Hyppää pääsisältöön

Uutinen Julkaistu 28.9.2023 16.00

Varhalta on lähtenyt virheellisiä terveyskeskuslaskuja

Avainsanat:

Virheellisiin asiakaslaskuihin johtanut ongelma on korjattu 4. syyskuuta. Virheelliset laskut mitätöidään tai hyvitetään asiakkaille.

Kaksi vaaleanviolettia sydäntä tummanvioletilla pohjalla.

Varhalta lähetetyt virheelliset terveyskeskuslaskut mitätöidään. Mikäli asiakas on ehtinyt maksaa virheellisen laskun, maksu hyvitetään asiakkaalle.

Joillekin Varsinais-Suomen hyvinvointialueen terveyskeskusten asiakkaille on lähetetty virheellisesti lasku terveyskeskuskäynnistä, vaikka asiakas ei olisi käynyt terveyskeskuksessa.

Tilanteessa on kyse siitä, että joissakin tapauksissa tekstiviestistä tai ei-hoidollisesta puhelinsoitosta on lähtenyt terveyskeskuksen käyntimaksua koskeva lasku.

Ongelma koskee rajattua osaa Varsinais-Suomen hyvinvointialueen alueesta. Virheellisiä laskuja on saattanut lähteä Turun, Naantalin, Paraisten, Loimaan ja Oripään terveyskeskusten asiakkaille.

Laskutuksen ongelma johtuu potilastietojärjestelmään liittyvien muutostöiden yhteydessä tapahtuneesta virheestä. Tämän hetken tietojen mukaan virhe tapahtui 24.8. Se havaittiin ja korjattiin 4.9. mutta se ehti vaikuttaa osaan laskuista.

– Virhe korjattiin välittömästi sen havaitsemisen jälkeen. Pahoittelemme virheellisen laskutuksen aiheuttamaa epätietoisuutta ja vaivaa, asiakasmaksupäällikkö Kalle Mattila sanoo.

Jos olet saanut virheellisen terveyskeskuslaskun, voit olla yhteydessä Varhan laskutuksen asiakaspalveluun:

  • p. 02 313 1141 (ma–to klo 9–11).

Virheelliset laskut mitätöidään. Mikäli asiakas on ehtinyt maksaa virheellisen laskun, maksu hyvitetään asiakkaalle.