Hoppa till huvudinnehåll

Nyhet Publicerad 24.10.2023 11.25

Sammanlagt 5 892 deltog i Varhas enkät om servicestrategin

Nyckelord:

Egentliga Finlands välfärdsområde (Varha) har genomfört en enkät som riktade sig till alla invånare i välfärdsområdet. Svaren kommer att användas vid utarbetandet av Varhas servicestrategi. Enkäten fick nästan sextusen svar, vilket översteg förväntningarna.

Auringonkukka

Alla svar har nu analyserats och kommer att användas i stor utsträckning för att utveckla servicen inom Varha. Servicen kommer att förnyas på lång sikt och som en del av genomförandeprogrammet för Varhas strategi.  

– Vi lyckades samla in ett omfattande material om invånarnas åsikter om den kommande servicestrategin i Egentliga Finland. Responsen ger oss ett bra utgångsläge för att fortsätta med de slutliga riktlinjerna, säger Antti Parpo, direktör för organiseringens tjänster.

– Vi är glada över att så många ville ge sina synpunkter på frågor gällande den framtida servicens struktur, nät och producenter.

Av respondenterna hade 941 (16 procent) fått veta om enkäten när de besökt något av Varhas verksamhetsställe eller evenemang, eller via sin egen kommun. På så sätt fick man värdefull respons också av sådana personer som vanligen inte använder digitala kanaler, trots att enkäten endast kunde besvaras på nätet. Enkäten var öppen 11.9 –5.10.2023.

Många intressegrupper har gett sitt utlåtande om servicestrategin

Utöver invånarenkäten har utlåtanden begärts av många olika intressegrupper. Kommunerna i Egentliga Finland har behandlat utlåtandena vid kommunstyrelsernas möten under september–oktober. 

Externa intressegrupper som har gett sitt utlåtande om utkastet till servicestrategin är bland annat Åbo handelskammare, Egentliga Finlands företagare rf och åtta organisationer inom social- och hälsovården.

Av Varhas egna organ har följande gett sitt utlåtande: nämnden för tjänster för äldre, ‌nämnden för social- och hälsotjänster, nämnden för ÅUCS-sjukhustjänster, nationalspråksnämnden, alla fyra påverkansorgan (ungdomsfullmäktige, rådet för personer med funktionsnedsättning, äldrerådet och rådet för kulturell mångfald) samt delegationen för framtid, forskning och kompetens.

I kommunernas utlåtanden uttrycktes oro över tillgången till social- och hälsovårdstjänster, samt deras tillgänglighet, både tidsmässigt och geografiskt. Med tanke på jämlikheten mellan invånarna är det viktigt att tjänsterna finns tillgängliga också på andra ställen än i de stora bosättningscentren.

Tjänsterna för barn, unga och familjer ska produceras som närservice med låg tröskel, särskilt förebyggande tjänster.

Elektroniska och mobila tjänster som tillhandahålls i hemmet skulle kunna komplettera och till och med ersätta den traditionella närservicen, men tjänsterna bör vara tillgängliga för kunderna innan närservicen minskar eller upphör.

Vad gäller planeringen av det kommande servicenätet betonar kommunerna vikten av samarbete och samråd med kommunerna i god tid, eftersom de bland annat ansvarar för uppgifter i anslutning till markanvändning, trafik och mobilitet.

Företagen och organisationerna framhöll i sina utlåtanden att tjänsterna bör ordnas och produceras i genuint samarbete med företagen och organisationerna. Vidare lyfte de fram vikten av transparenta och jämförbara kostnader samt effektiva indikatorer.

Även marknadsdialogen vid konkurrensutsättningar betonades, samt att också små och medelstora företag ska ha möjlighet att delta i konkurrensutsättningar. Varhas servicestrategi bör i stället för den egna serviceproduktionen betona en flerproducentmodell. En sådan modell skulle bidra till bättre kundorientering, kostnadsbesparingar, bättre kvalitet på tjänsterna samt innovationer.

Välfärdsområdesstyrelsen kommer att behandla servicestrategin i november, och i december ska välfärdsområdesfullmäktige fatta beslut om den Därefter inleds en omfattande planering av förnyandet av servicen, där beslut om servicenätet utgör ett delområde.