Hyppää pääsisältöön

Uutinen Julkaistu 16.10.2024 11.14

Suun terveydenhuollon ja sosiaalipalveluiden uudet chat-palvelut avautuivat Varha-sovelluksessa

Avainsanat:

Varsinais-Suomen hyvinvointialueen uusi, turvalliseen digitaaliseen asiointiin tarkoitettu, Varha-sovellus on nyt avautunut. Aluksi sovelluksessa on käytössä kaksi palvelua: suun terveydenhuollon sekä sosiaalipalveluiden chat-palvelut. Loppuvuoden aikana sovellukseen tuodaan lisää toiminnallisuuksia eri palveluista. (30.10. päivitetty kunnat, joissa on käytettävissä suun terveydenhuollon hoidon tarpeen arvioinnin ja ajanvarauksen chat)

Varha-sovellus

Varsinais-Suomen hyvinvointialue uudistaa digiasiointiaan merkittävästi vuosien 2024–2026 aikana, kun käyttöön tulee turvalliseen digitaaliseen asiointiin tarkoitettu Varha-sovellus. Varha-sovellus on nyt julkaistu (16.10.2024) ja sen voi ladata älypuhelimeen App Storesta tai Google Play-kaupasta hakusanalla ”Varha”. Varha-sovelluksen käyttö onnistuu myös tietokoneella osoitteessa digi.varha.fi.

Varha-sovelluksesta löytyy aluksi kaksi palvelua: suun terveydenhuollon chat sekä sosiaalipalveluiden chat. Loppuvuoden aikana sovellukseen on tarkoitus tuoda lisää palveluja, mm. mielenterveys- ja päihdepalveluja, lapsiperheiden, sote-keskusten sekä Tyks lasten ja nuorten klinikan palveluja.

-Palvelukokonaisuuksissa tehdään koko ajan kiivaasti töitä, jotta saamme lisää palveluja avattua Varha-sovelluksessa vielä tämän vuoden puolella. Olen iloinen, että suun terveydenhuollon ja sosiaalipalveluiden chatit ovat nyt auki, ja Varha-sovellus myös ladattavissa asiakkaiden käyttöön, ohjelmajohtaja Tapio Järvenpää sanoo.

Varha-sovellus palvelee tässä vaiheessa suomeksi ja ruotsiksi. Englanti tulee kielivalikoimaan myöhemmin.

Suun terveydenhuollon chat tarjoaa kaikille ohjausta ja neuvontaa sekä ajanvarausta tiettyjen kuntien alueilla

Suun terveydenhuollon chat palvelee ma-pe klo 8–15.30. Chat-viesteihin vastaa suun terveydenhuollon ammattilainen saman arkipäivän aikana.

Suun terveydenhuollon chat on alkuvaiheessa kolmiosainen:

1. Suun terveydenhuollon ohjaus ja neuvonta on tarkoitettu kaikille varsinaissuomalaisille ja sen kautta on mahdollista keskustella suun terveydenhuollon ammattilaisen kanssa yleisesti suun terveyteen liittyvistä asioista.

2. Suun alueen särky, oire tai vamma. Chat-palvelu ohjaa asiakkaan tekemään Omaolo oirearvion osoitteessa Hampaiden ja suun alueen oire tai vamma. Tarvittaessa chatissa voi keskustella suun terveydenhuollon ammattilaisen kanssa ja ajanvaraus on mahdollista tällä hetkellä Turun, Naantalin, Loimaan, Paraisten, Kemiönsaaren, Kustavin, Oripään, Pyhärannan, Taivassalon, Uudenkaupungin ja Vehmaan asukkaille.

3. Suun terveydenhuollon kiireettömät ajanvaraustiedustelut ja hoidon tarpeen arviointi palvelee tässä vaiheessa Turun, Naantalin, Loimaan, Paraisten, Kemiönsaaren, Kustavin, Oripään, Pyhärannan, Taivassalon, Uudenkaupungin ja Vehmaan asukkaita ja sen kautta on mahdollista saada suun terveydenhuollon ammattilaisen tekemä hoidon tarpeen arvio sekä varata aikoja ja siirtää niitä.

Hoidon tarpeen arviointi ja ajanvaraus chatin kautta tulevat mahdollisiksi kaikissa Varsinais-Suomen hyvinvointialueen kunnissa vaiheittain kevään 2025 aikana. Etenemiseen vaikuttaa käynnissä oleva asiakas- ja potilastietojärjestelmien yhtenäistämistyö

– Chat-palvelu vastaa nykyaikaiseen palvelun kysyntään ja sen kautta yhteydenotto on helppoa ja joustavaa. Kehitämme suun terveydenhuollon palveluita Varha-sovelluksessa edelleen yhä monipuolisemmiksi, vt. ylihammaslääkäri Eija Hämäläinen kertoo.

Mikäli chatin kautta tehtävä ajanvaraus- ja hoidon tarpeen arviointi ei ole vielä käytössä omassa kotikunnassa, voi hoidon tarvetta arvioida Omaolossa ”Hampaiden ja suun alueen oire tai vamma”-oirearviolla. Omaoloa kannattaa käyttää myös chatin ollessa suljettuna.

Sosiaalipalveluiden chat neuvoo sosiaalipalveluissa sekä etuuksien hakemisessa

Sosiaalipalveluiden chat tarjoaa neuvontaa ja ohjausta sosiaalipalveluista sekä etuuksien hakemisesta. Chattiin vastaa Asiakasohjaus Soihdun sosiaalihuollon ammattilainen ja hän ohjaa asiakasta eteenpäin Varhan palveluissa. Sosiaalipalveluiden chat palvelee ma-pe klo 8.30–15. 

Asiakas voi asioida sosiaalipalveluiden chatissa niin anonyymisti kuin vahvan tunnistautumisenkin kautta.

– Chat on meillä odotettu palvelu ja se on asiakkaille luonteva ja helppo väylä ottaa yhteyttä aroissakin asioissa. Toivomme, että chatin myötä kynnys ottaa yhteyttä sosiaalihuoltoon madaltuu, asiakasohjauspäällikkö Johanna Lehtola sanoo.

Maakunnallisen Pyydä apua-napin toiminta päättyy 1.11.2024 toiminnan siirtyessä Varha-sovelluksen chattiin.

Lisätietoja: varha.fi/varha-sovellus