Mäntymäen terveysasemalla edistetään ruotsinkielisen palvelun saatavuutta ja kehitetään hoidon tarpeen arviota
Avainsanat:Mäntymäen terveysasemalla Turussa on tänä syksynä parannettu ruotsinkielistä palvelua niin, että asiakkaat ohjataan heti ruotsinkielisen hoitajan luo. Kaksi asiaa vaikutti muutoksiin: tietosuoja ja lakimuutos, joka tulee voimaan 2027.
Mäntymäen terveysaseman ensimmäisessä kerroksessa sijaitsee ilmoittautumispiste, josta ohjataan asiakkaat oikeaan palveluun. Jos asiakas toivoo palvelua ruotsiksi, hänet ohjataan huoneeseen hoidon tarpeen arviota varten, jossa häntä palvelee ruotsinkielinen sairaan- tai terveydenhoitaja tai toimistoon, mikäli kyseessä on toimistoasiat (esimerkiksi todistusten haku tai laskutusasiat).
– Tavoitteena on parantaa potilaan yksilöllistä hoitokokemusta, intimiteetti- ja tietosuojaa sekä työympäristöä ja lisätä työrauhaa, osastonhoitaja Tanja Lehestö sanoo.
Kesällä Mäntymäen terveysasema sai palautteen, ettei toimistossa hoidon tarpeen arviossa ollut ruotsinkielistä henkilöä. Sinä hetkenä oli loma-aikaa, eikä juuri silloin ollut ruotsinkielistä hoitajaa töissä.
– Tämän uuden järjestelyn kautta meillä olisi aina resursoitu yksi ruotsinkielinen hoitaja palvelemaan asiakkaita, joka päivä, avoterveydenhuollon ylihoitaja Petra Ylönen sanoo.
Uudella järjestelyllä asiakas pääsee oikeaan aikaan hoitoon ja saa palvelua äidinkielellään, suomeksi tai ruotsiksi. Tällöin saadaan myös jouhevammin asioita hoidettua.
Yksityisyys säilyy
Tietosuoja paranee, koska enää asiakkaan ei tarvitse ensimmäisen kerroksen toimistolla avoimesti selvittää asioitaan, vaan hänet ohjataan sujuvammin eteenpäin ja hänen tilanteensa arvioidaan erillisessä huoneessa.
Sairaan- ja terveydenhoitajat tekevät hoidon tarpeen arvion huoneissa, jossa yksityisyys säilyy ja asiakkaat saavat asioida rauhassa.
Lakimuutos edellyttää, että vuonna 2027 alkaen lähihoitajat eivät saa tehdä hoidon tarpeen arvioita, vaan pelkästään sairaanhoitajat. Mäntymäen terveysasemalla tätä muutosta toteutetaan jo nyt pienen askelin sillä, että asiakkaita ohjataan sairaanhoitajille hoidon tarpeen arviointiin.
Tulevat muutokset aiheuttavat muutoksia lähihoitajien työkuvassa.
– Työkuvat selkiytyvät ja tämän myötä henkilökunnan työnhyvinvointi myös kasvaa, Petra Ylönen ennakoi.
Tyytyväisiä asiakkaita
Uusi järjestely on heti saanut asiakkailta positiivista palautetta.
– He pitävät siitä, että pääsevät yksityisesti hoitamaan asiansa ja saavat hoitoa, mitä tarvitsevatkin, Ylönen sanoo.
Perushoitaja Niina Keckman-Suvinen on yksi hoitajista, jotka palvelevat ruotsiksi. Hän on tyytyväinen uuteen järjestelyyn ja pitää kovasti työstään. Hän on myös huomannut, että asiakkaat ovat tyytyväisiä, kun saavat heti palvelua ruotsiksi.
– Pidän asiakastyöstä, se on sosiaalista ja vaihtelevaa. Olen ollut töissä Mäntymäen terveysasemalla kohta kymmenen vuotta, mutta terveydenhuollossa olen ollut jo 26 vuotta, sekä Ruotsissa että Suomessa.
Puhelinnumero Turun terveysasemien hoidon tarpeen arviointi- ja neuvontaan on 02 266 1130. Turun terveysasemien tekstiviestipalvelun numero erityisryhmille, esimerkiksi kuulo- ja puhevammaisille henkilöille on 045 7396 5882.