Länkstig
- Hem
- Tjänster
- Universitetssocial- och hälsocentral
-
Universitetssocial- och hälsocentralens verksamhet
Universitetssocial- och hälsocentralens verksamhet
Universitetssocial- och hälsocentralen utgör en del av basservicen i Varha, samtidigt som den stöder kompetens, utveckling och forskning i samarbete med aktörer för forskning, utveckling, innovation och lärande inom organiseringens resultatområde. Koncept med en universitetssocial- och hälsocentral är nytt och det vidareutvecklas i samarbete med bl.a. social- och hälsovården, socialvården, funktionshinderservicen, tjänster för äldre samt ÅUCS sjukhustjänster. Det krävs också ett nära samarbete med olika läroanstalter.
Universitetssocial- och hälsocentralens serviceområde och serviceenheter:
1. Kunskap, utveckling och forskning
- Teamet för vidareutbildning i allmänmedicin
- Undervisningshälsostationen
- Mun- och tandvårdens undervisningsklinik
2. Integrationsteam och specialiserade team
Enheten för arbets- och funktionsförmåga
- Företagshälsovårdsenheten i Nystad
- Polikliniken för funktionsförmåga
- Projekt som stöder arbetsförmågan (utvidgning av programmet för arbetsförmåga och IPS)
Medling i brottmål och tvistemål
3. Centraliserad produktion av distanstjänster
Universitetssocial- och hälsocentralens verksamhet grunder sig på två mål i Varhas strategi: effektivitet och universitetskoppling. Målet är att implementera de så kallade TKIO-elementen (forskning, utveckling, innovationer och lärande, inklusive undervisning och utbildning) som ingår i universitetsverksamheten, inte bara inom den specialiserade sjukvården utan också inom basservicen. Universitetssocial- och hälsocentralens roll är att samordna ovannämnda frågor med tillgängliga resurser för tjänster på basnivå.
För att vården och tjänsterna ska bli effektivare krävs det konkreta åtgärder på lång sikt i form av samarbete mellan olika aktörer, och även ändringar i kulturen. Effektivitet uppstår genom att personalen och patienterna och kunderna samverkar. Det behövs bland annat kompetensutveckling och satsningar på evidensbaserad verksamhet. Målet är att göra patienternas och klienternas vård- och servicevägar smidigare, så att man med de tillgängliga resurserna kan producera största möjliga hälso- och välfärdsnytta.