme.
Voit lopettaa Varha-sovelluksen käytön milloin tahansa. Tilin poistaminen tapahtuu Omat tiedot -osiosta, sivun alareunasta, kohdasta "poista tili". Jos haluat jatkossa aloittaa sovelluksen käytön uudelleen, voit ladata sovelluksen uudelleen ja kirjautua vahvalla tunnistautumisella.
Osa tiedoista siirtyy Varha-sovelluksesta suoraan potilastietojärjestelmään, osa tallentuu vain Varha-sovellukseen, josta asioitasi hoitava ammattialinen siirtää tiedon potilastietojärjestelmään.
Ammattilainen näkee sovelluksen kautta perustietosi, kuten nimen, henkilötunnuksen, osoitteen, puhelinnumeron sekä asiointialueen ja -kielen, Lisäksi ammattilainen pääsee tarkastelemaan lähettämiäsi kiireettömiä viestejä ja täyttämiäsi kyselyitä.
Kansalaiset ja ammattilaiset kirjautuvat Varha-sovellukseen vahvasti tunnistautuneena. Sovellus on tietoturvallinen alusta ja sinun tietosi ovat turvassa.
Lisätietoa löydät tietosuojaselosteesta.
Digiasiointi ei sovi kaikille, joten halutessasi voit valita asioinnin myös puhelimitse tai paikan päällä yksiköissä. Sovelluksen käyttö on täysin vapaaehtoista.
"Liity vastaanotolle" -painike aktivoituu 5 minuuttia ennen vastaanoton alkua.
Kyllä. Etävastaanotto vaati asiakkaalta kamerayhteyden ammattilaisen kanssa.
Jos sinulla on ongelmia etävastaanotolle liittymisessä, voit kokeilla seuraavia keinoja.
- Tarkista, että sinulla on varaus.
- Huomioi, että videovastaanotolle pääsee liittymään vasta 5 minuuttia ennen vastaanoton alkua.
- Tarkista, että laitteessasi on toimiva internet-yhteys.
- Tarkista, että olet vahvasti tunnistautuneena Varha-sovelluksessa.
Jos varattu videovastaanottoaikasi ei näy sovelluksessa, olethan yhteydessä ajan varanneeseen yksikköön. Sovellus näyttää aina seuraavan kuukauden sisällä tapahtuvat etävastaanotot.
Huomioithan, että sovelluksessa näkyy vielä vain rajallisesti varattuja aikoja. Tällä hetkellä käytössä on etävastaanotot digimielenterveysklinikalla sekä muutamissa Varhan sote-keskuksissa.
Ajanvaraukset näkyvät Varha-sovelluksessa kuukauden eteenpäin.
Tällä hetkellä turvakiellon omaavat asiakkaat eivät voi käyttää Varha-sovellusta. Tähän on tulossa korjaus kevään aikana. Olethan yhteydessä omaan hoitavaan yksiköösi tai terveysasemallesi tässä tilanteessa.
Kysely on aktiivinen tietyn ajan, joka ilmoitetaan Varha-sovelluksessa. Kyselyn voit täyttää myös osissa ja tallentaa keskeneräisenä ennen valmiin kyselyn lähettämistä.
Sovelluksesta voit antaa palautetta Varhan virallisen palautekanavan kautta.
- Valitse kohta "palautetta sähköisistä asiointipalveluista".
- Valitse "sähköiset palvelut".
- Valitse alle avautuvasta valikosta "Varha-sovellus".
- Täytä palautteesi lomakkeelle ja lähetä lomake.
Embedded content cannot be displayed because cookies were declined.