Hoppa till huvudinnehåll

Nyhet Publicerad 26.6.2024 09.12

Organisationsförändringen på ÅUCS träder i kraft den 1.1.2025

Nyckelord:

Det behövs en organisationsförändring av ÅUCS-sjukhustjänster för att uppfylla de nuvarande kraven när det gäller vårdresurser och tillgodose behov. Bland annat genom att slå samman de nuvarande resultatgrupperna och de serviceområden som ingår i dem kan det administrativa arbetet centraliseras, vilket frigör arbetskraft för direkt patientarbete.

Tyks Kompassisairaala

ÅUCS Kompassjukhuset blir klart på hösten 2024.

Från och med den 1 januari 2025 föreslås att organisationen för ÅUCS ska bestå av fem resultatgrupper. Vid sitt sammanträde den 25 juni 2024 beslutade Varhas styrelse att avskaffa de befintliga 17 resultatgrupperna på ÅUCS från och med den 1 januari 2025 och att inrätta fem resultatgrupper från och med den 1 januari 2025.

Den tidigare organisationsstrukturen skapades för mer än tio år sedan och återspeglar inte längre fullt ut den nuvarande organisationen för tjänsteleveranser och patienternas vårdvägar. Det har skett förändringar i förekomsten av sjukdomar som kräver vård samt förändringar i till exempel antalet födslar och såvida antalet barn. Förändringar i organisationen är motiverade för att möta aktuella krav när det gäller resurser för vård och tillgodoseende av behov.

Resultatgrupperna är:

  • ÅUCS Medicinska, allmänmedicin och jouren
  • Operativa områden
  • Kvinno- och barnsjukdomar
  • Resultatgruppen för psykiatri
  • Resultatgruppen för diagnostiska tjänster och läkemedelsförsörjning

Resultatgrupp 1: ÅUCS Medicinska, allmänmedicin och jouren

Denna resultatgrupp kombinerar de tidigare resultatgrupperna ÅUCS Akuten, ÅUCS avdelningstjänster för allmänmedicin och rehabilitering och ÅUCS Medicinska, som blir respektive serviceområden: Jouren, Allmänmedicinska vårdavdelningarna och geriatrik och Medicinska verksamheten.

Det finns betydande synergier mellan dessa områden, inklusive vårdkedjan för patienter som skrivs in på sjukhus via jouren. I situationer med toppar i patientvolymen kommer resursöverföringar och öppnandet av ytterligare vårdplatser i denna resultatgrupp att göra det möjligt att hantera majoriteten av de akuta situationerna utan att behöva ingripa på sjukhusnivå (vilket kan göras vid behov). Målet är också att möjliggöra ett ännu bättre utnyttjande av den fulla vårdavdelningskapaciteten. Man kommer att utveckla och harmonisera modeller för vård på distans.

Resultatgrupp 2: Operativa områden

Den nya resultatgruppen kommer att slå samman en betydande del av de befintliga operativa resultatgrupperna. Förutom administrativa uppgifter kommer synergier att sökas inom områden som hantering och förbättring av kirurgisk kapacitet, ökning av dagkirurgi och öppenvårdskirurgi, vidareutveckling och integrering av de så kallade HERKO- (från uppvaknande till hem) och LEIKO-verksamheterna (från operation till hem).

Dessutom kommer både öppen- och slutenvården, i synnerhet optimeringen av vårdavdelningskapacitet och rutiner, att utvecklas genom att söka synergier mellan olika specialiteter. Det nya serviceområdet för rehabilitering kommer att tillhandahålla rehabiliteringstjänster inte bara inom resultatgruppen utan även till andra serviceområden på sjukhuset, liksom de tjänster som tidigare tillhandahölls av resultatgruppen för sakkunnigtjänster.

Utvecklingen och bildandet av nätverk av kompetenscentrum kommer också att underlättas genom bildandet av en resultatgrupp (t.ex. rehabiliteringscentrum, sårcentrum, ryggcentrum, cancercentrum).

