Mobilt team, stödboende för mentalvårds- och missbrukarvård
Nyckelord:Kontaktuppgifter
TelefonKund- och servicehandledningen Fackla KimitoönPargas
Telefon, Telefon<span class="subheading">Kund- och servicehandledningen Fackla KimitoönPargas</span>: 02 410 7304TelefonKund- och servicehandledningen Fackla S.t Karin-Pemar-Sagu
Telefon, Telefon<span class="subheading">Kund- och servicehandledningen Fackla S.t Karin-Pemar-Sagu</span>: 02 410 7303TelefonKund- och servicehandledning Fackla Lundo-Loima
Telefon, Telefon<span class="subheading">Kund- och servicehandledning Fackla Lundo-Loima</span>: 02 410 7302TelefonKund- och servicehandledning Fackla Reso-Rusko
Telefon, Telefon<span class="subheading">Kund- och servicehandledning Fackla Reso-Rusko</span>: 02 410 7305TelefonKund- och servicehandledning Fackla Salo-Somero
Telefon, Telefon<span class="subheading">Kund- och servicehandledning Fackla Salo-Somero</span>: 02 410 7306TelefonKund- och servicehandledning Fackla Åbo
Telefon, Telefon<span class="subheading">Kund- och servicehandledning Fackla Åbo</span>: 02 410 7307TelefonKund- och servicehandledning Fackla Nystadsregionen
Telefon, Telefon<span class="subheading">Kund- och servicehandledning Fackla Nystadsregionen</span>: 02 410 7301Mobilt Team tjänsten stöder och vägleder klienter med psykisk ohälsa och missbruksproblem till självständigt boende eller övergång till självständigt boende. Tjänsten tillhandahålls enligt ett rehabiliterande tillvägagångssätt och syftar till att stödja klienterna att framgångsrikt flytta till självständigt boende, att övergå till lättare tjänster och att förhindra övergången till tyngre boendetjänster. Arbetet baseras på klientens resurser, servicebehov och överenskomna mål. I teamet ingår socialarbetare och boenderådgivare, som ger stöd för att leverera tjänsten enligt överenskommelse.
I det mobila teamet bor klienterna i sina egna hyreslägenheter eller i Varhas förmedlade hyreslägenheter. En del av lägenheterna ligger utspridda i Varha-området och en del ligger i radhus. I radhusen har klienterna också tillgång till gemensamma utrymmen och gruppaktiviteter.
Det mobila teamets tjänsten levereras till klientens eget hem. Tjänsten respekterar klientens värderingar och har ett holistiskt synsätt. Tjänsten kan hjälpa klienten att organisera sitt boende, hantera sitt dagliga liv eller hantera sina angelägenheter utanför hemmet.
Klienten har en utsedd teamhandledare, som i huvudsakligen fungerar som en facilitator och genomförare av klientens angelägenheter och service. Tjänsten innebär veckovisa stödbesök, som bestäms utifrån klientens servicebehov. Servicen är tidsbestämd och målinriktad och grundar sig på en individuell genomförandeplan för klienten, vars mål fastställs tillsammans med klienten. Klientens egen motivation och engagemang i tjänsten är av största vikt. Tjänsten är frivillig, kostnadsfri och respekterar klientens rätt till självbestämmande. Vi gör inte saker för dem, utan tillsammans.
Det mobila teamet tillhandahålls för närvarande som en tjänst i Varha, i hela Varha-området. Människor hänvisas alltid till tjänsten av sin egen socialarbetare och målet är att ha ett starkt samarbete med klientens olika nätverk.
Det mobila teamet tillhandahåller inte medicinsk behandling. Vi samarbetar med kundens olika vårdgivare och hjälper kunden att få tillgång till hälso- och sjukvårdstjänster.