Varhan palvelustrategiakyselyyn saatiin 5 892 vastausta
Avainsanat:Varsinais-Suomen hyvinvointialue järjesti kaikille avoimen, palvelustrategian laadintaan liittyvän kyselyn alueen asukkaille syyskuussa. Vastauksia saapui määräaikaan mennessä lähes kuusi tuhatta, joka ylitti etukäteistavoitteet.
Kaikki vastaukset on nyt analysoitu ja niitä hyödynnetään laajasti Varhan palvelujen kehittämisessä. Palveluja uudistetaan pitkäjänteisesti ja osana Varhan strategian toimeenpano-ohjelmaa.
- Onnistuimme keräämään laajan aineiston varsinaissuomalaisten mielipiteitä tulevasta palvelustrategiasta ja saadun palautteen pohjalta on hyvä jatkaa lopullisen linjausten tekoon, toteaa Varhan järjestämisjohtaja Antti Parpo.
- Olemme tyytyväisiä, että näin moni on halunnut antaa näkemyksensä tulevien palvelujen rakenteeseen, verkostoon ja palvelujen tuottajiin liittyvissä kysymyksissä.
Vastaajista 941 (16 prosenttia) oli saanut tiedon kyselystä Varhassa asioidessaan, palvelupisteestä, tapahtumista tai omasta kunnastaan. Vaikka kyselyyn pääsi vastaamaan vain verkossa, näin saatiin arvokasta palautetta myös niiltä, jotka tavallisesti eivät digikanavissa asioi. Kysely oli avoinna 11.9. - 5.10.2023.
Palvelustrategia käynyt läpi laajan kierroksen eri sidosryhmissä
Asukaskyselyn rinnalla palvelustrategia on ollut lausuntokierroksella laajasti eri tahoilla. Varhan alueen kunnat ovat käsitelleet lausunnot kunnanhallituksien kokouksissa syys-lokakuun aikana.
Ulkoisista sidosryhmistä muun muassa Turun kauppakamari, Varsinais-Suomen yrittäjät ry sekä kahdeksan sosiaali- ja terveysalan järjestöä ovat ottaneet kantaa luonnokseen lausunnollaan syksyn aikana.
Varhan omista toimielimistä lausuntonsa ovat jättäneet Ikääntyneiden palvelulautakunta, Sote-palvelulautakunta, Tyks – sairaalapalveluiden lautakunta, Kansalliskielilautakunta sekä kaikki Varhan neljä vaikuttamiselintä (nuorisovaltuusto, vammaisneuvosto, vanhusneuvosto ja monikulttuurisuusneuvosto) sekä Tulevaisuuden, tutkimuksen ja osaamisen neuvottelukunta.
Kuntien antamissa lausunnoissa kannettiin huolta sosiaali- ja terveyspalveluiden saatavuudesta ja saavutettavuudesta ajallisesti ja maantieteellisesti. Asukkaiden yhdenvertaisuuden näkökulmasta on tärkeää, että palveluita olisi saatavilla myös muualla kuin suurissa asutuskeskuksissa.
Lasten, nuorten ja perheiden palvelut, erityisesti koskien ennaltaehkäiseviä palveluita, tulee tuottaa matalan kynnyksen lähipalveluna.
Kotiin tarjottavat, sähköiset ja liikkuvat palvelut voisivat mainiosti täydentää ja jopa korvata perinteisiä lähipalveluita, mutta niiden olisi oltava asiakkaiden saatavissa ennen kuin perinteisiä lähipalveluita karsitaan tai lopetetaan.
Tulevia palveluverkkoja suunniteltaessa kunnat korostavat yhteistyön merkitystä ja kuntien kuulemista ajoissa, koska kuntien vastuulla on muun muassa maankäyttöön ja liikenteeseen sekä liikkumiseen liittyvät tehtävät.
Yritykset ja järjestöt painottivat lausunnoissaan palvelujen järjestämistä ja tuottamista aidossa yhteistyössä yritysten ja järjestöjen kanssa, kustannusten läpinäkyvyyttä ja vertailtavuutta sekä vaikuttavien mittareiden tärkeyttä.
Lisäksi painotettiin markkinavuoropuhelua kilpailutuksissa ja sitä, että myös pienillä ja keskisuurilla yrityksillä olisi mahdollisuus osallistua kilpailutuksiin. Varhan tulisi painottaa palvelustrategiassa oman palvelutuotannon sijaan monituottajamallia, jonka avulla mahdollistettaisiin asiakaslähtöisyys, kustannussäästöjä, palvelujen laatu ja innovaatioita.
Aluehallitus käsittelee palvelustrategiaa marraskuussa, ja aluevaltuuston on tarkoitus päättää palvelustrategiasta joulukuussa. Tämän jälkeen alkaa mittava palveluiden uudistamista koskeva suunnittelu, jonka yhtenä osa-alueena on palveluverkkoa koskevat päätökset.