Revisionsnämnden i Varha: Servicestrategin blir färdig sent med tanke på smidig verksamhet
Revisionsnämnden i Varha anser att beredningen av servicestrategin för välfärdsområdet har inletts klart försenad med tanke på den smidiga inledningen av välfärdsområdets verksamhet samt jämfört med många andra välfärdsområden.
Tanja Uusitalo
Räddningsverket
Letalas hälsovårdscentral stänger kl. 15 på fredagen den 9.2.
Fredagen 9.2 kl. 15 inleds programuppdatering av patientdatasystemet vid Letala hälsovårdscentral. Patientdatasystemet kan inte används under programuppdateringen, och därmed stänger hälsovårdscentralen en timme tidigare, alltså kl. 15 på fredagen den 9.2.
Virmos och Maskus hälsovårdscentraler stänger kl. 15 på torsdagen den 21.3
Torsdagen 21.3 kl. 15 inleds programuppdatering av patientdatasystemet vid Virmo och Masku hälsovårdscentraler. Patientdatasystemet kan inte används under programuppdateringen, och därmed stänger hälsovårdscentraler en timme tidigare, alltså kl. 15.
Servicesedel för mun- och tandvård
Mun- och tandvården i Varha erbjuder servicesedlar för grundundersökning av munnen, behandling av sprucken tand och för vård enligt vårdplan som gjorts av en hälsocentralstandläkare. Under 2024 ska servicesedeln utvidgas till hela Egentliga Finland.
Tandskötare Suvi-Ilonas karriärberättelse
Suvi-Ilona Laaksonen arbetar som tandskötare i Lundo. I början av sin karriär under sin praktik blev hon inspirerad av att arbeta som närvårdare på en boendeenhet för personer med funktionsnedsättning. Arbetet var till sin natur mycket lugnt, handledande och hjälpande. Servicetagarna på…
Skräddarsytt arbete, rehabilitering och välbefinnande Med IPS-arbetscoachning
Dörrarna till den fria arbetsmarknaden öppnas hos Varha för psykiska rehabiliterare. Kontakterna med arbetsgivare kommer att accelereras under hösten när verksamheten expanderar. Målet är att få tiotals personer med nedsatt arbetsförmåga tillbaka till arbetslivet.
Digitala och mobila tjänster ingår i servicenätet
Varhas tjänster ska framöver tillhandahållas i flera olika kanaler. Vid sidan av tjänsterna på fasta verksamhetsställen införs fler digitala och mobila tjänster, när det är möjligt med tanke på verksamheten.