Resultatgrupp 3: Kvinno- och barnsjukdomar

Resultatgruppen består av pediatriska och gynekologiska tjänster. De viktigaste terapeutiska synergierna är relaterade till vård i tidig ålder, vilket möjliggör förnyelse av operativa processer även mellan framtida serviceområden. Andra synergier kommer att eftersträvas, till exempel genom fördelarna med att vara en del av ÅUCS Fyrsjukhuset. Resultatgruppen kommer att vara en naturlig partner för resultatgruppen LaNuPe inom resultatområdet Social- och hälsovårdstjänster.

Resultatgrupp 4: Psykiatri

Resultatgruppens struktur kommer att förbli i stort sett oförändrad och bestå av Barnpsykiatri, Ungdomspsykiatri, Psykos, Akutpsykiatri och affektiva störningar samt Äldre-, neuro- och beroendepsykiatri. Att behålla dessa tjänster som en separat resultatgrupp motiveras inte bara av de psykiatriska specialiteternas specifika karaktär, utan också av behovet av att söka lösningar inom dessa områden. Dessutom kommer eventuella nya modeller och strukturer för samarbete med social- och hälsocentralerna att förbli smidiga. Särskild uppmärksamhet kommer att behöva ägnas åt anpassningen till andra resultatgrupper, även om strukturen för själva resultatgruppen kommer att förändras mycket lite.

Resultatgrupp 5: Diagnostiska tjänster och läkemedelsförsörjning

Denna resultatgrupp samlar serviceområdena som tillhandahåller tjänster för hela Varha, alltså medicinsk avbildning, laboratorier och läkemedelsförsörjning. Administrativa synergier är lättast att uppnå, men tillsammans med läkemedelsförsörjningen kommer vidareutveckling av logistiken också att skapa synergier. När det gäller specialisttjänster är skapandet och placeringen av ett eventuellt serviceområde för rehabilitering en nyckelfråga, för vilken planeringen fortfarande pågår i form av arbetsgrupper.

Inrättandet av ett serviceområde med underliggande organisatoriska nivåer är en fråga för välfärdsområdesdirektören att besluta om och kräver inte beslut av styrelsen. Ovanstående struktur kan därför komma att bli föremål för ytterligare förändringar, förutom vad gäller resultatgruppsstrukturen, som nu är föremål för beslut i styrelsen.

Förändringarna av resultatgruppernas serviceområden och serviceenheter kommer att implementeras i beslutsprocessen senast i augusti, så att den mer detaljerade planeringen av personalstrukturen i de nya resultatgrupperna kan påbörjas.

Inrättande av behövliga tjänster

I den nuvarande organisationen finns det befintliga tjänster som resultatgruppsdirektörer, som till skillnad från resten av Varhas organisationsstruktur inte är tjänster, utan icke-tjänstetillsättningar, som tilldelas tjänstemän separat som ytterligare uppgifter på grundval av samtycke. Den föreslagna ändringen av resultatgruppsstrukturen kräver därför inte nödvändigtvis att nya tjänster inrättas, åtminstone inte i detta skede. Med den nya organisationen kommer det dock att bli nödvändigt att avskaffa de befintliga tjänsterna som direktörer för resultatgrupperna och inrätta nya tjänster med motsvarande behörighetskriterier för att leda de nya resultatgrupperna.

På samma sätt kommer förändringskedjan att fortsätta att sträcka sig till nästa organisatoriska nivå, nämligen serviceområdes- och serviceenhetsnivåerna. Styrelsen har befogenhet att avskaffa och inrätta tjänster och, när det gäller direktörer för resultatgrupper, att utse dem, och dessa kräver därför inte något separat beslut av styrelsen.

Organisationsreformen innebär också att administrativa uppgifter tas bort. Samarbetsförhandlingarna om den nya organisationsstrukturen planeras att inledas i augusti. Den minskning av personalbehovet som möjliggörs genom reformen kommer att klargöras i samband med den pågående mer detaljerade personalplaneringen.

Hanteringen av övergångsfasen kommer fortfarande att baseras på den nuvarande organisationsmodellen, men utöver detta har tillfälliga förändringsledare (resultatgruppsdirektörer och resultatgruppsöverskötare, på sidan av det egna arbetet) redan valts ut för var och en av de nya resultatgrupperna genom ett registreringsförfarande. De ytterligare permanenta tjänsteinnehavarna kommer att väljas under hösten 2024. Tidtabellen möjliggör en mer detaljerad planering av eventuella vakanser eller tilläggstjänster för dessa funktioner.