Hoppa till huvudinnehåll

Nyhet Publicerad 29.9.2023 09.57

Varha har skickat ut felaktiga fakturor från hälsocentralerna

Nyckelord:

Problemet som ledde till felaktiga kundfakturor rättades till den 4 september. De felaktiga fakturorna makuleras eller återbetalas till kunderna.

Två ljuslila hjärtan på en mörklila bakgrund.

De felaktiga fakturorna som skickats från Varhas hälsocentraler kommer att makuleras, det vill säga tas tillbaka. Om kunden redan har betalat den felaktiga fakturan, återbetalas beloppet till kunden.

Vissa kunder vid hälsocentralerna i Egentliga Finlands välfärdsområde har fått en faktura för ett besök vid en hälsocentral, trots att kunden inte har besökt hälsocentralen.

Det som har hänt är att det felaktigt uppstått fakturor för ett besök på hälsocentralen utifrån textmeddelanden, eller  telefonsamtal som inte varit direkt vårdrelaterade.

Problemet gäller endast ett visst område inom Egentliga Finlands välfärdsområde. Felaktiga fakturor kan ha skickats till kunder vid hälsocentraler i Åbo, Nådendal, Pargas, Loimaa och Oripää.

Problemet beror på ett fel som uppstod i samband med ändringar i patientdatasystemet. Enligt nuvarande uppgifter inträffade felet den 24 augusti. Felet upptäcktes och korrigerades den 4 september, men det hann ändå orsaka felaktiga fakturor.

– Felet rättades till omedelbart efter att det upptäcktes. Vi ber om ursäkt för att den felaktiga faktureringen har orsakat ovisshet och besvär, säger Kalle Mattila, chef för kundavgifter.

Om du har fått en felaktig faktura från hälsocentralen kan du kontakta kundservicen vid Varhas kundfakturering:

  • tfn 02 313 1141 (mån.–tors. kl. 9–11).

De felaktiga fakturorna makuleras. Om kunden redan har betalat en felaktig faktura, återbetalas beloppet till kunden.