Hoppa till huvudinnehåll

Nyhet Publicerad 11.1.2023 09.31

Första lönekörningen har gjorts i Egentliga Finlands välfärdsområde

Nyckelord:

Den första lönekörningen för de nästan 19 000 fast anställda i Egentliga Finlands välfärdsområde har gjorts. Personalen har meddelats den 11 januari att lönespecifikationen syns i den egna nätbanken innan den första löneutbetalningsdagen den 13 januari.

Kundrådgivare sitter på datorn.

I den interna granskningen har man hittat brister som hänför sig till tillägg och uppgifter om frånvaron, vilka tyvärr avspeglas i löneutbetalningen. Till exempel semestrarna i januari fattas i systemet, varför semestertilläggen inte hann med i löneutbetalningen. Dessa relativt små avvikelser korrigeras i de följande lönekörningarna.

Om det konstateras större brister i löneutbetalningen, betalas den korrigerade lönen naturligtvis så snart som möjligt.

- Våra lönesakkunniga har arbetat av alla krafter för att kunna minimera riskerna i den stora förändringen sedan i våras. Ett stort tack till dem samt till alla som i en brådskande tidtabell har meddelat de brister som de har noterat. All information har hjälpt till att den komplicerade överföringen av löneuppgifterna har lyckats. Nu när den första lönekörningen har gjorts, ser det ut att vi lyckas undvika stora problem, säger direktör för koncerntjänster Laura Saurama.

Löneutbetalningsdag för dem som har ett tidsbundet arbetsavtal är den sista dagen i månaden. I anslutning till det utreds det problem som hänför sig till problem med användarrättigheter och nät.

Införandet av centrala system fortsätter

Alla nätuppkopplingar som behövs i välfärdsområdet och användarrättigheter har man inte hunnit göra och testa före årsskiftet.

- Nästan alla våra anställda kunde logga in med de nya användarkoderna under december. Tidtabellen var arbetsam på många sätt i synnerhet när bristen på personal i branschen samtidigt är svår, säger välfärdsområdesdirektör Tarmo Martikainen. 

Man har inte automatiskt kunnat överföra alla grundläggande uppgifter från datasystemen i socialvården och primärhälsovården.

- Våra professionella har tagit hand om situationen mycket bra. Man har förhållit sig förståelsefullt till det extra besväret även om situationen har kommit som en överraskning för en del av personalen. Vi är nöjda med att detta knappt har synts för våra kunder, berättar Martikainen.

Servicekanalerna och telefonnumren har i regel fungerat bra. Problemen har synts för kunderna och patienterna bara som tillfälliga dröjsmål och störningar.

I Egentliga Finlands välfärdsområde använder man tillsvidare parallellt kommunernas nätverk, arbetsstationer samt en del av applikationer. Situationen är tillfällig, men den komplicerar arbetet. Det finns flera hundra arbetsbegäranden i kön i stödet för datasystemen, vilka reds ut i enlighet med hur brådskande ärende det är fråga om.

Situationen försvåras för tillfället även av faktorer som inte hänför sig till välfärdsområdesreformen. Det finns brist på personal och därtill finns det rikligt med sjukfrånvaro på grund av vinterns epidemisituation.

Det sammanträder dagligen en ledningsgrupp för störningssituationer som följer situationen i Egentliga Finlands välfärdsområde och vid behov görs det ändringar snabbt.

Tidigare nyheter om ämnet

Servicen för kunder har fortsatt utan betydande avbrott (5.1.2023)