Tallbackens hälsocentral förbättrar tillgången till svenskspråkiga tjänster och utvecklar bedömningen av vårdbehov
Nyckelord:Tallbackens hälsocentral i Åbo har under hösten förbättrat sin svenskspråkiga service så att kunderna omedelbart hänvisas till en svenskspråkig skötare. Förändringarna har påverkats av två frågor: dataskydd och en lagändring som träder i kraft 2027.
Anmälningen på första våningen i Tallbackens hälsocentral kommer att hänvisa kunderna till rätt tjänst. Om kunden begär en svenskspråkig tjänst hänvisas hen till ett rum för bedömning av vårdbehovet, där hen betjänas av en svenskspråkig sjukskötare eller hälsovårdare, eller till kontoret för kontorsärenden (till exempel ansökan om intyg eller fakturering).
– Målet är att förbättra patientens individuella upplevelse av vården, intimiteten och dataskyddet samt arbetsmiljön och öka arbetsro, säger avdelningsskötaren Tanja Lehestö.
Under sommaren fick Tallbackens hälsocentral respons om att det inte fanns någon svensktalande person på plats som kunde bedöma vårdbehovet. Det var semestertider och det fanns ingen svensktalande skötare på jobb.
– Med det nya arrangemanget har vi alltid en svenskspråkig skötare på plats varje dag, säger Petra Ylönen, överskötare vid öppenvården.
Med det nya arrangemanget kan klienterna få vård vid rätt tidpunkt och få service på sitt modersmål, finska eller svenska. Detta gör också att saker och ting sköts smidigare.
Den personliga integriteten bevaras
Dataskyddet kommer att förbättras eftersom kunderna inte längre behöver gå till infon på första våningen för att öppet förklara sitt ärende, utan lättare kan vägledas och få sin situation bedömd i ett separat rum.
Sjukskötare och hälsovårdare utför bedömningen i rum där integriteten upprätthålls och kunderna kan sköta sina ärenden i fred.
Lagändringen innebär att det från och med år 2027 endast är sjukskötare som får göra vårdbedömningar, inte närvårdare. På Tallbackens hälsocentral genomförs denna förändring redan nu i små steg genom att kunder hänvisas till sjukskötare för vårdbedömningar.
De kommande ändringarna innebär att närvårdarnas arbetsbeskrivning ändras.
– Arbetsbeskrivningarna blir tydligare och därmed ökar också personalens välbefinnande, förutspår Petra Ylönen.
Nöjda kunder
Det nya upplägget har genast fått positiv feedback från kunderna.
– De tycker om att de kan sköta sina ärenden privat och få den vård de behöver, säger Petra Ylönen.
Niina Keckman-Suvinen, primärskötare, är en av de svenskspråkiga i personalen. Hon är nöjd med det nya upplägget och trivs verkligen med sitt jobb. Hon har också märkt att kunderna blir glada när de får omedelbar service på svenska.
– Jag gillar att arbeta med kunder, det är socialt och omväxlande. Jag har jobbat på Tallbackens hälsocentral i snart tio år, men jag har jobbat inom hälsovårdsbranschen i 26 år, både i Sverige och Finland.
Telefonnumret till hälsostationerna i Åbo för bedömning av och rådgivning om vårdbehov är 02 266 1130. SMS-tjänsten för specialgrupper, till exempel personer med hörsel- och talskador, på hälsostationerna i Åbo är 045 7396 5882.
.