Hoppa till huvudinnehåll

Nyhet Publicerad 22.11.2023 13.10

Digital mentalvårdsklinik stöder traditionella mentalvårdstjänster

Nyckelord:

Sedan september tillhandahåller den nya digitala mentalvårdskliniken mentalvårdstjänster i fem kommuner inom Egentliga Finlands välfärdsområde (Varha). Distanstjänsterna vid kliniken ersätter inte befintliga mentalvårdstjänster, utan stöder dem.

Ihminen istuu sohvalla. Hän pitää käsissään puhelinta.

Verksamheten inleddes i september i Åbo, Pargas, Nådendal och Loimaa. I det första skedet erbjuds tjänsten på de orter som har ett gemensamt patientdatasystem. Därtill erbjuds den till invånare i Kimitoöns kommun, där man redan sedan ifjol har skaffat distanstjänster från en privat serviceproducent. Den digitala mentalvårdskliniken kan betjäna sina kunder på svenska, finska och engelska.

Inom Varha är verksamhetsmodellen ny. Verksamheten kommer att utvecklas efter hand när man får erfarenheter och upptäcker vad som eventuellt behöver förbättras. Utvecklingen genomförs i nära anslutning till kundarbetet.

– Det har varit viktigt att få igång verksamheten. Vi vet att det finns köer inom missbruks- och mentalvården och genom att erbjuda distanstjänster kan vi påskynda tillgången till vård och samtidigt minska köerna till närtjänsterna. För vissa kunder lämpar sig närtjänster bättre, medan andra kunder gärna använder distanstjänster. Distansmottagningen förbättrar också tillgången till vård för dem som bor avsides. Det är inte fråga om att övergå från närtjänster till distanstjänster, utan om att komplettera och stödja befintliga tjänster, säger Camilla Rautanen, chef för missbruks- och mentalvårdstjänster.

Den digitala mentalvårdskliniken är avsedd för personer som fyllt 18 år och som är i behov av stöd i mentalvårdsfrågor eller för sin psykiska hälsa eller missbruk, eller som behöver samtalsstöd i en svår livssituation. Det kan vara fråga om oro över psykiskt mående, depression, ångest, en traumatisk kris eller någon annan långvarig utmaning med psykisk ohälsa. Den digitala mentalvårdskliniken skriver inte ut recept eller sjukintyg.

För att få vård vid den digitala mentalvårdskliniken ska kunden först kontakta sin egen hälsostation, som gör en bedömning av vårdbehovet och hänvisar till vårdplatsen. Det är också möjligt att kontakta den digitala mentalvårdskliniken direkt via ett elektroniskt kontaktformulär (Digital mentalvårdsklinik). Formuläret kan skickas när som helst: om det skickas under kontorstid ringer en sjukskötare upp samma dag, och om det skickas utanför kontorstid ringer sjukskötaren upp följande vardag. Sjukskötaren gör en bedömning av vårdbehovet och den psykosociala vården ges i första hand via distansmottagning. Kunden har rätt önska vård som närtjänst om digital vård inte känns som ett lämpligt alternativ. Kontakformuläret kommer att förbättras när de tekniska lösningarna ger möjlighet till det.

Distansmottagningen vid den digitala mentalvårdskliniken innebär videosamtal eller telefonsamtal. Dessutom används digitala verktyg, såsom terapinavigatorn.

Den digitala mentalvårdskliniken förnyar arbetssätten inom vårdarbetet

För personalen erbjuder den digitala mentalvårdskliniken ett nytt sätt att arbeta, eftersom den till exempel gör det möjligt för vårdarna att arbeta på distans, i och med att mottagningen kan genomföras som bland annat videomottagning eller telefontjänst. Möjligheten till distansarbete har visat sig vara något som i allt högre grad lockar vårdpersonal. Det kom mångfalt fler ansökningar till den digitala mentalvårdskliniken än det fanns lediga platser.

Det huvudsakliga syftet med den digitala mentalvårdskliniken är att göra vården smidigare. Klinikens sjukskötare samarbetar vid behov mångprofessionellt med läkare och psykologer. Kliniken har samma samarbetspartner som de traditionella närtjänsterna.

Emilia Sandell var den första sjukskötaren som började på den digitala mentalvårdskliniken.

– Verksamheten har precis kommit igång och vi utreder och överväger nu hur vi kan ge bästa möjliga vård och handledning till kunderna. Vi håller också på att bygga upp en samarbetsmodell med närtjänsterna. Det kommer att bli möjligt för kunder som kontaktar närtjänsterna att få vård på vår digitala mentalvårdsklinik. På så sätt kan kunden välja den tjänst som känns lämpligast. Den nya arbetsmodellen ger större flexibilitet – både för kunden och personalen. Till digiklinikens styrkor hör mitt eget team och att vi har en möjlighet att påverka i vilken riktning de digitala tjänsterna utvecklas, säger Sandell när hon beskriver klinikens första månader.

För närvarande rekryteras psykologer för att verksamheten och serviceutbudet ska kunna utvidgas. En läkare eller psykiater ska också anställas i vinter. I början av nästa år kommer även gruppverksamhet att införas. Framöver ska gruppverksamheten ha både förebyggande och rehabiliterande verksamhet.

Under vintern strävar man efter att utvidga verksamheten till nya områden.

– Senast när Varhas gemensamma patientdatasystem införs kommer vi att kunna erbjuda digitala mentalvårdstjänster i hela Egentliga Finland, säger Camilla Rautanen.