I medlingen skapar man kontakt mellan parterna i brott eller tvist
Medlingen ger en lagstadgad möjlighet för att reda ut motsättningar som brott och tvister orsakat. I Egentliga Finlands medlingsbyrå har antalet initiativ till medling vuxit under senaste åren. År 2022 kom över 1100 initiativ till medling. Medlingsbyrån får största delen av sina fall från…
Frivilliga medlare gör det möjligt för parterna i brott och tvister att mötas
Medling erbjuder en lagstadgad möjlighet att lösa konflikter orsakade av brott och tvister. Målet är att hjälpa parterna att hitta lösningar och sätt att kompensera för skadan. Varsinais-Suomen sovittelutoimisto ordnar en grundkurs för frivilliga medlare under våren 2024.
Det billigare läkemedlet mot bröstcancer är mera kostnadseffektivt för ÅUCS – trots högre tilläggskostnader
I dagsläget använder Åbo universitetscentralsjukhus (ÅUCS) två olika parenterala administreringsformer av ett cytostatikaläkemedel för behandling av bröstcancer. Den administreringsform som är billigast att införskaffa utgör även det billigaste behandlingsalternativet, trots att…
Välfärdsområdesstyrelsen för Varha 25.6.2024: Programmet för produktivitet och ekonomisk effektivitet för 2025 uppdaterades
Välfärdsområdesstyrelsen för Egentliga Finlands välfärdsområde (Varha) beslutade vid sitt sammanträde på tisdag 25.6.2024 om en uppdatering av programmet för produktivitet och ekonomisk effektivitet 2024 - 2026. Man fattade enhälligt beslut om det ändrade förslaget.
Välfärdsområdesstyrelsen
Välfärdsområdesstyrelsen svarar för beredningen och verkställigheten av välfärdsområdesfullmäktiges beslut och för tillsynen över beslutens laglighet. Välfärdsområdets verksamhet leds övergripande i enlighet med den välfärdsområdesstrategi som välfärdsområdesfullmäktige har godkänt samt…
Rikligt med respons från Varhas kunder – invånarna i Egentliga Finland mycket nöjda med servicen käytyään hyvin tyytyväisiä
Invånarna i Egentliga Finland ger gärna respons till välfärdsområdet. Varha har fått mer än 118 000 responssvar från sina kunder 2023 och nästan 77 000 till slutet av augusti i år. De flesta har upplevt att servicen eller vården har varit till hjälp och att den getts i rätt tid.
Genomsnittliga väntetider till tjänster för äldre
Enligt 26 § i lagen om stödjande av den äldre befolkningens funktionsförmåga och om social- och hälsovårdstjänster för äldre ska välfärdsområdet minst en gång i halvåret offentliggöra uppgifter om den tid inom vilken en äldre person kan få den socialservice som han eller hon ansökt om.