Egentliga Finlands välfärdsområde bereder sig på betalningen av separattillägg – överföring av uppgifter om arbetsuppgifter lyckades
Nyckelord:Den första löneutbetalningsdagen för separattillägg såsom arbetstidsersättningar, övertidsarbete och utryckningspenning samt för dem som har ett tidsbundet arbetsavtal är den sista dagen i månaden. Denna vecka har man testat systemen som hänför sig till dessa och cheferna har granskat och korrigerat uppgifter för att kunna minimera antalet fel.
– För oss är det ytterst viktigt att vi får alla separattillägg samt lönerna till alla våra anställda som har ett tidsbundet arbetsförhållande, ett vikariat och ett kortvarigt vikariat betalda såsom de ska betalas. Problemen i förbindelserna har fördröjt beredningsarbetet. Denna vecka stötte vi på svårigheter i överföringen av uppgifterna, vilka dock löstes, berättar direktör för koncerntjänster Laura Saurama.
Uppgifterna om arbetsskift har nu lyckats överföras till systemet. Det observerades fel i överföringen, vilka korrigeras så att löneutbetalningen på den sista dagen i månaden skulle vara så rätt som möjligt. På grund av testningen var systemet tillfälligt ur bruk.
– Vi gör allt vad vi kan så att vi lyckas att korrigera de fel som observerades före den slutliga lönekörningen. Förändringen har krävt och kräver mycket arbete av cheferna, till vilket man har förhållit sig med tålamod. Tack till alla som har arbetat utan att spara tid för att löneutbetalningen ska kunna säkerställas, säger Saurama.
Överföringen av arbetsskiftsuppgifterna från över 30 organisationer till välfärdsområdets system har krävt mycket arbete.
Att löneutbetalningen lyckas är en central målsättning utöver det att kundservicen fortsätter smidigt, när välfärdsområdet inleder sin verksamhet. Löneutbetalningen för den ordinarie personalen lyckades i mitten av månaden (meddelande: 13.1.2023: Första löneutbetalningen lyckades i Egentliga Finlands välfärdsområde).
Det finns cirka 23 000 arbetstagare i Egentliga Finlands välfärdsområde, varav nästan 19 000 personer har fast anställning.
Tjänsterna har hållits tryggade
Välfärdsområdets första tre veckor har gått bra.
– Vi har lyckats med att trygga kontinuiteten i tjänsterna i vårt välfärdsområde. För det här och för allt överlopps arbete vill jag ge ett stort tack till vår personal. Man har behövt tillfälliga lösningar och några enstaka dröjsmål har funnits i tjänsterna. I en så här stor administrativ reform och ändring i datasystemen har man förstått inledande svårigheter ganska bra, säger välfärdsområdesdirektör Tarmo Martikainen.
Införandet av välfärdsområdets datasystem och terminaler pågår fortfarande i en del av verksamhetsställena. Ställvis använder man parallellt kommunernas nätverk, arbetsstationer samt en del av applikationer. I stödet för datasystemen finns det hundratals arbetsbegäranden av anställda vid välfärdsområdet i kön.
Den egentliga sammanslagningen av kund- och patientdatasystemen görs i Egentliga Finland under de närmaste åren. Målsättningen är att det skulle finnas högst tio kombinationer av systemen under det pågående året. Innan välfärdsområdet inledde sin verksamhet använde man över 40 olika kund- och patientdatasystem i Egentliga Finland.