Hoppa till huvudinnehåll

Välfärdsområdesinitiativ, Varha

Nyckelord:

Som medlem i ett välfärdsområde och användare av dess tjänster kan du delta i och påverka välfärdsområdets verksamhet genom att lämna in ett välfärdsområdesinitiativ.

Initiativtagaren ska inom en månad efter mottagandet av initiativet informeras om följande:

  • vilken offentlig myndighet som kommer att behandla initiativet,
  • den beräknade tidsåtgången för att behandla initiativet,
  • vem som kommer att tillhandahålla ytterligare information om hanteringen av initiativet.

Om initiativet har fler än en undertecknare ska meddelandet skickas till den kontaktperson som anges i initiativet. Om ingen kontaktperson har angetts, skickas meddelandet till den första undertecknaren.

När initiativet har slutförts kommer initiativtagaren att informeras om huruvida initiativet har lett till åtgärder. Observera att ett initiativ inte alltid leder till åtgärder.

För vem?

Medlemmarna i ett välfärdsområde har rätt att ta initiativ i frågor som rör välfärdsområdet. En medlem av ett välfärdsområde anses vara:

  • invånare i området,
  • de kommuner som ingår i välfärdsområdet,
  • föreningar och stiftelser som har sitt säte i en kommun inom välfärdsområdet
  • varje person som äger eller kontrollerar fast egendom som är belägen inom välfärdsområdets territorium.

Dessutom har användaren av tjänsten rätt att ta initiativ som rör den aktuella tjänsten i välfärdsområdet.

Gör så här

Du kan lämna in ett initiativ för ett välfärdsområde antingen på papper eller via e-post till registratorskontoret eller via e-tjänsten.

I initiativet ska följande framgå:

  • vad ärendet gäller,
  • vem som har tagit initiativet,
  • kontaktuppgifter till initiativtagaren,
  • författarens hemkommun

Servicekanaler