Varha börjar driva in fakturor
Nyckelord:Varha börjar driva in obetalda fakturor stegvis från och med 27.6.2024. De fakturor som inte betalats senast på förfallodagen överförs till indrivning. Indrivningstjänsten sköts av Revire Perintä Oy.
Under vissa förutsättningar privatkunder få betalningstid eller en betalningsplan för fakturan. Det här förutsätter att fakturan ännu inte har förfallit till betalning och att tidigare fakturor har betalats. Telefontjänsten för Varhas betalningsövervakning är öppen vardagar mån.–tors. kl. 9–11 på numret 02 313 1141.
Om fakturan inte betalas senast på förfallodagen, överförs den till indrivningsföretaget Revire Perintä Oy. Indrivningsföretaget skickar en betalningspåminnelse till kunden före de egentliga indrivningsåtgärderna. Efter att fakturan har överförts till indrivningsföretaget är det med indrivningsföretaget som kunden kommer överens om betalningsarrangemangen. De fakturor som skickats av Revire Perintä Oy ska betalas direkt till Revire Perintä Oy:s bankkonto med det referensnummer som anges på fakturan.
Varha stöder hållbar utveckling och rekommenderar att privatkunder gör ett avtal om e-fakturering. Fakturan kommer då att synas direkt i nätbanken. Varhas e-faktura kan beställas via den egna nätbanken genom att välja Egentliga Finlands välfärdsområde som fakturerare.
För mer information om Varhas fakturering, se Kundfakturering och anvisningar på Varhas webbplats.