Ny lag om patientombud och socialombud trädde i kraft 1.1.2024
Nyckelord:I början av 2024 trädde en ny lag i kraft som föreskriver om ordnande av patient- och socialombudsverksamheten och om ombudens oberoende, behörighet och uppgifter, samt om behandlingen av personuppgifter. I och med lagändringen införs de könsneutrala benämningarna patientombud och socialombud i stället för benämningarna med ombudsman.
Patientombudens och socialombudens uppgifter ska i huvudsak motsvara patient- och socialombudsmännens uppgifter. Till deras uppgifter hör bland annat att ge råd åt patienter, klienter och deras anhöriga samt att hjälpa dem göra anmärkningar. De ska också ge råd om hur klagomål, omprövningsbegäran, besvär, skadeståndsyrkande, ersättningsyrkande som gäller patient- eller läkemedelsskador, eller något annat ärende som gäller patientens rättsskydd inom hälso- och sjukvården kan inledas hos en behörig myndighet, Patient- och socialombuden ska dessutom följa hur patienternas och klienternas rättigheter och ställning utvecklas och årligen sammanställa en redogörelse om detta till den som ordnar verksamheten.
Patient- och socialombudens verksamhet ska ordnas i sin helhet som en offentlig tjänst
Enligt den nya lagen ska patient- och socialombudsverksamheten ordnas i sin helhet som en offentlig tjänst. I fortsättningen ansvarar Egentliga Finlands välfärdsområde för att tillhandahålla patient- och socialombudsverksamheten inom sitt område. Patientombuden i Egentliga Finlands välfärdsområde producerar i fortsättningen också patientombudsverksamhet för privata serviceproducenter inom hälso- och sjukvården. Kontaktuppgifterna till patient- och socialombuden i Egentliga Finlands välfärdsområde finns på Varhas webbplats.
Privata serviceproducenter inom hälso- och sjukvården ordnar inte längre patientombudsverksamheten för sina egna verksamhetsenheter. Enligt patientlagen och lagen om klientens ställning och rättigheter inom socialvården är privata serviceproducenter fortfarande skyldiga att informera sina patienter och klienter om rätten att göra anmärkningar på ett tillräckligt sätt. Det ska vara så enkelt som möjligt för patienter och klienter att göra en anmärkning. Privata tjänsteproducenter ska behandla inlämnade anmärkningar och ansvara för egenkontrollen av sina tjänster.
Staten ordnar patientombudens verksamhet för statens mentalsjukhus, försvarsmakten och hälso- och sjukvården för fångar. Dessutom ska Arbetshälsoinstitutet ordna patientombudens verksamhet inom de hälso- och sjukvårdstjänster som institutet producerar.
Avsikten är att förenhetliga verksamheten
Patient- och socialombudens centrala uppgift är att främja klientens och patientens rättigheter. Avsikten med lagförändringen är att förenhetliga patient- och socialombudens verksamhet genom att koncentrera verksamheten till välfärdsområdena. Tjänsten är avgiftsfri för kunderna även i fortsättningen, och välfärdsområdet tar inte heller ut någon avgift för tjänsten av privata serviceproducenter. Regionförvaltningsverken och Valvira övervakar fortsättningsvis patient- och socialombudsverksamheten. Valvira för ett nationellt register över patientombuden och socialombuden.